Suomalaiset kovan haasteen edessä Hyvinkään MM-motocrossissa

Suomen isännöidessä motocrossin kovimpien luokkien MM-osakilpailua Hyvinkään Vauhtipuistossa, on suomalaiskuljettajilla edessään suuri urakka.

Miehet joutuvat tekemään kaikkensa antaakseen kunnonvastuksen muun muassa lajin kuusinkertaiselle maailmanmestarille, MX1-luokan kärjessä paistattelevalle Italian Antonio Cairolille sekä MX2-luokkaa johtavalle Hollannin maailmanmestari Jeffrey Herlingsille.

Suurimmat tavoitteet ovat MX2-luokan MM-sarjaa kiertävällä Harri Kullaksella, jolle meno maistuu nyt entistä paremmin tallivaihdoksen myötä. KTM Motorsportin kuljettaja tähtää podiumille ja näkee tavoitteen varsin realistisena, mikäli kaikki osuu kohdalleen.

– Uusi pyörä on toiminut tosi, tosi hyvin ja on mukavaa ajella, kun kaikki KTM:llä pelaa hienosti. Koko ajan menee parempaan suuntaan ja toivottavasti tulee tulevaisuudessa myös parempia tuloksia. Aiemmin tavoitteeni olivat aika korkeat, ja vaikka ne ovat nyt samat, ne ovat realistisemmat. Yritän parhaani ja jos kaikki menee nappiin, niin podiumille pyritään. Viime viikonloppunakin olisi Latvian osakilpailussa ehkä voinut hyvillä lähdöillä ja ajolla päästä kolmen sakkiin erässä, Kullas miettii.

Lähestyvä kotikilpailu ei ole ainakaan vielä aiheuttanut tämän hetken Suomen kirkkaimmalle MX-ajajalle lisäpaineita.

– Voi olla, että vähän tulee jännitystä lisää, kun pääsee varikolle ja kaikki kaverit ovat siellä. Yritetään pysyä rauhallisena ja ajaa omaa ajoa, niin eiköhän se riitä. Suomen rataa olen ajanut niin paljon pienenä, että sen pitäisi sopia mulle, tänä iltana Suomeen Viron kisamatkalta saapuva Kullas selvittää.

Tiaisen kilpaileminen uhattuna

24MX Honda Racing -tiimin Santtu Tiaisen unelma päästä kisaamaan kotiyleisön eteen MX1-luokassa näyttää uhkaavasti romuttuvan.

Latvian osakilpailussa sunnuntaina jo ennestään kipeän polvensa loukannut Tiainen kävi maanantaina Suomessa magneettikuvauksessa, jossa selvisi, että miehen vasemman polven sisempi kierukka on revennyt.

– Se on tosi kipeä ja mietin juuri mitä tehdä. En voi luvata ajamisen suhteen vielä mitään, sillä melko pahalta nytnäyttää, mies murehtii.

– Kyllä nyt harmittaa. Se olisi ollutparas kisa edessä, mutta ei vielä tiedä varmaksi, mitä tapahtuu. Tänään taiperjantaina pitäisi selvitä. Turha kisaamaan on kuitenkaan lähteä, jos ei pysty kaikkea itsestään antamaan ja vähän vielä enemmän. Se tulisi olemaan selviytymistaistelua ja polvi saisi vain lisää kipeää. Tässä on ajateltava seuraavaakin kautta, Tiainen järkeilee.

Eriksson ja Kovalainen eivät
ota paineita kotikisasta

Toni Eriksson odottaa innokkain mielin Suomen osakilpailua, onhan vuonna 2010 MX3-luokan Vantaan MM-osakilpailussa kaikkien yllätykseksi totaalin toiseksi sijoittuneella miehellä hyviä muistoja kotiyleisön edessä taistelemisesta.

– Yleensä mulla on mennyt kilpaileminen parempaan suuntaan, kun on kotiyleisöä. Uskon, että heidän kannustus ja kotirata yhdessä tuo hyötyä. Täysillä lähden ajamaan, Eriksson suunnittelee.

Miehen valmistautuminen on sujunut hyvin ja tehokas treenaaminen on tuottanut tulosta.

– Muutenkin olo on hyvä. Uskon, että olen vahvassa kunnossa kisoissa. Pyörä toimii hienosti ja luottavaisin mielin lähdetään kisaamaan. Yritän 20 sakkiin, siihen olen tyytyväinen. Mitä enemmän MM-pisteitä saisi, niin sen parempi.

Niin ikään Marko Kovalainen suhtautuu viikonlopun koitokseen rauhallisin mielin.

