Tallipäällikkö Ajo virtaa täynnä Moto3-luokan MM-sarjaan

MotoGP-sarjan kokeneeseen kaartiin lukeutuva Ajo on saavuttanut viimeisten kuuden vuoden aikana kolme maailmanmestaruutta tallipäällikkönä. Niistä viimeisin irtosi viime vuonna Moto3-luokan historiallisella avauskaudella.

– Toivon ja uskon, että mestaruuksia tulee lisää. Ei sitä viimeistä eikä niitä aiempiakaan kuitenkaan mietitä tässä vaiheessa. Tärkeintä on tehdä työt mahdollisimman hyvin ja keskittyä tiukasti päivän teemaan, linjaa Ajo.

”Olen intoa täynnä
kuin pikkupoika”

Red Bull KTM Ajo-tehdastiimillä on takanaan onnistunut talvikausi.

Uuden pyörän kanssa on tehty paljon ja hyvää työtä, mutta urakkaa riittää toki tästäkin eteenpäin. Kehitystyö on jatkuvaa ja kova kilpailutilanne pitää valppaana.

– Fiilikset ovat hyvät. Kyllähän se vanhemmankin miehen sytyttää, kun aurinko alkaa paistaa kirkkaammin ja kisakausi lähestyy. Ei tässä tarvitse tsempata itseään. Olen intoa täynnä kuin pikkupoika, vakuuttaa Ajo.

Tiimin kuljettajista espanjalaistulokas Luis Salom, 21, nappasi nimiinsä kärkipaikan Jerezin radalla Espanjassa ajetuissa virallisissa viimeistelytesteissä.

Salomin tiimikavereista australialainen Arthur Sissis, 17, ja malesialainen Zulfahmi Khairuddin, 21, liikkuivat puolestaan kärkikymmenikön välittömässä tuntumassa.

Luvassa huipputasaista

– Uuden pyörän kanssa on menty selkeästi eteenpäin ja varsinkin viimeisen testijakson tulokset olivat vahvoja. Pitää kuitenkin muistaa, että kisaolosuhteet ovat aina kisaolosuhteita testeihin verrattuna, tähdentää Ajo.

– Odotan, että Moto3-luokan voimasuhteet alkavat muotoutua 3-4 ensimmäisen kilpailun jälkeen Mugellon ja Barcelonan tietämillä. Tästä luokasta tulee todella tasainen alkavalla kaudella. Onkohan missään luokassa ikinä ollut luvassa näin tasaista. 15:llä, jopa 20 kuljettajalla on mahdollisuudet taistella podiumsijoituksista, arvioi Ajo.

Ajo korostaa hetkessä elämistä ja samalla myös pitkäjänteisyyttä sopivassa suhteessa.

– Mennään maltilla kilpailu kerrallaan, eikä sorruta hätiköityjen johtopäätösten tekemiseen. Silloin meillä on valmiudet tehdä päätöksiä ja muutoksia pyörän kehittämisen osalta myös jokaisen kilpailun välissä.
 
Kova voitontahto

Salom ajoi viime vuonna Moto3-luokassa MM-hopeaa. Selviö tietysti on, että hän lähtee kirkastamaan mitalia.

Hänelle entistä ammattimaisemassa ympäristössä mainiosti viihtyvä Salom on itsekin painottanut ehtineensä ottaa jo talvikauden kuluessa merkittävän harppauksen urallaan ja ajamisessaan.

– Salom osoitti edelleen myös testeissä lukeutuvansa luokan ehdottomaan kärkeen. Hänellä on kova voittamisen tahto ja hän on nimenomaan kisakuljettaja, luonnehtii Ajo.

Ajon pohjoismainen viileys on tasoittanut Mallorcan miehen kuumaverisyyttä.

– Sen kanssa on tehty välillä hiki otsalla töitä, mutta siinä on myös onnistuttu. Salom on saanut malttia otteisiinsa ja hän on oppinut ajamaan myös yksin.  Se ei ollut hänelle tunnusomaista vielä viime kaudella.

Khairuddin ja Sissis ajoivat molemmat viime vuonna uransa ensimmäiset podiumsijoitukset. Sissis onnistui siinä heti ensimmäisellä täysipainoisella MM-kaudellaan.

– Khairuddin on tunnetusti tavallaan hitaammin syttyvä kuljettaja. Monet ehkä odottivat häneltä hieman enemmän talvitesteissä, mutta en ole lainkaan huolissani. Tiedän kokemuksesta, että Fahmi tulee taas ja häneltä on lupa odottaa kuinka kovia tuloksia tahansa, Ajo vinkkaa.

Suomessa viime viikolla vieraillut ja jäärataan tuntumaa ottanut Sissis on hänkin valmis hämmentämään kärkipakkaa.

– Sissis kypsyy vuosi vuodelta ja hän ajoi nyt jo huomattavasti paremman testikauden aiempaan verrattuna. Hyvältä näyttää, sanoo Ajo.

Moto3-luokassa ajetaan totutusti 17 MM-osakilpailua. Kauden perinteisesti käynnistävä Qatarin GP on jaettu neljälle päivälle, eli ensimmäiset vapaat harjoitukset ajetaan jo tulevana torstaina. MM-pisteistä Losailin 5380 metrin mittaisella aavikkoradalla taistellaan tulisesti sunnuntaina illalla.

Uusin numero