Salminen kiipeää kovapintaisella Sixillä 2600 metriin Meksikossa

Kokeneen kahvankääntäjän esimerkillisestä olemuksesta huokuu vaativista olosuhteista huolimatta kuitenkin jälleen se tutunoloinen rauhallisuus, joka patoaa vielä parin päivän ajan rajua adrenaliinivirtausta.
– Ohut ilmanala on tuonut tietenkin ylimääräistä vääntöä pyörien säätämiseen erityisesti kaasarien ja ruiskujen osalta, mutta eivätköhän ne tehot sieltä löydy. Vehkeet saadaan kyllä varmasti toimimaan maanantaihin mennessä, vakuuttaa Salminen.
Järjestyksessään jo 85. ISDE:n varikko sijaitsee noin 2000 metrin korkeudessa. Kisan tiimellyksessä värikästä varikkoakin tosin silmäillään lintuperspektiivistä.
– Yhdellä pätkällä liikutaan parhaimmillaan jo 2600 metristä, kertoo helteisessä Meksikossa yhteensä seitsemään eri maastokokeeseen tarkoin tutustuva Salminen.

”Kuin betonilla ajaisi”

Helle on tosiaankin hellinyt Michoacanin maakunnan historiallisen pääkaupungin Morelian maisemia viime päivinä.
– Lämpöä on ollut 30 asteen kieppeillä ja maaperä on aivan rutikuivaa. Pinta on tosi kovaa savea tai ainakin jotain sen tapaista. Ihan kuin betonilla ajaisi, kuvailee Salminen.
Loppucrossia edeltävät Sixin viisi kisapäivää noudattavat reitiltään tuttua kaavaa. Maanantaina ja tiistaina ajetaan sama reitti, keskiviikkona ja torstaina omansa ja perjantaina edelleen niiden muunnelma. Päiväkohtainen annos kattaa kaksi kierrosta ja yhteensä kahdeksan maastokoetta. Kahtena ensimmäisenä päivänä reittikartalta löytyy kolme endurotestiä ja yksi crossipätkä.
– Pätkät eivät vaikuta mitenkään hirveän vaikeilta. Suuria massoja keräävälle Sixille ei tuoda lisää vaikeusastetta kuten henkilökohtaisessa MM-sarjassa, muistuttaa Salminen.
Pitkässä kisassa kaikki on kuitenkin mahdollista kelejä myöten.
– Niin, kyllähän kisan luonne muuttuisi kertaheitolla, jos sade piiskaa noita rinteitä.
Täysin oma lukunsa on Sixin ensi viikon lauantaina huipentava loppucrossi, joka ajetaan varikolta käsin yhden endurotestin tavoin etäämmällä muusta ryppäästä Autodromo El Aquilassa.

Triplaa tavoitteleva Ranska on suosikki

Suomen seitsemästä joukkuemestaruudesta viittä voittamassa ollut Salminen sivaltaa Meksikossa enduro 2-luokassa yhdessä Marko Tarkkalan ja Oskari Kantosen kanssa. Valtteri Salonen vastaa vaadittavasta kiintiöstä 3-luokassa ja Eero Remes sekä Jari Mattila taittavat matkaa todella kovatasoisessa 1-luokassa.
Remes oli reilu vuosi sitten Portugalissa pronssia kirineen Suomen nopein kuljettaja. Remes voitti silloin luokkansa ja oli Ranskan Christophe Nambotinin nimiinsä kuitanneessa yleiskilpailussa kakkonen.
Suomi juhli MM-kultaa viimeksi vuonna 2006 Uudessa-Seelannissa. Sen jälkeen Sixin tahtipuikkoa ovat heiluttaneet Italia ja Ranska, joka lähtee suursuosikkina myös Meksikon kisaan.
Ranska tavoittelee jo kolmatta peräkkäistä mestaruuttaan kivenkovalla kuusikolla, josta isossa luokassa kiitävän Nambotin lisäksi löytyvät pikkuluokkaan sijoitetut Johnny Aubert, Antoine Meo, Sebastien Guillaume ja Nicolas Deparrois, sekä 2-luokassa Salmista ja kumppaneita kiusaava Rodrig Thain.
Ranskan haastajina mitaleja kärkkyvät Suomen ohella ensisijaisesti Italia ja joukkuekisoissa hurmoshengen päälle saava USA.
Saapasmaan sekstetissä korkealta ja kovaa koneitaan soittavat Alessandro Belometti, Simone Albergoni, Alessandro Botturi, Alex Salvini, Manuel Monni ja Thomas Oldrati.
Jenkkikuusikon muodostavat Sixin yleensä aina todella räväkästi aloittava Kurt Caselli, Destry Abbot, Mike Brown, Jimmy Jarret, Timmy Weigand ja Nathan Woods.
Espanjan Trophy-kuusikkoa ei Moreliassa nähdä, mutta junioreihin maalla on heittää ennakkosuosikin joskus raskastakin viittaa harteillaan kantava kvartetti Victor Guerrero, Lorenzo Santolino, Mario Roman, Oriol Mena.
Suomen junnujen Sixi mureni viime vuonna keskeytyksiin. Balsamia niille haavoille haetaan Meksikosta nelikolla Antti Hellsten, Lauri Pohjonen, Lauri Salonen ja Roni Nikander, joka kilpailee 2-luokassa. Suomen muut nuoret maajoukkuemiehet ajavat 1-luokassa.
Meksikon Sixin virallisia avajaisia vietetään Moreliassa lauantaina värikkään paraatin muodossa.
– Lauantaihin osuu myös katsastus. Sunnuntai menee sitten jo enemmänkin kisaan keskittyessä, tuumii Sixin konkari, jo 15 vuotta sitten Puolassa MM-joukkuekisan debyyttinsä tehnyt Salminen.

Tiedote: Kari Aho