Speedwayässä Timo Lahti uuteen joukkueeseen

Tuolloin joukkue ajoi kakkossarja Allsvenskania. Rospiggarna nousi Elitserieniin kaudelle 2014 ja Lahden ura Hallstavikissa huipentui kaudella 2016 Elitserienin mestaruuteen. Nyt edessä on uusi haaste.

”Kahdeksan vuotta samassa joukkueessa on nykyään aika harvinaista speedwayssa. Hallstavik on tullut vuosien varrella tutuksi kyläksi ja kotiradan tunnen unissanikin. Siksi tuntuu siltä, että kehitykseni kannalta on hyvä vaihtaa maisemaa ja haastaa itsensä oppimaan uutta. Gislavedin rata on pitkä ja nopea, kun taas Hallstavik on lyhyt, jossa on tiukat kurvit. Keväällä täytyy päästä harjoittelemaan mahdollisimman paljon uudella kotiradalla, jotta kausi saadaan toukokuussa Ruotsissa hyvin käyntiin”, Timo Lahti kertoo.

Sekä Suomen että Ruotsin passin omaava Lahti oli viime kaudella viidenneksi paras ”ruotsalainen” koko Elitserienissä. Elitserienin joukkueessa seitsemästä kuskista kaksi pitää olla ruotsalaista ja Lejonenin joukkueenjohtaja Anders Fröjd luottaa, että Lahdesta tulee joukkueen ykkösruotsalainen.

”Tunnen Lahden jo useamman vuoden takaa, sillä Timo on ajanut johtamassani Griparnan Allsvenskan-joukkueessa. Timon saaminen meille Lejoneniin on todellinen onnistuminen ja hän on tärkeä lenkki sekä radalla että sen ulkopuolella. Olen seurannut Timoa jo pidempään ja viimeisenä kahtena vuotena kehitys on ollut huimaa. 2016 Timo oli ratkaisemassa mestaruutta Rospiggarnalle ja toivottavasti sama toistuisi ensi vuonna meillä. Meillä on tosi kova joukkue ja mestaruudesta lähdetään taistelemaan”, Fröjd kertoo.

Vaikka Lahdella on vielä yksi kilpailu Saksassa lokakuussa, niin ensi kauden sopimusneuvottelut ovat jo pitkällä.

”Ensi kausi rakentuu pääasiassa Ruotsin ja Puolan sarjojen ympärille. Tiistaina Ruotsin Elitserien Lejonenin kanssa, torstaina Allsvenskan Griparnassa. Sunnuntaisin ajetaan Puolassa, mutta sinne sopimuksia ei ole vielä tehty. Puolassa speedway on maan suosituin urheilulaji ja pääsarjassa kisoja käy katsomassa 10 000 ihmistä. Sinne pääsy ja siellä menestyminen tulee olemaan uralla seuraava tärkeä askel. Neuvottelut ovat käynnissä, mutta saa nähdä onko pääsarjaan järkevää vielä ensi vuonna yrittää, vai ajetaanko vielä vuosi kakkossarjassa. Se tiedetään jo, että yhtä paljon kisoja ei tulla ajamaan kuin tänä vuonna, vaan keskitytään ajamaan noin 60 kisaa kesässä huipputuloksin. Tänä vuonna parhaimmillaan ajoin 15 kisaa 14 päivässä eri maissa, jolloin käytännössä matkustat puolikuolleena kisapaikalta toiselle. Sitä virhettä ei ensi kesänä enää tehdä”, Lahti päättää.

 (Teksti: LRT Racing Tiedotus)

Uusin numero