Suomen isännöidessä motocrossin kovimpien luokkien MM-osakilpailua Hyvinkään Vauhtipuistossa, on suomalaiskuljettajilla edessään suuri urakka.
Miehet joutuvat tekemään kaikkensa antaakseen kunnonvastuksen muun muassa lajin kuusinkertaiselle maailmanmestarille, MX1-luokan kärjessä paistattelevalle Italian Antonio Cairolille sekä MX2-luokkaa johtavalle Hollannin maailmanmestari Jeffrey Herlingsille.
Suurimmat tavoitteet ovat MX2-luokan MM-sarjaa kiertävällä Harri Kullaksella, jolle meno maistuu nyt entistä paremmin tallivaihdoksen myötä. KTM Motorsportin kuljettaja tähtää podiumille ja näkee tavoitteen varsin realistisena, mikäli kaikki osuu kohdalleen.
– Uusi pyörä on toiminut tosi, tosi hyvin ja on mukavaa ajella, kun kaikki KTM:llä pelaa hienosti. Koko ajan menee parempaan suuntaan ja toivottavasti tulee tulevaisuudessa myös parempia tuloksia. Aiemmin tavoitteeni olivat aika korkeat, ja vaikka ne ovat nyt samat, ne ovat realistisemmat. Yritän parhaani ja jos kaikki menee nappiin, niin podiumille pyritään. Viime viikonloppunakin olisi Latvian osakilpailussa ehkä voinut hyvillä lähdöillä ja ajolla päästä kolmen sakkiin erässä, Kullas miettii.
Lähestyvä kotikilpailu ei ole ainakaan vielä aiheuttanut tämän hetken Suomen kirkkaimmalle MX-ajajalle lisäpaineita.
– Voi olla, että vähän tulee jännitystä lisää, kun pääsee varikolle ja kaikki kaverit ovat siellä. Yritetään pysyä rauhallisena ja ajaa omaa ajoa, niin eiköhän se riitä. Suomen rataa olen ajanut niin paljon pienenä, että sen pitäisi sopia mulle, tänä iltana Suomeen Viron kisamatkalta saapuva Kullas selvittää.
Tiaisen kilpaileminen uhattuna
24MX Honda Racing -tiimin Santtu Tiaisen unelma päästä kisaamaan kotiyleisön eteen MX1-luokassa näyttää uhkaavasti romuttuvan.
Latvian osakilpailussa sunnuntaina jo ennestään kipeän polvensa loukannut Tiainen kävi maanantaina Suomessa magneettikuvauksessa, jossa selvisi, että miehen vasemman polven sisempi kierukka on revennyt.
– Se on tosi kipeä ja mietin juuri mitä tehdä. En voi luvata ajamisen suhteen vielä mitään, sillä melko pahalta nytnäyttää, mies murehtii.
– Kyllä nyt harmittaa. Se olisi ollutparas kisa edessä, mutta ei vielä tiedä varmaksi, mitä tapahtuu. Tänään taiperjantaina pitäisi selvitä. Turha kisaamaan on kuitenkaan lähteä, jos ei pysty kaikkea itsestään antamaan ja vähän vielä enemmän. Se tulisi olemaan selviytymistaistelua ja polvi saisi vain lisää kipeää. Tässä on ajateltava seuraavaakin kautta, Tiainen järkeilee.
Eriksson ja Kovalainen eivät
ota paineita kotikisasta
Toni Eriksson odottaa innokkain mielin Suomen osakilpailua, onhan vuonna 2010 MX3-luokan Vantaan MM-osakilpailussa kaikkien yllätykseksi totaalin toiseksi sijoittuneella miehellä hyviä muistoja kotiyleisön edessä taistelemisesta.
– Yleensä mulla on mennyt kilpaileminen parempaan suuntaan, kun on kotiyleisöä. Uskon, että heidän kannustus ja kotirata yhdessä tuo hyötyä. Täysillä lähden ajamaan, Eriksson suunnittelee.
Miehen valmistautuminen on sujunut hyvin ja tehokas treenaaminen on tuottanut tulosta.
– Muutenkin olo on hyvä. Uskon, että olen vahvassa kunnossa kisoissa. Pyörä toimii hienosti ja luottavaisin mielin lähdetään kisaamaan. Yritän 20 sakkiin, siihen olen tyytyväinen. Mitä enemmän MM-pisteitä saisi, niin sen parempi.
Niin ikään Marko Kovalainen suhtautuu viikonlopun koitokseen rauhallisin mielin.
