Team Manninen Bros. hyvässä iskussa Honda Europen testileirillä

Tiimi lensi perjantaina Barcelonaan, josta suunnattiin reilut 400 km etelään Albaidan lähistölle. Ennen hotellille suuntaamista tiimi ehti vielä käydä tutustumassa rataan ja kuljettajat tuskin malttoivat odottaa, että pääsevät kokeilemaan radan massiivisia korkeuseroja ja hyppyreitä.

Lauantain alkoi infotilaisuudella, jonka jälkeen siirryttiin tekniseen koulutuksen kautta säätämään pyöriä.

EMX150-sarjassa kilpaillaan identtisillä Honda CRF150-pyörillä, jotka Honda Europe toimittaa jokaiseen osakilpailuun. Pyöriin vaihdetaan kunkin kuljettajan painolle ja vauhdille sopivat jouset, sekä tarvittaessa ohjaustangon kiinnikkeiden alle on mahdollista laittaa korotuspalat.

Ennen Valkenswaardin osakilpailua pyörät huolletaan perinpohjaisesti ja suoritetaan arvonta, jonka perusteella kullekin kuskille määräytyy pyörä, johon sitten vaihdetaan kuljettajan omat säädöt.

Sarjaan hyväksytyistä 30 kuljettajasta leirille oli saapunut 24 ja heidät jaettiin kolmeen eri ryhmään. Viikonlopun aikana kuljettajat ajoivat vapaata harjoituksia sekä ohjattuja treenejä takavuosien MM-erävoittaja Gordon Crockardin johdolla.

Ajoharjoitusten lisäksi leirillä tehtiin FIM:n fyysiset testit sekä käsiteltiin psyykkistä valmennusta sekä mentaaliharjoittelua.

Haavisto osoitti nopeutensa

EMX150-sarjassa paluun CRF150-pyörän selkään tekevä Haavisto osoitti nopeutensa heti ensimmäisissä treeneissä ja näytti muille kaapin paikan kellottamalla tasaiseen tahtiin viikonlopun kovimpia aikoja.

– Etukäteen vähän jännitti miten CRF150:lla ajaminen sujuu, koska olen viimeiset puoli vuotta treenannut ja kisannut CRF250-pyörällä. Jousituksen säätöjen jälkeen pyörä tuntui todella hyvältä ja jaksoi viedä näinkin isoa poikaa todella hyvin. Albaidan rata oli ehkä hienoin rata jolla olen ajanut, isoja hyppyjä ja korkeuseroja, hehkuttaa Haavisto.

Viime vuoden C/A Suomen cup-hopeamitalisti Murto on sopeutunut erinomaisesti CRF150-sarviin.

– Nelarilla ajaminen tuntuu hyvältä ja vauhti on selvästi kasvanut koko ajan. Pikkasen Haavisto ja viime vuonna EMX150 kisoja voittanut Albie Wilkie menivät vielä kovempaa, mutta nyt oltiin vasta hakemassa säätöjä ja kisat on erikseen. Nyt vaan treenataan kovaa reilu kuukausi ja sitten Valkenswaardissa taistellaan kärjessä, kertoo Murto.

Tiimin kolmas kuljettaja Junnola oli niin ikään varsin vaikuttunut leirin ammattimaisesta otteesta.

– Onhan se uskomatonta mennä radalle Espanjassa ja siellä on pyörät, rekat ja mekaanikot kaikki valmiina. Pakko myöntää, että hiukan jännitti kun näin radan ja sen isot hyppyrit ja toisaalta myös muiden kuljettajien vauhti mietitytti. Toisena päivänä alkoi ajo olla jo vähän rennompaa ja sitä kautta vauhti parani, miettii Junnola.

Tiimipäällikkö
säteili tyytyväisyyttä

Tiimipäällikkö Kusti Manninen oli tyytyväinen mies leiriviikonlopun jälkeen.

– Tärkein tavoite oli saada EMX150-projekti virallisesti käyntiin myös ulkomaiden osalta, harjoitella tiimissä toimimista ja selvitä ehjin nahoin kotiin ja siinä onnistuttiin erinomaisesti. Vauhdillisesti olemme hyvissä asemissa, vaikkakaan kaikki sarjan kuljettajista eivät olleet mukana leirillä. Kuljettajiemme nopeus ja hyvä asenne huomioitiin myös Euroopan Hondan puolelta ja tästä on hyvä jatkaa ensimmäiseen osakilpailuun, päättää Manninen.

Alkavalla kaudella EMX150-sarjassa ajetaan viisi osakilpailua motocrossin MM-sarjan yhteydessä. Kausi alkaa 4. toukokuuta Valkenswaardin radalla Hollannissa.

Uusin numero