Trial-legendat kokoontuivat Barcelonassa

Trial-konkarit Oriol Puig Bulto (Bultaco-kuski) ja Pere Pi (Montesa-kuski) päättivät järjestää kuskeille päivällisen, johon kutsuttiin 250 kuskia ympäri maailmaa. Barcelonassa järjestettiin ainutlaatuinen tapahtuma, kun Espanjan merkeillä 1960-1984 ajaneet kuljettajat kokoontuivat yhteisen pöydän ympärille. Mukana Suomesta paikalla olivat Yrjö Vesterinen ja Pertti Luhtasuo.

Oriol Puig Bulto on tehnyt pitkän päivätyön niin Bultaco-tehtaalla kuin myös Bultacon USA:n myyntipäällikkönä ja Kansainvälisen Moottoriliitto FIMin tehtävissä. Bulto piti tervetuliaispuheenvuorossaan selvityksen trialin historiasta – miten trial alkoi. Hänen haastattelu löytyy sivulta: www.retrotrials.com.

Vuonna 1964 trial-pyörien kehittäminen koki mullistuksen. Aikaisemmat trial-pyörät olivat suunniteltu ja valmistettu Englannissa. Espanjalaiset olivat ajaneet trialia katupyöristä muunnetuilla ajopeleillä. Tuolloin vuonna 1964 Bultaco-tehdas pyysi Sammy Milleriä kehittämään Bultacolle oikean ja kilpailukykyisen trial-pyörän. Bultaco Sherpa T tuli tuotantoon alkuvuodesta 1965. Espanjassa oli useita moottoripyörätehtaita, joista Montesa teki ensimmäisen trial-mallinsa vuonna 1966 (44 kpl). Ossa-tehdas tuli mukaan seuraavaksi. Suomessa tiettävästi ajettiin trialia jo 1950-luvun puolessa välissä paljon ennen Espanjaa. 1960-luvun puolessa välissä ajettiin Euroopassa trial-sarjaa nimellä Henry Groutards, josta myöhemmin tuli EM-sarja sekä edelleen MM-sarja.

Aina kilpaillessa myös merkit kilpailevat ja näin kävi myös Bultaco- ja Montesa-tehtailla. Vuosikausia jatkunut vihoittelu merkkien välillä saatiin myös sovittua yhteisellä tapaamisella, kun Suomen Yrjö Vesterinen piti hienon puheen yhdistäen jälleen koko trial-maailman. Vesterinen teki muistotaulut, johon kaikki kuskit kirjoittivat nimensä. Puig ja Pi saivat molemmat omat taulut ja kaksi taulua huutokaupataan. Tauluista saatu tuotto lahjoitetaan englantilaiselle syöpäsäätiölle.

Ihan kaikille pelkkä päivällinen ei riittänyt, vaan osa vieraista osallistui myös seuraavina päivinä järjestettyyn classic trial -kilpailuun. Myös suomalaisista Vesterinen oli mukana kisassa, jonka tulokset löytyvät täältä: www.todotrial.com. Lajin suosio on niin huimaa, että kisa täyttyi nopeasta. Paikkoja oli 400 kuskille ja 10 minuutissa kilpailu oli jo täynnä.

– Tapaaminen oli uskomaton ja mieleenpainuva tilaisuus, Pertti Luhtasuo kommentoi tapahtumaa tyytyväisenä.

– Erikoista ja hienoa oli tavata kilpakavereita, joita ei ollut tavannut 50 vuoteen. Ei me oltaisi tunnettu toisiamme, jollei kaulassa olisi ollut nimikorttia, josta oli pakko luntata nimi, Luhtasuo jatkaa.

Kaikki Barcelonassa paikalla olleet kuljettajat laittoivat nimikirjoituksen tähän tauluun. Kuva: Pertti Luhtasuo

Kuva: Pertti Luhtasuo

Uusin numero