Seistola ei usko salaliittoteorioihin pyörävarkauksien taustalla: ”Sillä alueella pöllitään kengätkin jalasta!”

E1-luokassa kilpailevilta Seistolalta, MM-hopealle päätyneeltä ranskalaiselta Rodrig Thainilta ja espanjalaiselta Lorenzo Santolinolta varastettiin suljetulta varikolta pyörät ennen kauden viimeistä kilpailupäivää Ranskan Brignolesissa.

Tämä johti siihen, että E1-luokassa ei jaettu lainkaan pisteitä sunnuntaina, jolloin Seistolan lisäksi Eero Remes menetti mahdollisuutensa taistella MM-mitaleista.

”Ammattilaiset asialla
varkauksien osalta”

 
– En tosiaankaan usko mihinkään esillä olleisiin salaliittoteorioihin. En ainakaan ennen kuin se minulle todistetaan. Kyllä kysymys oli puhtaasti rahasta.

– Olimme Etelä-Ranskassa sellaisella alueella, jossa kengätkin pöllitään jalasta! Olen varma siitä, että pyörävarkauksien takana oli porukka, joka ei ollut ensimmäistä kertaa asialla. Kaikki tapahtui niin nopeasti, että varkaat tiesivät tarkalleen, miten homma toimii.

Pyörät ovat edelleen teillä tietämättömillä.

– Varastetuista pyöristä ei ollut alkuviikolla mitään tietoa ja tuskinpa niitä koskaan löydetäänkään, tuumi Seistola.

”Amatöörit asialla
päätösten osalta”

Seistola pitää täysin käsittämättömänä, että näin pääsi käymään.

Tosin vieläkin uskomattomammaksi hän luonnehtii sitä, että tuomaristo päätti olla jakamatta pisteitä sunnuntain kilpailupäivästä. Tai paremminkin sitä, miten tähän ratkaisuun päädyttiin.

– Se tässä ottaa minua eniten päähän. Kansainvälisen moottoriliiton FIM:n edustajat, kilpailun järjestäjät ja myös Alain Blanchard (sarjan promoottori) olivat aivan ymmällään.

– Kukaan ei tiennyt mistään mitään ja miten asian kanssa tulisi edetä. He eivät näköjään ole osanneet varautua lainkaan siihen, että jotain yllättävää voi tapahtua. Amatöörimäistä touhua!, tuhahtaa Seistola.

Seistola näkee, että E1:n osalta urheilulliseen ratkaisuun olisi voitu päästä siten, että muut luokat olisi pistetty ensin liikkeelle. Samalla hänen, sekä Thainin ja Santolinon varapyörät olisi katsastettu nopeasti, jonka jälkeen todellinen kilvanajo olisi saanut alkaa.

– Olisihan siinä voinut pitää ainakin 15 minuutin mittaisen harkintahetken ennen lopullista päätöstä.

Meon esitys meni läpi puolen
minuutin ”huutoäänestyksellä”

Seistolan kertoman mukaan lopullisen ratkaisun oli tavallaan tehnyt E1-luokan maailmanmestaruuden jo edellisessä, Suomessa ajetussa osakilpailussa varmistanut ranskalaiskuljettaja Antoine Meo.

– Meo tuli ja sanoi, että ajetaan, mutta ei jaeta pisteitä. Siihen sitten kaikki vain nyökyttelivät päätään. Täysin käsittämätöntä, että näin isosta asiasta päätetään puolen minuutin huutoäänestyksellä ja hyväksytään esitys sellaiselta kuljettajalta, jolle kisalla ei ollut enää mitään merkitystä.

Seistolalla ja varsinkin Remeksellä oli mahdollisuudet nousta onnistumisten myötä ja viime vuoden tapaan mitaleille asti viimeisenä ajopäivänä. Remes oli pisteissä neljäntenä ja Seistola viidentenä. Siis niillä sijoilla, joille he loppujen lopuksi päätyivätkin.

– Remeksen pyörää ei ollut varastettu ja hänen osaltaan tilanne oli kuitenkin niin katastrofaalinen kuin olla ja voi, sillä hänellä oli saumat jopa hopeaan. Sanoinkin Eerolle sen Meon esityksen jälkeen, että mene kertomaan painava mielipiteesi asiaan. Siinä vaiheessa ei ollut kuitenkaan enää mitään tehtävissä.

Seistola ei jäänyt haikailemaan mahdollisesti menetetyn mitalin perään, vaan hän peräänkuuluttaa päättäjille ryhdikkyyttä urheilullisten ratkaisujen tekemisessä yllättävissäkin tilanteissa.

– Ei se mitali jäänyt minun osaltani yhdestä päivästä kiinni. Kyllä minun olisi pitänyt pystyä parempaan jo heti alkukaudella, korostaa Seistola.

Uusin numero