Tiimipäällikkö Kallio: ”Nikin varmuus ja luottamus ovat kasvaneet”

Niki Tuuli, 18, ajoi komeasti sadekelin kisan voittoon ja otti samalla ensimmäisen ykkössijansa Superstock 600-luokan EM-sarjassa. Voittonsa myötä toista kauttaan EM-sarjassa kaasutteleva Tuuli nousi myös luokkansa pistejohtoon.

Tuulen toisena tallikaverina ajava Eemeli Lahti oli kisan seitsemäs. Lahti teki kisassa todella kovan urakan, sillä 17-vuotias lahtelaisnuorukainen oli enemmän kuin lähellä kaatua kolmannen kierroksen ohitusyrityksessään.

Parinkymmenen metrin matkan pyörän vierellä roikkunut Lahti onnistui kuitenkin pelastamaan tilanteen upeasti ja saatuaan itsevarmuutensa takaisin nousi loppukisan aikana vielä yli kymmenen sijaa seitsemänneksi.

Tiimin kolmas kuljettaja, 18-vuotias naantalilainen Valter Patronen oli myös matkalla erinomaiseen kisasuoritukseen.

18:nnesta ruudusta kisaan startannut Patronen taisteli koko kisan ajan top 10-sijoituksista ja oli parhaimmillaan seitsemäntenä, mutta ajautui kolme kierrosta ennen ruutulippua sattuneessa ohitustilanteessa väärälle linjalle ja samalla takarengas luisti alta heittäen miehen nurin.

"Kausi on alkanut
uskomattoman hienosti"

– Tiimipäällikön näkökulmasta kisa lähti todella hienosti käyntiin, kaikki kuljettajat petrasivat sijoituksiaan usealla pykälällä. Niki nousi jo heti toisella kierroksella kärkeen, samoin Eemeli ja Valter ajoivat erinomaisilla sijoituksilla kympin sakissa, kertaa Kallio.

– Nikin suorituksessa jännitti eniten se, kuinka Niki hallitsee tilanteen. Kisaa johtanut Niki sai heti alussa kurottua muutaman sekunnin kaulaa, mutta sitten takana tulevat saivat ajettua hänet kiinni. Niki pystyi kuitenkin kontrolloimaan tilanteen hallitusti ja seurasi kaksi kierrosta kisaa johtanutta Manfredia. Aavistelin, että ratkaisu tulee viimeisellä kierroksella, niin hyvältä ja varmalta Nikin meno näytti. Sitten kärkikuljettaja menikin tekemään virheen, Nikin hiillostaessa ja siirtyessä kärkeen.

Kallio katsoo luottavaisena tulevaan.

– Lopputulos on hieno osoitus siitä, miten Nikin varmuus ja luottamus on kasvanut viime kaudesta. Muutenkin koko kisa oli erittäin hieno osoitus tiimin kilpailukyvystä, kaikki kuljettajat ajoivat kympin sakissa. Valter kaatui muutama kierros ennen loppua ja Eemeli nousi alun pienen lipsahduksen jälkeen kamppailemaan kympin kärjen sijoituksista, ollen lopulta seitsemäs ja ajaen kisan kolmanneksi nopeimman kierrosajan. Kausi on alkanut uskomattoman hienosti. Tiimipäällikkönä en voi olla kuin ylpeä meidän kovasta porukasta.

Tuuli jakoi kiitosta

Tuuli jakoi kiitosta koko tiimille ja lähipiirilleen.

– Kiitos erinomaisesta kauden aloituksesta kuuluu tiimille, mekaanikoille, kaikille tukijoille ja yhteistyökumppaneille, sekä tietysti äidille.

– Toisin kuin viime kisassa, aika-ajo ei nyt mennyt ihan putkeen ja lähdin kisaan ruudusta 11. Sain hyvän startin ja nousin heti ensimmäisen kierroksen jälkeen kärkiporukkaan. Siitä nousin kisan johtoon ja sain jopa ajettua useamman sekunnin kaulan takana tuleviin. Sen jälkeen päätin seurata tilannetta ja tiputtaa vauhtia, kun takarengas luisti aika lailla ja takanani ajanut Kevin Madfredi tuikkasi ohi. Loppukisan ajoin Manfredin perässä, ohituspaikkaa kytäten, kunnes Manfredi meni tekemään pienen virheen kaksi kierrosta ennen maalia ja pääsin ajamaan yli viiden sekunnin marginaalilla voittoon.

Seuraava osakilpailu odottaa vuoroaan 11. toukokuuta Imolan radalla Italiassa.

– Ensimmäinen voitto EM-sarjassa tuntuu hyvältä, samoin kuin pistejohto. Tällä tuloksella on tosi hyvä fiilis lähteä ajamaan Imolan kisaa kahden viikon kuluttua, varsinkin, kun olin myös viime vuonna siellä erittäin hyvässä vedossa.

Lahti keräsi taas lisää
pisteitä ja itsevarmuutta

Lahti saa hänkin olla todella tyytyväinen suoritukseensa hankalissa olosuhteissa.

– Sadekelin kisa vähän jännitti, sillä minulla ei ollut yhtään sadekelin kierrosta Yamahalla alla. Startti sujui kuitenkin hyvin ja vauhti oli alusta alkaen hyvää.

– Tunnustelin pari ensimmäistä kierrosta ja lähdin tekemään ohituksia, kunnes kolmannella kierroksella tein vähän turhan rohkean ohitusyrityksen ja olin lähellä kaatua. Onnistuin kuitenkin ”seivaamaan” tilanteen, vaikka roikuin pyörän vierellä parinkymmenen metrin matkan ja pyöräkin ehti sammua. Tipuin hässäkässä yli kymmenen sijaa, sijalle 21, mutta saatuani ajatukset kokoon ja ajorytmin takaisin, aloitin raivoisan nousun ylöspäin.

Kuudeskin sija oli Lahden haarukassa.

– Tuntuma pyörään oli hyvä, samoin itsevarmuus ja usko omaan tekemiseen. Sain tehtyä monta hyvää ohitusta ja olin lopulta seitsemäs, eikä kuudeskaan sija jäänyt kuin sadasosan päähän. Läheltä piti -tilanteesta huolimatta kisasta jäi tosi hyvä fiilis ja tällä itsevarmuudella onkin hyvä jatkaa kahden viikon kuluttua ajettavaan Imolan kisaan.

Patroselle jäi hyvä fiilis
kaatumisesta huolimatta

Patronen osoitti Assenissa, että vauhti riittää tukevasti pisteille.

– Sadekelin kisa oli mielestäni jopa positiivinen asia, sillä viime kisassa minulla oli hiukan ongelmia käden puutumisen kanssa ja sadekelillä vaivasta ei ollut niin paljon haittaa. Kisa alkoikin tosi hyvin nousujohteisesti, nousin heti kympin sakkiin ja parhaimmillaan seitsemänneksi. Sitten kolme kierrosta ennen maalia tuli ajettua liian kovaa mutkaan, ajauduin vähän väärälle linjalle ja perä luisti alta. Lensin hiekalle ja kisa päättyi osaltani siihen.

– Lopputulos oli tietenkin pettymys, mutta siitä jäi kuitenkin hyvä fiilis, että pystyin heti toisessa EM-osakilpailussani taistelemaan kympin sakin sijoituksista.
 

Uusin numero