– Kun on 25 vuotta kisoja kiertänyt, niin eiköhän tässä ole oppinut paineita hallitsemaan, mies naurahtaa.

MX3-kilpailuja tänä kesänä ajanut ”ikämies” mielii myös 20 parhaan joukkoon.

– Jos yhdenkin pisteen saisi, niin olisihan se 38-vuotiaalle aika julma saavutus.

Söderberg karkotti
perhoset Latviassa

Myös MX3-luokan MM-sarjaa kiertävä Ludde Söderberg suhtautuu kotikisaan leppoisasti. Hän kävi hakemassa viime viikonlopun Latvian osakilpailusta tuntumaa MX1-luokan vauhdista.

– Ajoin siellä ihan sen takia, että saisi ne pahimmat perhoset vatsasta pois. Tämä viikko on painettu hommia ihan tosissaan ja kehitetty pyörää. Nyt alkaa olla kaikki valmista Hyvinkäätä varten.

Söderberg sijoittui Latvian erissä sijoille 23 ja 22.

– Sinänsä se meni ihan tavoitteiden mukaan. Kokemusta sieltä lähdettiin hakemaan. Rata oli todella paha ja luulen, että näin tulee olemaan myös Hyvinkäällä, koska MX1:ssä radat näköjään kuluu viikonlopun aikana aika pirun karuun kuntoon. Se oli ehkä suurin shokki, mikä Latviasta tuli ja sen takia on pyörää pitänyt kehittää vähän.

Suomen osakilpailun jälkeen Söderbergkeskittyy jälleen omaan luokkaansa ja suuntaakin heti alkuviikosta seuraavaan MX3-luokan osakilpailuun Ukrainaan. Mies on parhaillaan seitsemäntenä MM-pisteissä ja tavoitteena on päästä viiden sakkiin. Sen sijaan kotikisasta hän ei ota paineita.

– On vain lähinnä kiva ajaa suomalaisyleisön edessä. En aja enää muita MX1-luokan kisoja tänä vuonna, joten mulla ei olemuuta kuin voitettavaa hyvillä sijoituksilla. Nukun siis yöni ihan hyvin. Mutta yritän kyllä MM-pisteitä saada, eli 20 joukkoon päästä. MX1 on todella kovaluokka ja ihan turha sinne on voittoa lähteä hakemaan. Jokainen piste tuleeolemaan kovan työn takana, Söderberg muistuttaa.

Kullaksen,  Erikssonin, Kovalaisen, Söderbergin sekä mahdollisesti Tiaisen lisäksi suomalaiskuskeista viivalle ovat asettumassa MX2-luokassa Miika Oinonen, Joonas Heimonen, Jami Numminen, Valtteri Malin sekä MX1-luokassa Teemu Lehtinen ja Riku Rouhiainen.

Viikonloppuna Hyvinkäällä kisataan myös Euroopan mestaruudesta, jolloin EMX250-luokassa suomalaiskuskeista kilpailevat Kalle Rintamäki, Waltteri Koskinen, Santeri Kinnunen, Lari Jukola, Tommi Metsola, Aki Manninen, Henric Stigell, Teemu Keljo sekä Jani Koskiranta.

Motocrossin MM-sarjan Suomen osakilpailun voittajat:
Heinola

1992      9. 8.    250 cc        Rob Herring, GB, Honda
1994    16. 7.    250 cc        Yves Demaria, F, Honda
1996    16. 6.    250 cc        Marnicq Bervoets, B, Suzuki
2000    27. 8.    125 cc        Grant Langston, ZA, KTM
2008    17. 8.    MX3           Sven Breugelmans, B, KTM

Hyvinkää
1965      1. 8.    250 cc        Torsten Hallman, S, Husqvarna
1966    31. 7.    250 cc        Olle Pettersson, S, Husqvarna
1967    30. 7.    250 cc        Olle Pettersson, S, Husqvarna
1968    27. 7.    250 cc        Kalevi Vehkonen, SF, Husqvarna
1969    10. 8.    250 cc        Joël Robert, B, ČZ
1970      9. 8.    250 cc        Heikki Mikkola, SF, Husqvarna
1971      8. 8.    250 cc        Sylvain Geboers, B, Suzuki
1972      6. 8.    250 cc        Sylvain Geboers, B, Suzuki
1973      5. 8.    250 cc        Håkan Andersson, S, Yamaha
1974      4. 8.    250 cc        Harry Everts, B, Puch
1975    17. 8.    250 cc        Harry Everts, B, Puch
1977    21. 8.    250 cc        Guennadi Moisseev, URSS, KTM
1978    20. 8.    250 cc        Torleif Hansen, S, Kawasaki
1979      1. 7.    250 cc        Kees van der Ven, NL, Maico
1980    17. 8.    250 cc        Kees vand er Ven, NL, KTM
1982    22. 8.    250 cc        Kees van der Ven, NL, KTM
1983    21. 8.    250 cc        Danny LaPorte, USA, Yamaha
1984    19. 8.    250 cc        Marc Velkeneers, B, Gilera
1985    14. 7.    125 cc        Dave Strijbos, NL, Honda
1989    13. 8.    250 cc        Pekka Vehkonen, SF, Yamaha
1991    26. 5.    250 cc        Pekka Vehkonen, SF, Yamaha