– Kun on 25 vuotta kisoja kiertänyt, niin eiköhän tässä ole oppinut paineita hallitsemaan, mies naurahtaa.
MX3-kilpailuja tänä kesänä ajanut ”ikämies” mielii myös 20 parhaan joukkoon.
– Jos yhdenkin pisteen saisi, niin olisihan se 38-vuotiaalle aika julma saavutus.
Söderberg karkotti
perhoset Latviassa
Myös MX3-luokan MM-sarjaa kiertävä Ludde Söderberg suhtautuu kotikisaan leppoisasti. Hän kävi hakemassa viime viikonlopun Latvian osakilpailusta tuntumaa MX1-luokan vauhdista.
– Ajoin siellä ihan sen takia, että saisi ne pahimmat perhoset vatsasta pois. Tämä viikko on painettu hommia ihan tosissaan ja kehitetty pyörää. Nyt alkaa olla kaikki valmista Hyvinkäätä varten.
Söderberg sijoittui Latvian erissä sijoille 23 ja 22.
– Sinänsä se meni ihan tavoitteiden mukaan. Kokemusta sieltä lähdettiin hakemaan. Rata oli todella paha ja luulen, että näin tulee olemaan myös Hyvinkäällä, koska MX1:ssä radat näköjään kuluu viikonlopun aikana aika pirun karuun kuntoon. Se oli ehkä suurin shokki, mikä Latviasta tuli ja sen takia on pyörää pitänyt kehittää vähän.
Suomen osakilpailun jälkeen Söderbergkeskittyy jälleen omaan luokkaansa ja suuntaakin heti alkuviikosta seuraavaan MX3-luokan osakilpailuun Ukrainaan. Mies on parhaillaan seitsemäntenä MM-pisteissä ja tavoitteena on päästä viiden sakkiin. Sen sijaan kotikisasta hän ei ota paineita.
– On vain lähinnä kiva ajaa suomalaisyleisön edessä. En aja enää muita MX1-luokan kisoja tänä vuonna, joten mulla ei olemuuta kuin voitettavaa hyvillä sijoituksilla. Nukun siis yöni ihan hyvin. Mutta yritän kyllä MM-pisteitä saada, eli 20 joukkoon päästä. MX1 on todella kovaluokka ja ihan turha sinne on voittoa lähteä hakemaan. Jokainen piste tuleeolemaan kovan työn takana, Söderberg muistuttaa.
Kullaksen, Erikssonin, Kovalaisen, Söderbergin sekä mahdollisesti Tiaisen lisäksi suomalaiskuskeista viivalle ovat asettumassa MX2-luokassa Miika Oinonen, Joonas Heimonen, Jami Numminen, Valtteri Malin sekä MX1-luokassa Teemu Lehtinen ja Riku Rouhiainen.
Viikonloppuna Hyvinkäällä kisataan myös Euroopan mestaruudesta, jolloin EMX250-luokassa suomalaiskuskeista kilpailevat Kalle Rintamäki, Waltteri Koskinen, Santeri Kinnunen, Lari Jukola, Tommi Metsola, Aki Manninen, Henric Stigell, Teemu Keljo sekä Jani Koskiranta.
