Tallipäällikkö Aki Ajo tyytyväisyyttä säteillen työntäyteisille kesätauolle

Kuusi kierrosta ennen maalia kolmen kuljettajan väliseksi trilleriksi kääntyneen kapinan ratkaisu vietiin maalisuoralle, jossa espanjalaiskuljettaja Maverick Vinales pystyi pitämään italialaisen Romano Fenatin ja Cortesen niukasti takanaan. Fenati jäi voittajasta 20 ja Cortese 71 tuhannesosaa.

– Tein kaikkeni voittaakseni tämä kilpailun ja taistelu oli todella kovaa. Ohitin Vinalesin vielä viimeisellä kierroksella ja odotin jo suunnitelmani toteutuvan. Kyllähän tämän kisan voitto oli jo vähän tuuristakin kiinni, sillä siksi tasaisen se oli, kertoi Cortese.

Red Bull KTM Ajo Factory Racing-tiimin riveissä tasaisen hyvää jälkeä tehnyt Cortese voi lähteä reilun kuukauden mittaisella kesätauolle huojentunein mielin, ennen kuin koneet käynnistyvät uudelleen elokuun puolivälin jälkeen Indianapolisin radalla USA:ssa.

Cortese johtaa sarjaa yhdeksän pisteen erolla Vinalesiin. Kolmantena oleva espanjalainen Luis Salom on jäänyt kärjestä jo 60 pistettä.

– Olen hirmu tyytyväinen kauteen tähän mennessä. Tänäänkin järjestimme taas tiukan taistelun voitosta. Kesätauko on edessä, mutta kaikki jatkavat lujasti työn tekoa. Nyt pitää analysoida, missä pystymme edelleen parantamaan, totesi tallipäällikkö Aki Ajo.

Cortesen tiimikavereista britti Danny Kent leikkasi maalilinjan viidentenä 5,836 sekuntia voittajasta. Neljäs sija jäi vain 48 tuhannesosan päähän. Kentin vauhti oli hyvällä tasolla koko viikonvaihteen ensimmäisistä harjoituksista lähtien.

– Harmi vain, että minulla oli kilpailussa vähän ylimääräistä ohjelmaa. Alussa Rossi (Louis) osui minuun ja hyvä, että pysyin pystyssä. Myöhemmin sitten Antonellin (Niccolo) ajoittain aika hurjat liikkeet olivat sellaisia, että kärkikolmikko pääsi meiltä karkuun, kertasi Kent.

KTM:n tehdastiimin kolmas kuljettaja Arthur Sissis teki väkevän nousun ruudusta 29 parhaimmillaan jo sijalle 11. Australialaisen matkanteko päättyi kuitenkin harmittavasti viiden nousujohteisen kierroksen jälkeen.

– Tilannetta tutkitaan, mutta pyörä vain yksinkertaisesti sammui siinä tilanteessa. En tiedä, saattaa olla, että kyse oli sähköviasta. Harmi homma, sillä löysin harjoituksiin verrattuna todella hyvän fiiliksen ja vauhdin kilpailussa, sanoi Sissis.

Kent on yhdeksän osakilpailun jälkeen pisteissä kymmenentenä ja Sissis 14:ntenä.

Khairuddin karautti
kärkeen lähdöstä

AirAsia-Ajo-SIC-tiimin malesialaiskuljettaja Zulfahmi Khairuddin teki Mugellon kisassa jälleen sen, mitä häneltä osattiin odottaakaan.

Khairuddin ajoi KTM-pyörällään yhdeksänneksi. Hän otti seitsemännestä starttiruudusta unelmanlähdön karauttaen kilpailun alussa johtoon. Kahdeksan kierroksen jälkeen kärkiryhmä paineli kuitenkin vääjäämättömästi menojaan.

– Voimat yksinkertaisesti loppuivat. Minulla oli kova flunssa päällä ja hengittäminen oli vaikeaa. Hyvä, että pääsin maaliin asti, huokaili Khairuddin.

– Tähän suoritukseen pitää olla silti tyytyväinen. Vauhti löytyi kisassa ja lähden luottavaisin mielin tekemään hyvää tulosta kauden toisella puoliskolla, suunnitteli MM-pisteissä kuudentena oleva Khairuddin.
 

Uusin numero