SMOTO: Moottoripyörän ”viritys” ei selitä kuolonkolareita

Savon Sanomat julkaisi viime viikolla uutisen jossa kerrottiin, että 'Liikennevakuutuskeskuksen mukaan moottoripyörien viritysten vaikutukset näkyvät myös kuolonkolareissa'. Muut mediat valitettavasti poimivat uutisesta kulman, jonka mukaan moottoripyörän virittäminen johtaa onnettomuuksiin. Tämä ei pidä paikkaansa.

Uutinen perustui Liikennevakuutuskeskuksen raporttiin neljältä vuodelta (2006-2009). Neljän vuoden aikana sattuneissa kuolonkolarissa oli osallisena 116 moottoripyörää, joista 73 oli ns. sporttipyöriä. 17 pyörässä oli ”jonkinasteinen viritys” eli ”viritettyjä” pyöriä oli aineistossa alle 15 %. Näistä neljä pyörää oli muuteltu muutenkin kuin vain pakoputken osalta. Selkeästi viritettyjä oli siis vain reilu 3 % kaikista kuolemaan johtaneista tapauksista.

Pelkkää pakoputken vaihtamista ei motoristipiireissä yleensä edes mielletä pyörän virittämiseksi toimenpiteen yleisyyden ja sen tuoman vain pienehkön tehonlisäyksen vuoksi. Ilman tarvittavia säätöjä tehtynä pelkkä putken vaihtaminen voi jopa alentaa moottoripyörän tehoa. On huomattava, että tyyppihyväksyttyyn ns. normaaliin moottoripyörään on laillista ja sallittua vaihtaa kyseiseen pyörään tarkoitettu E-hyväksytty putki.

Motoristeille sattuvien onnettomuuksien yleisin tyyppi on ns. yksin ulos tieltä suistumisonnettomuus. Tämän tyyppisissä onnettomuuksissa tilannenopeus ja/tai kuljettajan taidot eivät ole olleet tilanteen tasalla. Pitää muistaa, että liian suuri tilannenopeus ei välttämättä tarkoita ylinopeutta. Myös tiellä oleva irtohiekka, liukkaat pikipaikkaukset ja varsinkin tänä kesänä näkynyt tienpintojen huono kunto, reiät ja asfaltin mureneminen, aiheuttavat kaksipyöräisille ajoneuvoille huomattavasti suuremman turvallisuusriskin kuin neljän pyörän varassa tiellä liikkuville autoilijoille.


Moottoripyörien muuntelun turvallisuusvaikutuksia on tutkittu melko laajasti (mm. www.maids-study.eu). Sekä kuolemaan että loukkaantumisiin johtaneiden onnettomuustilastojen valossa näyttääkin enemmän siltä, että muunnellut moottoripyörät joutuvat ongelmiin keskimääräistä harvemmin. Syytä tähän ei voi kuin arvailla; ehkäpä kyse on kuitenkin motoristin sitoutumisesta
harrastukseen ja pyöränsä kunnon seuraamiseen.