Motocrossin MM-sarjan Suomen osakilpailun voittajat:
Heinola
1992 9. 8. 250 cc Rob Herring, GB, Honda
1994 16. 7. 250 cc Yves Demaria, F, Honda
1996 16. 6. 250 cc Marnicq Bervoets, B, Suzuki
2000 27. 8. 125 cc Grant Langston, ZA, KTM
2008 17. 8. MX3 Sven Breugelmans, B, KTM
Hyvinkää
1965 1. 8. 250 cc Torsten Hallman, S, Husqvarna
1966 31. 7. 250 cc Olle Pettersson, S, Husqvarna
1967 30. 7. 250 cc Olle Pettersson, S, Husqvarna
1968 27. 7. 250 cc Kalevi Vehkonen, SF, Husqvarna
1969 10. 8. 250 cc Joël Robert, B, ČZ
1970 9. 8. 250 cc Heikki Mikkola, SF, Husqvarna
1971 8. 8. 250 cc Sylvain Geboers, B, Suzuki
1972 6. 8. 250 cc Sylvain Geboers, B, Suzuki
1973 5. 8. 250 cc Håkan Andersson, S, Yamaha
1974 4. 8. 250 cc Harry Everts, B, Puch
1975 17. 8. 250 cc Harry Everts, B, Puch
1977 21. 8. 250 cc Guennadi Moisseev, URSS, KTM
1978 20. 8. 250 cc Torleif Hansen, S, Kawasaki
1979 1. 7. 250 cc Kees van der Ven, NL, Maico
1980 17. 8. 250 cc Kees vand er Ven, NL, KTM
1982 22. 8. 250 cc Kees van der Ven, NL, KTM
1983 21. 8. 250 cc Danny LaPorte, USA, Yamaha
1984 19. 8. 250 cc Marc Velkeneers, B, Gilera
1985 14. 7. 125 cc Dave Strijbos, NL, Honda
1989 13. 8. 250 cc Pekka Vehkonen, SF, Yamaha
1991 26. 5. 250 cc Pekka Vehkonen, SF, Yamaha
Kouvola
1999 29. 8. 500 cc Andrea Bartolini, I, Yamaha
Kuopio
1982 25. 7. 125 cc Michele Rinaldi, I, Gilera
1984 5. 8. 125 cc Michele Rinaldi, I, Suzuki
1986 10. 8. 125 cc John van den Berk, NL, Yamaha
1987 26. 7. 125 cc John van den Berk, NL, Yamaha
1988 14. 8. 125 cc Dave Strijbos, NL, Cagiva
1990 20. 5. 250 cc Alessandro Puzar, I, Suzuki
Tampere
1976 13. 6. 125 cc Gaston Rahier, B, Suzuki
1979 10. 6. 125 cc Harry Everts, B, Suzuki
Ruskeasanta, Vantaa
1962 17. 6. 250 cc Aarno Erola, SF, Husqvarna
1963 7. 7. 250 cc Torsten Hallman, S, Husqvarna
1964 12. 7. 250 cc Joël Robert, B, ČZ
1965 9. 5. 500 cc Jeff Smith, GB, BSA
1966 22. 5. 500 cc Jeff Smith, GB, BSA
1968 26. 5. 500 cc Paul Friedrichs, DDR, ČZ
1970 24. 5. 500 cc Arne Kring, S, Husqvarna
1971 23. 5. 500 cc Paul Friedrichs, DDR, ČZ
1973 20. 5. 500 cc Jaak van Velthoven, B, Yamaha
1975 25. 5. 500 cc Roger de Coster, B, Suzuki
1976 23. 5. 500 cc Gerrit Wolsink, NL, Suzuki
1977 22. 5. 500 cc Heikki Mikkola, SF, Yamaha
1978 21. 5. 500 cc Heikki Mikkola, SF, Yamaha
1980 18. 5. 500 cc Graham Noyce, GB, Honda
1981 17. 5. 500 cc André Malherbe, B, Honda
1982 16. 5. 500 cc Jean-Jacques Bruno, F, Suzuki
1983 5. 6. 500 cc Tapani Pikkarainen, SF, Honda
1985 12. 5. 500 cc Eric Geboers, B, Honda
1986 11. 5. 500 cc Eric Geboers, B, Honda
1987 10. 5. 500 cc Georges Jobe, B, Honda
1988 15. 5. 500 cc Eric Geboers, B, Honda
1989 28. 5. 500 cc Jeff Leisk, AUS, Honda
1990 10. 6. 500 cc Eric Geboers, B, Honda
1991 28. 4. 500 cc Jacky Martens, B, KTM
1992 24. 5. 500 cc Kurt Nicoll, GB, KTM
1993 8. 8. 250 cc Stefan Everts, B, Kawasaki
1995 21. 5. 250 cc Marnicq Bervoets, B, Suzuki
1997 13. 7. 125 cc Alessio Chiodi, I, Yamaha
1998 17. 5. 500 cc Joël Smets, B, Husaberg
2009 23. 8. MX3 Antti Pyrhönen, SF, Honda
2010 22. 8. MX3 Carlos Campano, E, Yamaha
2011 12. 6. MX3 Julien Bill, CH, Honda
Salo
1980 6. 6. 125 cc Harry Everts, B, Suzuki
1981 2. 8. 125 cc Michele Rinaldi, I, Gilera
1983 31. 7. 125 cc Jim Gibson, USA, Yamaha
GB – Iso-Britannia, F – Ranska, B – Belgia, ZA – RSA, SF – Suomi, S – Ruotsi, URSS – Neuvostoliitto, NL – Hollanti, USA – USA, I – Italia, DDR – Saksan Demokratinen Tasavalta, E – Espanja, CH – Šveitsi, AUS – Australia