Stoner lähtee viimeistelytestien kärkikuljettajana MM-sarjaan

Stoner ajoi sunnuntaina Jerezin radalla Espanjassa päättyneen kolmipäiväisen testijakson pohja-ajaksi Hondallaan lukemat 1.1.38,780. Hän kukisti Yamahan Jorge Lorenzon 0,173 sekunnilla.

Myös kahta ensimmäistä, Sepangin radalla Malesiassa ajettua testijaksoa hallinnut Stoner ja Lorenzo olivat ainoat kuljettajat, jotka pystyivät alittamaan 1.39:n kierrosajan. Lorenzo oli pitkään kiinni kärkipaikassa, kunnes Stoner tuli ja takoi tavoilleen uskollisesti keulille testipäivän viimeisillä minuuteilla.

– Olin todella tyytyväinen kierrosaikoihin, mutta uskon, että pystymme parantamaan pyörää vielä tästä. Kärsimme taas päivän loppua kohden tärinäongelmasta, mutta tiedämme mistä se johtui, eikä se ollut samanlaista kuin Sepangissa. Testit olivat tässä ja nyt voimme aloittaa kilvanajon, josta kaikki tosissaan nauttivat, muotoili Stoner.

Lorenzo ei ainakaan näyttänyt pettyneeltä, vaikka Stoner pyyhkäisikin jälleen ohi.

– Olen erittäin iloinen. Yritimme aamupäivällä kovia kierrosaikoja uudella takarenkaalla ja onnistuimme siinä. Iltapäivän kisasimulaatio kulki sekin hyvin.

Jerezin kärkikvartetti noudatti tuttua kaavaa. Stonerin tallikaveri Dani Pedrosa oli kolmas ja Lorenzon tallikaveri Ben Spies puolestaan neljäs.

Pedrosan ero kärkeen oli 0,377 sekuntia. Hän pystyi kukistamaan Spiesin reilulla kolmella kymmenyksellä.

Testikauden komeettana voidaan pitää Yamahan satelliittitiimin Cal Crutchlowia. 1000-kuutioinen pyörä vaikuttaa istuvan todella hyvin vaisun viime kauden ajaneen miehen käteen. Crutchlow oli Jerezissä viides vain vajaan 90 tuhannesosaa Spiesin takana.

Rossi säväytti

Harmaan lauantain jälkeen aurinkoisen sunnuntain yksi ehdottomasti tyytyväisimmistä kuljettajista oli Ducatin toistaiseksi parhaaseen vauhtiin saanut Valentino Rossi.

Vielä avauspäivänä Stonerin silloisista pohjista lähes 1,8 sekuntia jäänyt Rossi nousi lupaavasti kuudenneksi 0,953 kärjestä.

– Olen iloinen ja olen vaikuttunut, mutta ikävä kyllä teimme Sepangin toisessa testissä muutamia virheitä säätöjen osalta ja jouduimme aloittamaan vielä niillä perjantaina Jerezissä. Nyt olemme kuitenkin saavuttaneet nykyisen potentiaalimme. Muutimme säätöjä onnistuneesti, ensin perän ja sen jälkeen keulan osalta ja nyt ajaminen mutkissa kulkee jälleen varsin hyvin. Pystyn nojaamaan enemmän ja ottamaan jo vähän riskejäkin, myhäili Rossi.

Kymmenen nopeimman sakkiin mahtuivat edelleen Yamahan Tech 3-satelliittitiimin Andrea Dovizioso, Rossin tallikaveri Nicky Hayden, sekä Hondalla kilpailevat, Gresinin Alvaro Bautista ja tulokaskauteensa Moto2-luokan mestarina hyvää kyytiä valmistautuva LCR:n Stefan Bradl.

De Puniet selvästi
nopein CRT-kuljettaja

CRT-tiimien kuljettajista Aspar-tiimin Randy de Puniet oli jälleen täysin omaa luokkaansa.

De Puniet paineli Aprilialla yli sekunnin kovemman ajan lähimpään CRT-uhkaajaansa, eli tiimikaveri Aleix Espargaroon nähden. Forward-tiimin Colin Edwards jäi De Punietista Suter-BMW:llään puolitoista sekuntia.

De Puniet oli tuloslistoilla 13:s 1,821 sekuntia Stonerista. Karel Abraham ehti Ducatin satelliittitiimin pyörällä niukasti 22 tuhannesosan turvin De Punietin edelle.

Jerez, Espanja:
MotoGP-luokan 3/3 testipäivä:

  1. Casey Stoner, Repsol Honda Team 1.38,780
  2. Jorge Lorenzo, Yamaha Factory Racing + 0,173
  3. Dani Pedrosa, Repsol Honda Team + 0,377
  4. Ben Spies, Yamaha Factory Racing + 0,715
  5. Cal Crutchlow, Monster Yamaha Tech 3 + 0,805
  6. Valentino Rossi, Ducati Team + 0,953
  7. Andrea Dovizioso, Monster Yamaha Tech 3 + 1,080
  8. Nicky Hayden, Ducati Team + 1,139
  9. Alvaro Bautista, San Carlo Honda Gresini + 1,237
10. Stefan Bradl, LCR Honda + 1,318
11. Hector Barbera, Pramac Racing Team + 1,507
12. Karel Abraham, Cardion AB Motoracing + 1,799
13. Randy de Puniet, Power Electronics Aspar + 1,821
14. Aleix Espargaro, Power Electronics Aspar + 2,865
15. Danilo Petrucci, Came Iodaracing Project + 3,146
16. Franco Battaini, Ducati Team (testikuljettaja) + 3,277
17. Colin Edwards, NGM Mobile Forward Racing + 3,293
18. Mattia Pasini, Speed Master + 3,404
19. Michele Pirro, San Carlo Honda Gresini + 3,432
20. James Ellison, Paul Bird Motorsport + 3,657
21. Ivan Silva, Avintia Racing + 3,666
22. Yonny Hernandez, Avintia Racing + 4,126