Sivuvaunupari Makkula-Karttiala kuudes Oscherslebenin aika-ajoissa

Ensimmäistä palkintopallisijoitusta MM-tasolla jahtaava Makkula on tyytyväinen hikisessä yli 30 asteen lämpötilassa ajettuihin aika-ajoihin.

– Molemmat aika-ajot menivät ihan kohtalaisesti. Siinä on neljä pyörää sekunnin sisällä, joten kisassa taistellaan paikoista ihan viimeiseen saakka.

Oscherslebenin rataa hämeenlinnalainen pitää haastavana.

– Rata on aika tekninen, koko ajan saa kääntää johonkin suuntaan. Tässä säässä hiki valuu koko ajan, joten pitää tankata hyvin.

Paluu radalle jännitti

Makkulan kyydissä sivuvaunun kulkua tasapainottava Timo Karttiala on ajanut Oscherslebenin radalla edellisen kerran yksitoista vuotta sitten. Tuolloin kilpailuparina oli hänen veljensä Tero.

– Se kisa päättyi jo kolmannella kierroksella. Lisäksi kun mietti, mitä Assenissa tapahtui, jännitti ajo aamupäivällä jonkin verran, kertoo Karttiala viitaten edellisessä MM-osakilpailussa sattuneeseen kuolonkolariin, jossa surmansa sai saksalainen Sandor Pohl

Myös Karttiala pitää rataa kimuranttina.

– Pitää vain huomata, mistä oikaista tai leikata kurveihin. Voi olla, että se mikä näyttää nopealta ajolta, ei välttämättä olekaan sitä. Lisäksi kun yhden mutkan missaa, vaikuttaa se kolmeen seuraavaankin.

Lauantain yhdentoista kierroksen sprinttikilpailuun Makkula ja Karttiala lähtevät selvällä taktiikalla.

– Alusta saakka täysillä, vedetään niin kovaa kuin vehkeet kulkevat koko ajan. Sunnuntain pitkässä kisassa sen sijaan pitää vähän taktikoida, siinä ei voi riehua koko ajan täysillä. Lähdön merkitys kisassa on todella suuri, Karttiala taustoittaa.

 

Uusin numero