Kuninkuusluokan kaksinkertaisen – ensimmäinen titteli vuonna 2007 Ducatilla – australialaismestarin tavaramerkkeihin on lukeutunut numero 27, joka saa siis nyt väistyä ykkösen tieltä.
Stonerin tallikaverina jatkaa espanjalainen Dani Pedrosa. Hondan tehdastiimissä ajoi viime kaudella kolme kuljettajaa, kunnes italialaisen Andrea Dovizioson sopimus tuli tiensä päähän. Olkapäävammasta yhä toipuva, mutta Sepangissa paikalla oleva Dovizioso ajaa huhtikuussa käynnistyvällä kaudella Yamahan Tech 3-satelliittitiimin pyörällä.
Hondan tehdastiimin kauden 2012 virallinen julkistamistilaisuus järjestettiin Malesiassa, jossa MotoGP-luokan kauden ensimmäiset, kolmen päivän mittaiset testit käynnistyvät varhain Suomen aikaa tiistaina.
– Kausi 2011 oli vahva meiltä. Olen varma, että Honda on tehnyt talven aikana jälleen fantastista työtä uuden 1000-kuutioisen pyörän kanssa. On mielenkiintoista päästä taas radalle ja verrata voimasuhteita. Ducati on panostanut paljon samoin kuin Yamahakin. Pitää kuitenkin muistaa, että nyt vasta aloitellaan testikautta. Meidän pitää odottaa Qatarin MM-avaukseen asti tietääksemme vastustajien todellisen kilpailukyvyn, tuumi Stoner.
Loukkaantumisista aiempina vuosina kärsinyt Pedrosa pääsee pitkästä aikaa aloittelemaan kautta terveenä.
– Sepang on hyvä testirata, jossa meillä on uudella pyörällä paljon tärkeää työtä edessä seuraavien kolmen päivän aikana. Pääasia ja -tavoite tässä vaiheessa on hakea lisää tuntumaa pyörään ja testata Bridgestonen uusia renkaita.
Stoner ja viime kauden Valencian testien nopeimpana kuljettajana päättänyt Pedrosa kantavat Sepangissa vastuun Hondan 1000-kuutioisen pyörän kehitystyöstä. Sen sijaan Yamahan ja Ducatin tehdastiimit käynnistävät kauden useamman kuljettajan voimin 5548 metrin mittaisella radalla.
Yamahan Jorge Lorenzo ja Ben Spies saavat rinnalleen testikuljettajat Waturu Yoshikawan ja Katsuyuki Nakasugin. Ducatilla Valentino Rossin ja Nicky Haydenin apuna nähdään puolestaan testikuski Franco Battaini.
Sepangissa on myös paljon tunnetta pelissä. Gresinin tiimin Hondalla kilpaillut Marco Simoncelli menetti henkensä Sepangin radalla 23. lokakuuta ajetussa Malesian GP:ssä. HRC:n henkilökunta kävi kunnioittamassa Simoncellin muistoa paikalla, jossa kohtalokas onnettomuus runsas kolme kuukautta sitten tapahtui.