Triumph Tiger Explorer Biken koeajossa

Kävin viime viikolla koeajamassa Triumphin uuden ison adventure-pyörän Tiger Explorerin. Triumph kertoo Explorerin olevan tarkoitettu kilpailemaan BMW:n R 1200 GS:n kanssa. Vaikka suoran vertailukohdan puuttumisen takia on vaikeaa ottaa kantaa mallien voimasuhteisiin – olisi pitänyt päästä ajamaan Exploreria ja Gessua peräjälkeen – voin varmuudella sanoa, että sijoitus Tiger Exploreriin ei mene hukkaan. Pyörä on erittäin onnistunut kokonaisuus.

Kokonaisuudesta moottori nousee yksiselitteisesti esille Explorerin parhaana puolena. Vääntöä on tarjolla yllin kyllin aivan alakierroksilta rajoittajaan asti, eli vaihteiden vaihtamisella ei tarvitse liiemmin päätään vaivata. Käyttökelpoinen kierroslukualue on uskomattoman laaja.

Loistavaa moottoria tukevat tien laadusta riippumatta hyvät ja tasapainoiset ajo-ominaisuudet. Explorer on mainio ajettava niin nopeilla moottoritiesiirtymillä kuin syheröisillä mutkapätkillä unohtamatta maastoajoa. Elektronisista apuvälineistä erityisesti luistoesto ansaitsee kiitosta. Se ei poista ajamisesta hauskuutta, vaan pikemminkin parantaa ajokokemusta.

Triumph on onnistunut luomaan erinomaisen moottoripyörän hyvässä nosteessa olevaan isojen adventure-pyörien luokkaan. Jos Explorer ei ole parempi kuin GS, antaa se ainakin Gessulle erittäin tiukan vastuksen ja puhuttelee varmasti laajaa joukkoa ostajia.

Raportti Explorerin koeajosta on luettavissa Biken numerosta 4.2012, joka ilmestyy 28.3.