– M1-pyöräni sielu on aina sama. Se vain siirtyy vuosittain pyörästä toiseen, muotoili viime vuonna mestaruuden täpärästi viidellä pisteellä hävinnyt Rossi.
”Tohtori” ei uhoa
Rossi uskoo ja luottaa, että hänelle tarjoutuu revanssin paikka tulevalla kaudella. Uho ei kuitenkaan väritä helmikuussa 37 vuotta täyttävän ”Tohtorin” sanomaa.
– Viime kausi ja varsinkin sen alku oli minulta fantastinen. Ensisijainen tavoitteeni on pysyä samalla tasolla ja katsoa sen myötä riittääkö vauhtini voittoihin ja taisteluun mestaruudesta, pudotteli Rossi rauhallisesti.
Jo uransa 21. MM-kauteen rullaava Rossi piinaa nuorempiaan kaksipyöräisten kuninkuusluokassa ainakin vielä yhden vuoden. Hänen nykyinen sopimuksensa Yamahan kanssa umpeutuu tämän kauden jälkeen.
– Totta, olen muita vanhempi, mutta minulla on enemmän kokemusta ja se kompensoi monia asioita pitkän GP-viikonvaihteen aikana. Viime kausi oli yksi urani ehdottomasti parhaista. Nyt pyrkimykseni on lähteä tekemään kaikki vielä piirun verran paremmin.
MotoGP-luokan uudet renkaat (Michelin) ja kaikille yhdenmukainen moottorinohjausjärjestelmä saavat tosin maestronkin mietteliääksi.
– Kaikki tulee olemaan erilaista ja vaikeampaa. Pyrimme olemme kuitenkin valmiina ajamaan voitosta, kun kausi alkaa, Rossi viittaa Qatariin ja maaliskuun 20. päivään.
Lorenzo toivoo Rossista
kovinta haastajaansa
Rossin alkukausi vuonna 2015 tapaili täydellisyyttä. Lorenzolla oli sen sijaan siinä vaiheessa vielä suuriakin vaikeuksia.
– Ongelmia tosiaankin riitti niin pyörän, fysiikan kuin jopa kypäränkin kanssa. Pystyin kuitenkin voittamaan myöhemmin kaudella neljä kisaa putkeen ja sain siinä vaiheessa kaiken kohdalleen. Olen erittäin ylpeä mestaruudesta, tähdentää MotoGP-luokassa kolme MM-titteliä saavuttanut Lorenzo, 28.
Yamaha putsasi viime kaudella koko mitalipöydän muruja myöten, kun plakkariin kilahti vielä valmistajien ja tiimien mestaruudet. Lorenzo lähtee siitä, että sama toistuu tällä kaudella.
– Toivon, että Valentinosta tulee taas kovin haastajani, virnistää Lorenzo.
Lorenzo ei usko, että Michelinin renkaista koituisi sittenkään suurta ongelmaa.
– Eturenkaan kanssa on oltava tarkkana, mutta kaikkeen tottuu.
Sen sijaa elektroniikka on se asia, josta Lorenzo ei ole tässä vaiheessa lainkaan vakuuttunut.
– Elektroniikasta saattaa koitua suurempi pulma. Se on nyt siksi paljon erilainen viime kauteen verrattuna.
Pyöräänsä ripauksen lisää voimaa ja suoranopeutta haikaileva Lorenzo on kuitenkin vakuuttunut siitä, että insinöörit ovat tehneet talven aikana hyvää työtä Japanissa.
Sen hedelmiä kisakaudella Italiasta käsin operoiva Yamahan tehdastiimi lähtee poimimaan heti helmikuun alussa, kun vuoden ensimmäinen kolmen päivän mittainen testijakso ajetaan Malesian Sepangissa.
– Meidän vahva pointtimme on ollut aina se, että sopeudumme nopeasti uusiin tilanteisiin, Lorenzo alleviivaa.