Timo Myöhäsen trial-urassa käännekohta vuonna 2014

Se on kuitenkin 10 vähemmän kuin hänen uudella ”reppurillaan” – trial-slangia ja tarkoittaa ns. apuajajaa, joka avustaa kilpailijaa kisan aikana – Joa Hindrénillä. Myöhäsen ja Hindrénin yhteistyö alkoi muutama päivä sitten, kun italialainen Top Trial Team ilmoitti siirtyvänsä käyttämään espanjalaista OSSAa italialaisen Betan sijasta.

Myöhänen on ajanut kaksi viimeistä vuotta TTT-tiimissä. Hindrén toimii OSSAn suomalaisena maahantuojana ja oli aika luonnollista, että Myöhänen tulee ajamaan myös kotimaassa samalla merkillä kuin MM- ja EM-sarjaa.

Myhäsen ensikommentit olivat varsin myönteiset maanantaisen kokeilun jälkeen.

– Kyllä lähtee. Meinasi tuossa ekassa trukkilavaportaassa  lähteä vähän lapasesta. Takaiskari on hieman erituntuinen kuin vanhassa, mutta sehän on vain säätökysymys. Tässähän on Öhlari takana ja kaikki säätömahdollisuudet. Kahvoja täytyy vielä hieman säätää ja ohjaustanko taitaa olla Joan säädöissä. Hyvin positiivinen kokemus.

MP14-messuilla
ensiesiintyminen

Vuodenvaihteen jälkeiset tapahtumat ovat olleet melko moisia Myöhäselle.

Hieman yli viikko sitten Ruotsin X-trialin kolmossija vanhalla merkillä ja nyt tulevana viikonvaihteena ensiesiintyminen OSSAlla MP14-näyttelyssä.

Sunnuntaina MP-messuilla ajetaan trial-näytös SuperCrossi-radalla ja silloin suuri yleisö pääsee arvioimaan Myöhäsen tämän hetken tunnelmat uudella pelillä ja uusilla ajovarusteilla.

MM- ja EM-sarja

Viime vuonna Myöhänen ajoi koko MM-sarjan ja siihen liittyvät Australian ja Japanin osakilpailut ns. Youth-luokassa. Tänä vuonna on tarkoitus ajaa vain Euroopassa ajettavat kisat ja ne ns. Junior-luokassa. Taloustaantuma tuntuu myös erikoisesti trialissa, jossa kv/tv-näkyvyys on aika ohutta ja sitä kautta myös sponsorirahan hankinta on vaikeaa.

MM-sarjan ensimmäinen eurooppalainen kisa Korsikalla 24. toukokuuta. EM-sarjassa Myöhänen ajaa kaikki osakilpailut ja nyt mennään siinä pääluokassa ja kilpailu tulee olemaan kovaa.

MM-sarjan muututtua lähinnä sirkustemppuiluksi ja vain muutamien kuskien alueeksi, on EM-kisa määrätyllä lailla koventunut. Useat eurooppalaiset mestarit ovat mukana ja taso on aika laajaa. EM-sarja käynnistyy Italian Pietramuratassa 30. maaliskuuta.

YO-kokeita ja armeijaa

Myöhäsellä oli tarkoitus käydä lukio neljässä vuodessa, sehän on ns. normaaliaika urheilijoille vaikkapa Mäkelänrinteen urheilulukiossa.

Tunnollisena kaverina nuorukainen on pystynyt kiristämään aikataulua ja nyt keväällä on edessä vielä muutama pinnistys. Äidinkieltä, englantia, espanjaa ja matikkaa ja sitten homma putkessa.

Ilmavoimien RUKkiin pyrkiminen kuitenkin tyssäsi testeissä ja nyt tähtäimessä on Intin Urheilujoukot ensi tammikuussa.
 
SM-sarja

Joa Hindrén voitti kaksitoista Suomen mestaruutta omalla kisaurallaan. Se on yksi enemmän kuin Yrjö Vesterisellä aikanaan.

Myöhäsellä on kuitenkin hyvä mahdollisuus rikkoa Joan ennätys. Kaveri on vasta 17-vuotias ja jos ura jatkuu samalla tavalla kuin viime vuosina, niin ennätyksen rikkoutuminen on lähes varmaa.

Hindrén ei todellakaan olisi pahoillaan tilanteesta.

– On hienoa saada Timo OSSAlle, uskon että tämä on hyväksi myös Timon uralle ja onhan se aika jännä juttu, että Timo puhuu espanjaa lähes yhtä hyvin kuin paikalliset. Timo oli aikanaan isänsä työn takia kolme vuotta siellä. Kyllä ennätys voi hyvin mennä.

Kotimainen SM-sarja koki pienimuotoisen muutoksen kun osakilpailuiden määrää lisättiin. Kirkkonummelainen MP-taito aikoo järjestää kaksi SM-osaa, joista toinen keskustan Vesitornin mäellä. Siellä on ajettu aikanaan niin MM- kuin PM- ja SM-kisaa. Maasto mäellä on todella hienoa trialia ajatellen. Korkeuserot ovat huimia ja yleisön on helppo siirtyä jaksolta toiselle.

SM-sarja pyörähtää käyntiin Tervakoskella toukokuun 17 päivänä.

Uusin numero