Tähdet tuikkivat Ratinan ovaalilla

Kauko Nieminen on kilpailun ensimmäinen varamies numerolla 17. Nieminen on päässyt testaamaan Ratinan ovaalia ja kehuu vuolaasti tulevaa GP-rataa.

– Radan pintamateriaali on kyllä tosi hyvä. Jos ei paras millä olen koskaan ajanut, niin ainakin TOP-5 mahtuu. Olen kuitenkin aika monella radalla ajanut, niin tämä on kyllä huippu, kehuu pitkän uran ammattilaisena ajanut Nieminen.

– Rata on myös siinä hyvä, että se kestää sateen. Toisena testipäivänä satoi, eikä se ollut siitä moksiskaan, jatkaa Nieminen.

Nieminen on saanut tuta radan nopeuden.

– Todella nopea rata Ratinassa on. Pitkät suorat, siellä saa kerätä vauhtia heti kunnolla. Harvoin speedwayssa tuuli ottaa kypärän lippaan, mutta siellä ilman vastus kyllä tuntuu. Ja kun kurvit on hieman kallistettu, niin sinne päähän saa kyllä mennä täyttä laulua. Yksi nopeimmista radoista, millä olen koskaan ajanut, todella mahtavaa työtä baanan eteen on tehty. Yleisölle on varmasti tarjolla paljon vauhtia ja nähtävää, Nieminen toteaa.

Kasprzak MM-kärjessä

Puolan Krzysztof Kasprzak johtaa sarjaa 11 pisteellä kahden ajetun GP:n jälkeen.

Puolalainen on ollut alkukaudesta hurjassa vireessä ja itseluottamus on kohdallaan. Siitä todisteena on edellisen, Puolan Bydgoszczessa ajetun GP:n voitto, jonka hän ratkaisi viimeisen kurvin ulostulossa tehdyllä ohituksella.

Pientä harmia puolalaiselle tuo viime lauantaina Eurosportin Best pairs kilpailussa sattunut kaatuminen, jossa hän loukkasi polveaan. Mutta yksi vahvimmista voittajaehdokkaista Kasprzak on.

Kasprzakin takana sarja on todella tasainen, sillä sijoilla 2-7 olevat kuljettajat mahtuvat kolmen pisteen sisään.

Toisena oleva kolminkertainen maailmanmestari Tanskan Nicki Pedersen on aina kova luu ja yksi sarjan väriläiskiä. Mies ei kavahda kaksinkamppailuja ja hän on useasti mukana kilpailun värikkäimmissä tapahtumisissa, myös kaatumisissa.

Ja jos Pedersenillä ei ajo kulje, niin sen kyllä kuulevat sekä mekaanikot että koko stadion. Kyseessä on armottoman kova kuski, joka antaa aina kaikkensa ja häntä ei saa koskaan unohtaa, kun voittajia veikataan.

Puolan Jaroslaw Hampel on yksi nopeimmista kuljettajista maailmassa, mutta otteet ovat välillä epätasaisia ja se on ollut yksi este hänen MM haaveille. Hyvän päivän tullen Hampelin kyytiin on lähes mahdoton ehtiä.

USA:n kaksinkertainen maailmanmestari Greg Hancock on sarjan vanhin kuljettaja ja on ainoa, joka on ajanut kaikki GP:t siitä lähtien kun sarja polkaistiin liikkeelle vuonna 1995. Hancock on ilmiömäisen hyvä starttaaja ja tämä nopea herrasmies on yleensä aina kärkisijoilla.

Vuoden 2012 maailmanmestari Australian Chris Holder menetti puolet viime kaudesta vakavaan loukkaantumiseen mutta on päässyt nopeasti takaisin huipulle ja on maamiehensä Darcy Wardin tavoin ilmiömäinen akrobaatti pyörän päällä. Aussikaksikon otteita kannattaa seurata tarkasti myös Ratinassa.

Tälle kaudelle sarjaan noussut Saksan Martin Smolinski voitti kauden avaus GP:n Aucklandissa ja on yllättänyt monet alkukauden suorituksillaan. Moni on arvaillut sitä, kuinka kauan puheliaan saksalaisen vire kestää.

