Moottoripyöräilijöiden turvallisuuskehitys jatkuu suotuisana
Seuraavan sukupolven Ninjoissa saattaa hyvinkin olla totutusta poikkeava moottori, nimittäin sylinteriryhmä vaakatasossa. Näissä moottoreissa olisi huhujen mukaan myös vaihteiston akselit päällekkäin eli konstruktion kokonaispituus voisi olla hieman lyhyempi kuin nykyisissä moottoreissa. Selkeitä hyötyjä tässä konstruktiossa olisivat ainakin hieman pidempi takahaarukka keulimisherkälle 1000-kuutioiselle ja suorempi reitti patopaineistetulle imuilmalle. Suurin etu saataisiin ehkä silti siitä, että tämä moottori voi olla korkeammalla rungossa, nostaen pyörän painokeskipistettä ylemmäs. Samalla myös moottorin kampiakselin tuottama hyrrävoima saataisiin lähemmäs tätä keskipistettä ja pyörä ohjaukseltaan nopeammaksi.
Vaakatasossa makaavaa sylinteriä on käytetty jo aiemmin (kuten esimerkiksi Moto Guzzi GT 500 Norge:ssa jo vuonna 1928) ja ehkä sen tuomat hyödyt on nyt otettu uudelleen arvioitavaksi.
Rivinelikot valtasivat markkinat 1969 esitellyn Honda CB750 myötä. Perinteistä kunnioittaen on ehkä aika muuntaa hyväksi havaittua konstruktiota mahdollisesti vielä paremmaksi, kuten Yamaha Cross Plane-moottorin myötä.
Hyvää kannattaa odottaa!