Seuraavaksi koeajossa: moottoripyörä valepuvussa

Ulkonäön ei pidä antaa hämätä. Vaikka kuvittelet ulkonäön perusteella tietäväsi minkälainen laite on kyseessä, saattaa se silti yllättää koeajossa.

Tasapaino. Kaksipyöräisen ominaisuuksissa se on tärkeintä. Jos halutaan lisätä tehoa, vaativat uudet ominaisuudet enemmän myös esimerkiksi jousitukselta ja jarruilta. Samalla sekä voimansiirtoa että runkoa pitää vahvistaa, mikä väistämättä tuo lisää painoa. Alkuperäinen tavoite pelkästä tehonlisäyksestä ei johtanutkaan haluttuun lopputulokseen.

Sen sijaan pienikin painonpudotus voi parantaa ajo-ominaisuuksia merkittävästi, jos painonsäästö pystytään tekemään oikeasta kohdasta. Kuten jousittamattomasta massasta. Tai vielä parempaa, jousittamattomasta ja pyörivästä massasta. Esimerkkinä tästä käy vanteet.

Yamahalla on olemassa tällainen tasapainoinen tuote, jota on myyty viimeisen 20 vuoden aikana yli 350 000 kappaletta, ja niistä 85 prosenttia Euroopassa. Mallia on uudistettu keskimäärin kolmen vuoden välein, koska malliuudistus nostaa myyntimäärät aina uudelle tasolle. Nyt tästä mallista lanseerataan jo kahdeksas sukupolvi.

Kyseessä on Yamaha TMAX, japanilaismerkin maxiskootterien lippulaiva. Yamahan mukaan se oli markkinoiden ensimmäinen sporttiskootteri, kun TMAX lanseerattiin vuonna 2001. Oikeastaan koko nimitys skootteri on TMAXin kohdalla harhaanjohtava, sillä siitä puuttuu perinteiselle skootterille tyypillinen tasainen lattia, vetelä putkirunko ja vajavaiset ajo-ominaisuudet. Sen sijaan siinä on katteiden alla piilossa moottoripyörämäinen, erittäin vääntöjäykkä, uusi alumiinirunko, vastaavanlaiset etuteleskoopit ja ohjauskolmiot kuin sporttisissa moottoripyörissä ja tietysti myös jousitukseksi ja jarruiksi valittu riittävän jämäkät tuotteet. Jotta saataisiin aikaan se tasapaino ominaisuuksien välillä.

Vaikka huomioidaan koko Yamahan moottoripyörämallisto, niin tällä hetkellä voidaan sanoa TMAXin olevan monessa mielessä tekninen edelläkävijä japanilaisvalmistajan mallistossa. Siinä on esimerkiksi peräti 7 tuuman tft-värinäyttö, jota ohjataan ensimmäistä kertaa Yamahan historiassa vasemman kahvan viiteen suuntaan liikkuvalla joystickillä. Muutenkin mittaristo ja hallintalaitteet on suunniteltu uudestaan tyylikkäämmiksi ja ergonomisemmiksi. Ensivaikutelma niistä on erittäin laadukas. Samoja ratkaisuja tullaan varmasti näkemään lähitulevaisuudessa Yamahan muussa mallistossa. Ilmaiseksi ladattavien applikaatioiden avulla mittaristoon saadaan täysiverinen Garminin navigointi ja tietysti myös puhelinta voidaan hallita mittariston ja joystickin avulla. Koeajoon tulee Tech MAX -versio, jossa vakionopeussäätimen lisäksi on myös sähkösäätöinen tuulilasi, kahvan- ja istuimenlämmittimet. Ja uudessa mallissa on Yamahan kehittämät kevyemmät vanteet, joilla pyörän kääntyvyyden luvataan olevan selvästi edeltävää mallia herkemmän.

Koeajo starttaa aivan näillä näppäimillä. Päivän aikana ajetaan Valenciassa kaupunkiajoa, maanteitä ja noustaan myös vuoriston serpentiiniteille. Reitin pituus on 177 kilometriä, ja välillä tietysti pysähdytään pariin otteeseen ottamaan ajokuvia, jotta saadaan juttuun vauhdikasta kuvitusta. Palataan uuden TMAXin ominaisuuksiin sen jälkeen, kun koeajolenkki on tehty. 

Lisää uudesta TMAXista:

Uusin numero