Suomalaistallin maailmanmestari myöntää: ”Paineet kasvavat”

Kaudesta on ajamatta vielä viisi GP:tä ja niistä seuraava odottaa vuoroaan ensi viikonvaihteena Motorland Aragonin radalla Espanjassa.

Ensimmäistä mestaruuspalloaan Aragonissa hypistelevä Red Bull KTM Ajo-tiimin Brad Binder johtaa Moto3:a muhkealla 106 pisteen erolla ja Hondan Marc Marquezillakin on kuninkuusluokassa 43 pisteen etu puolellaan.

Moto2:ssa tilanne on sen sijaan tiivistynyt kisa kisalta syksyä kohti kuljettaessa. Hallitseva maailmanmestari, Ajo Motorsportin Johann Zarco johtaa sarjaa enää kolmella pisteellä Alex Rinsiin nähden. Thomas Lüthi on kolmantena 53 pistettä Zarcon takana.

Takaa-ajettu Zarco saattaa tuntea olonsa jo hieman tukalaksikin hänen tavoin ensi kaudella MotoGP-luokkaan siirtyvän Rinsin kotiyleisön edessä Aragonissa kilpailtaessa. Rins on toipunut olkapäävammastaan täyteen iskuun ja uhkuu taatusti voitontahtoa omiensa edessä.

– Strategiamme ei muutu Aragoniin tultaessa, mutta paineita on nyt luonnollisesti enemmän ja meidän on työskenneltävä entistäkin kovemmin pystyäksemme käsittelemään ne, muotoilee Zarco.

Zarcolla oli viime kaudella saumat takoa mestaruusniitti nimenomaan Aragonissa, mutta silloin se ei vielä onnistunut, kun suomalaistallin kuljettaja päätyi kisassa kuudenneksi.

Zarco tosin tietää tarkalleen, miten 5078 metrin mittaisella upealla radalla menestytään. Hän on noussut Aragonissa tähän mennessä kahdesti podiumille, eli kaudella 2011 silloisessa 125-kuutioisten luokassa ja toistamiseen 2014 Moto2:ssa.

– Pidän Motorland Aragonin radasta. Se on nopea ja siellä on mielenkiintoisia kaarteita. Tosin tuuli on siellä usein merkittävässä roolissa, Zarco muistuttaa.

Ranskalainen Zarco saa Aragonissa rinnalleen myös tiimikaverin, kun japanilainen Tetsuta Nagashima ajaa kauden 14. MM-osakilpailun villin kortin kuljettajana. Nakashima kilpailee meneillään olevalla kaudella Ajo Academy-tiimin riveissä CEV-sarjan Moto2-luokassa, jonka EM-pisteissä hän on kolmantena.

Hermann Tilken suunnittelema Motorland Aragon tuli GP-sarjaan mukaan vuonna 2010. Se valittiin välittömästi tuolloin kauden parhaaksi GP:ksi.