Tekeekö Petronas saman MotoGP:ssä kuin F1:ssä Mercedeksen kanssa? – ”Menestys F1:ssä, ei todellakaan takaa, että menestymme myös MotoGP:ssä”

Petronas tukee ensi kaudella Yamahan satelliittitiimiä Sepang Yamahaa. Petronasille kyse on tärkeästä markkinoinnista Aasiassa, mutta se haluaa tuoda myös paljon muuta tiimille.

Vaikka kokemukset F1:stä ovat merkittäviä, pelkästään niiden monistaminen MotoGP:hen ei riitä. Kaksipyöräiset ovat ihan eri maailma.

”Olimme mukana moottoripyörämaailmassa 1990-luvun puolivälissä, mutta emme MotoGP:ssä. Sen jälkeen olemme keskittyneet F1:een”, sanoo Petronasin brändijohtaja Noor Afiza Mohd Yusof.

”MotoGP on uusi mielenkiintoinen mahdollisuus meille. Sen seuraaminen ja yleisömäärät ovat kasvaneet merkittävästi. Esimerkiksi Malesiassa meillä oli tällä kaudella 169 000 katsojaa paikan päällä, mikä on aivan valtava määrä. F1:een verrattuna katsojaprofiili ja heidän elämäntyylinsä on hyvin erilainen. MotoGP on nuorekkaampaa ja niin myös sen fanit.”

Yusof kertoo, miksi Petronas aikoinaan lähti mukaan F1:een – ja miksi se nyt lähtee MotoGP:hen.

”Menimme formuloihin teknologian takia, se sarja on teknologian ruumiillistuma. Kaksipyöräisten puolella MotoGP on se kaikkein korkein aste. Se on ainoa kategoria, missä voimme kehittää omia tuotteitamme. Emme halua olla sielläkään ainoastaan sponsori, vaan se on meille merkittävää myös teknisenä kumppanina voiteluaineiden ja polttoaineiden osalta. Olemme onnistuneet siinä hyvin Mercedeksen kanssa F1:ssä ja uskomme vahvasti, että pystymme tekemään saman MotoGP:ssä”, Yusof sanoo.

Silti hän myöntää, että kaksipyöräisten maailma on Petronasille tuntematonta maaperää.

”Tiedämme erittäin hyvin, mitä nelipyöräisten maailmassa pitää tehdä. Mutta moottoripyörämaailmassa meillä on varmasti paljon opittavaa. Kyse on kahdesta aivan eri maailmasta. Se, että olemme menestyneet F1:ssä, ei todellakaan takaa, että menestymme myös MotoGP:ssä. On selvää, että meidän on opittava tässä maailmassa tekemään asioita ihan uudella tavalla.”

Petronas Yamaha Sepang teki debyyttinsä Valencian testeissä vain pari päivää kauden päättymisen jälkeen. Tiimin kuljettajina ensi kaudella ovat Franco Morbidelli ja Fabio Quartararo.

”Oli sydäntä lämmittävää nähdä, kuinka moni Yamahan tehdastiimin työntekijä työskenteli kanssamme varikolla testeissä. Pyöriä laitettiin yötä myöten kuntoon. Tämä on ollut mielestäni hyvä alku upealle tiimille”, Yusof sanoo.

Myös tiimin pyörä toimi testeissä: Morbidelli oli Valenciassa ja Jerezissä kuudenneksi nopein, siellä rookie Quartararo oli 12:s.
 

Uusin numero