Voi hyvinkin olla, että “Smoli” jatkaa yllätyksiään myös Ratinassa. Smolinski on ainoa kuljettaja, joka on voittanut sekä speedwayn että maaradan GP-kilpailun.

Hallitseva maailmanmestari, Iso-Britannian Tai Woffinden on taistellut alkukauden loukkaantumisten kanssa, eikä ole saanut itsestään irti sellaista vauhtia, kuin mestarilta voisi odottaa.

Toinen alisuorittaja on ollut viime vuoden pronssimies Tanskan Niels-Kristian Iversen. Nähtäväksi jää, nousevatko he Ratinassa odotetulle tasolle.

Kylmäkorpi haastajana

Joonas Kylmäkorpi ajaa Ratinassa villillä kortilla numerolla 16. Edellisen kerran mies on esiintynyt speedwayn Grand Prixissa vuonna 2004.

Kylmäkorpi on hallinnut maaratoja viimeiset vuodet suvereenisti ja on siellä aina suosikki numero 1 mutta Ratinaan mies lähtee haastajana.

Pitkän ja menestyksekkään ammattilaisuran ajanut Kylmäkorpi on vuosien mittaan pystynyt kukistamaan eri maiden liigaotteluissa kaikki nykyiset GP-kuljettajat, mutta kun MM-pisteistä ajetaan muuttuu tilanne ihan toiseksi.  GP-kuskit kun tuntuvat aina saavan MM-pistejahtiin hirmuisen vireen ja vauhdin.

Tuskin menestys jää Kylmäkorvellakaan latauksesta kiinni, sen verran ainutlaatuinen tilaisuus tämä mestarillekin on. Semifinaalipaikka, eli kahdeksan parhaan joukkoon on miehen tavoite. Se on kova mutta realistinen tavoite.

Speedwayn GP:n statistiikkaa

USA:n Greg Hancock on siis ainoa kuljettaja, joka on esiintynyt kaikissa 170 GP-kilpailuissa sarjan alettua vuonna 1995.

Hancock on myös kerännyt eniten GP-pisteitä urallaan, niitä on plakkarissa 2104. Hancockilla on mukana olevista kuljettajista myös eniten GP-kilpailuiden voittoja, 17.

Kaikkien aikojen listan kärjessä on Australian Jason Crump, joka urallaan voitti 23 GP-osakilpailua. Eniten voittoja yhden kauden aikana ajoi ruotsalainen legenda Tony Rickardsson, joka kaudella 2005 voitti kuusi GP-kilpailua.

Eniten maailmanmestaruuksia GP-aikana on voittanut ruotsalainen Rickardsson, joka voitti mestaruuksia viisi. Urallaan hän valloitti speedwayn himotuimman tittelin kaikkiaan kuusi kertaa.

Edellinen kuljettaja, joka on pystynyt uusimaan mestaruutensa on Tanskan Nicki Pedersen. Hän voitti mestaruuden vuonna 2007 ja uusi mestaruutensa seuraavana kautena.

Ainoana suomalaisena sarjassa on ajanut Seinäjoen Kaj Laukkanen kaudella 2004.

GP-pistetilanne:
  1. Krzysztof Kasprzak Puola 35
  2. Nicki Pedersen Tanska 24
  3. Chris Holder Australia 22
  4. Jaroslaw Hampel Puola 22
  5. Martin Smolinski Saksa 22
  6. Greg Hancock USA 22
  7. Darcy Ward Australia 21
  8. Fredrik Lindgren Ruotsi 18
  9. Andreas Jonsson Ruotsi 17
10. Niels-Kristian Iversen Tanska 16
11. Kenneth Bjerre Tanska 15
12. Tai Woffinden Iso-Britannia 12
13. Matej Zagar Slovenia 12
14. Troy Batchelor Australia 8
15. Adrian Miedzinski Puola 5
16. Chris Harris Iso-Britannia 2
17. Jason Bunyan Uusi-Seelanti 2

Uusin numero