Sähkömoottoripyöräkö äänetön? – Enemmän melua kuin pahamaisessa streetfighterissa

Sähköön siirtymistä myös moottoripyöräilyssä perustellaan usein sillä, että sähkömoottoripyörä on äänetön, tai ainakin selvästi hiljaisempi kuin polttomoottoripyörä. Ei muuten välttämättä ole!

Mittasimme 15 moottoripyörän melut sekä paikallaan, tasakaasulla 50% maksimikierrosluvusta ajaen ja täyskaasukiihdytyksessä. Paikallaan mitattua melua verrattiin valmistajan ilmoitukseen, sillä mittaustapa niissä on sama. Ajomelut mitattiin normimittaustavasta poiketen – mutta erittäin käytännönläheisesti – ohiajomeluna neljän metrin etäisyydeltä. Täyskaasukiihdytys aloitettiin kakkosvaihteella 25 km/h nopeudesta ja mittauspiste oli 30 metriä myöhemmin. Tasakaasumittaus tehtiin kakkosvaihteella. 

Mukana oli kaksi sähkömoottoripyörää, LiveWire sekä Energica Eva Ribelle RS. Sähköpyörien hiljaisuus tulee luonnollisesti esiin paikallaan mitattaessa, jolloin ne ovat äänettömiä. Mutta tilanne muuttuu, kun lähdetään liikkeelle. Tasakaasulla ajettaessa LiveWire tuotti 76 desibelin lukeman ja täyskaasukiihdytyksessä 81 desibelin lukeman. Näillä lukemillaan se oli joukon hiljaisin kaikilla mittaustavoilla, mutta siitä huolimatta lukemat ovat kaikkea muuta kuin äänettömyyttä. Energican mittaustulos tasakaasulla oli 84 desibeliä, mikä on esimerkiksi kuusi desibeliä korkeampi kuin Yamaha MT-07:n vastaava tulos ja kaksi desibeliä äänekkäämpi kuin KTM 1290 Super Duke R:n tulos. 

Täyskaasumittauksessa Energica sitten räjäytti kunnon potin 94 desibelin lukemallaan. Toki 1290 Super Duke R oli äänekkäämpi (ja koko ryhmän äänekkäin) 99 desibelillään. Mutta Energica kirjasi heti sen jälkeen toiseksi korkeimman lukeman yhdessä KTM 890 Adventuren kanssa. Esimerkiksi ”pahan pojan” maineessa olevista powernakuista BMW S1000R sai täyskaasukiihdytyksessä 87 desibelin lukeman, ja Triumphin 180-hevosvoimainen Speed Triple RS, jota pidetään koko streetfighter-genren luojana, kirjasi 88 desibelin lukeman. Triumphin lukema on siinä mielessä erikoinen, että paikallaan mitattuna saatiin 96 desibelin lukema ja valmistajan ilmoitus on vielä kaksi desibeliä korkeampi. Sähkömoottoripyörien melutason vertaamista perinteisiin moottoripyöriin pelkällä korvalla vaikeuttaa se, että melu on hyvin erilaista ja korkeataajuisempaa.

Tässä listattuna kaikkien 15 pyörän mittaustulokset

Pyörä/mitattu melutaso paikallaan (valmistajan ilmoitus), melutaso tasakaasulla, melutaso täyskiihdytyksessä kakkosvaihteella

1.Ducati Multistrada V4 S, 92(92), 81 dB, 92 dB

2.KTM 1290 Super Duke R, 86(89), 82 dB, 99 dB

3.Aprilia Tuono 660, 93(99), 82 dB, 88 dB

4.Ducati Monster+, 92(93), 82 dB, 91 dB

5.BMW F900XR, 90(92), 82 dB, 89 dB

6.Yamaha Tracer 9 GT, 97(96), 84 dB, 88 dB

7.BMW S1000R, 93(94), 86 dB, 87 dB

8.Triumph Speed Triple RS, 96(98), 86 dB, 88 dB

9.KTM 890 Adventure, 88(88), 79 dB, 94 dB

10.Triumph Tiger 900 Rally Pro, 88(92), 83 dB, 88 dB

11.Triumph Trident 660, 92(94), 82 dB, 93 dB

12.Yamaha MT-07, 88(88), 78 dB, 88 dB

13. Energica Eva Ribelle RS, -(-), 84 dB, 94 dB

14 LiveWire, -(-), 76 dB, 81 dB

15. BMW R1250GS, 88(88), 80 dB, 92 dB

Mittaukset tehtiin Alpenmasters-vertailun yhteydessä, eli pyörinä olivat kaikki tässä vertailussa mukana olevat pyörät.

Uusin numero