Kouvola
1999    29. 8.    500 cc        Andrea Bartolini, I, Yamaha

Kuopio
1982    25. 7.    125 cc        Michele Rinaldi, I, Gilera
1984      5. 8.    125 cc        Michele Rinaldi, I, Suzuki
1986    10. 8.    125 cc        John van den Berk, NL, Yamaha
1987    26. 7.    125 cc        John van den Berk, NL, Yamaha
1988    14. 8.    125 cc        Dave Strijbos, NL, Cagiva
1990    20. 5.    250 cc        Alessandro Puzar, I, Suzuki

Tampere
1976    13. 6.    125 cc        Gaston Rahier, B, Suzuki
1979    10. 6.    125 cc        Harry Everts, B, Suzuki

Ruskeasanta, Vantaa
1962    17. 6.    250 cc        Aarno Erola, SF, Husqvarna
1963      7. 7.    250 cc        Torsten Hallman, S, Husqvarna
1964    12. 7.    250 cc        Joël Robert, B, ČZ
1965      9. 5.    500 cc        Jeff Smith, GB, BSA
1966    22. 5.    500 cc        Jeff Smith, GB, BSA
1968    26. 5.    500 cc        Paul Friedrichs, DDR, ČZ
1970    24. 5.    500 cc        Arne Kring, S, Husqvarna
1971    23. 5.    500 cc        Paul Friedrichs, DDR, ČZ
1973    20. 5.    500 cc        Jaak van Velthoven, B, Yamaha
1975    25. 5.    500 cc        Roger de Coster, B, Suzuki
1976    23. 5.    500 cc        Gerrit Wolsink, NL, Suzuki
1977    22. 5.    500 cc        Heikki Mikkola, SF, Yamaha
1978    21. 5.    500 cc        Heikki Mikkola, SF, Yamaha
1980    18. 5.    500 cc        Graham Noyce, GB, Honda
1981    17. 5.    500 cc        André Malherbe, B, Honda
1982    16. 5.    500 cc        Jean-Jacques Bruno, F, Suzuki
1983      5. 6.    500 cc        Tapani Pikkarainen, SF, Honda
1985    12. 5.    500 cc        Eric Geboers, B, Honda
1986    11. 5.    500 cc        Eric Geboers, B, Honda
1987    10. 5.    500 cc        Georges Jobe, B, Honda
1988    15. 5.    500 cc        Eric Geboers, B, Honda
1989    28. 5.    500 cc        Jeff Leisk, AUS, Honda
1990    10. 6.    500 cc        Eric Geboers, B, Honda
1991    28. 4.    500 cc        Jacky Martens, B, KTM
1992    24. 5.    500 cc        Kurt Nicoll, GB, KTM
1993      8. 8.    250 cc        Stefan Everts, B, Kawasaki
1995    21. 5.    250 cc        Marnicq Bervoets, B, Suzuki
1997    13. 7.    125 cc        Alessio Chiodi, I, Yamaha
1998    17. 5.    500 cc        Joël Smets, B, Husaberg
2009    23. 8.    MX3           Antti Pyrhönen, SF, Honda
2010    22. 8.    MX3           Carlos Campano, E, Yamaha
2011    12. 6.    MX3           Julien Bill, CH, Honda

Salo
1980      6. 6.    125 cc        Harry Everts, B, Suzuki
1981      2. 8.    125 cc        Michele Rinaldi, I, Gilera
1983    31. 7.    125 cc        Jim Gibson, USA, Yamaha

GB – Iso-Britannia, F – Ranska, B – Belgia, ZA – RSA, SF – Suomi, S – Ruotsi, URSS – Neuvostoliitto, NL – Hollanti, USA – USA, I –  Italia, DDR – Saksan Demokratinen Tasavalta, E – Espanja, CH – Šveitsi, AUS – Australia  

 

Uusin numero