Moottoripyöräilijöiden turvallisuuskehitys jatkuu suotuisana
Viimeksi Brnossa ensimmäistä kertaa tällä kaudella MotoGP-luokan kärkipaikalta syrjäytetty Rossi on päättänyt sysätä surutta kaikki paineet Lorenzon harteille.
Taistelu on rajua radalla ja nyt myös henkisen sodankäynnin panokset kovenevat, kun kaudesta on ajamatta seitsemän osakilpailua.
– Jorge on aina vahva, erittäin vahva Silverstonessa, sanoo Rossi.
Ja lisää samaan syssyyn löylyä kiukaalle.
– Sarjan seuraavat radat ovat niitä, joilla Jorge on ollut yleensä parhaimmillaan.
Viime kauden loppu mukaanluettuna jo 15 podiumsijoitusta ihailtavalla tasaisuudella putkeen takonut Rossi ei malta jättää vilunkia viestiään Lorenzolle vielä tähänkään.
– En olisi ikinä uskonut, että ole näin hyvissä asetelmissa, kun kaudesta on ajettu 11 osakilpailua.
Rossii viittaa tällä myös tilanteeseen hallitsevaan maailmanmestariin, eli Hondan Marc Marqueziin nähden. Viime vuonna Britannian GP:n voittajaksi Lorenzon ja Rossin edellä runtannut Marquez on jäänyt kärjestä 52 pistettä.
– Mutta olisi silti edelleen tyhmää unohtaa Marc mestaruustaistelusta, ”Tohtori” tähdentää.
Rossi aavistelee mestaruuden
ratkeavan kauden päätöskisassa
Rossi ei ole pystynyt vastaamaan viimeisissä kisoissa Lorenzon ja Marquezin väkevään vauhtiin.
Italialaisikoni on kuitenkin onnistunut poimimaan GP:stä toiseen isoja pisteitä ja pitämään sen kautta Lorenzon aisoissa pitkässä juoksussa.
– Kisa kerrallaan mennään tästäkin eteenpäin Valenciaan asti, sanoo Rossi aavistellen mestaruusväännön huipentuvan kauden päätöskisaan.
Ilman voittoja ei Rossi kuitenkaan unelmaansa, eli kymmenettä MM-kultaa kuittaa.
Lorenzolla on plakkarissaan tähän mennessä viisi voittoa ja kauden loppusaldo ei tule jäämään siihen. Myös Lorenzo on saanut päälle virheettömän vireen.
Lontoossa aikoinaan pitkään asunut Rossi muistuttaa sumuisen saarivaltakunnan aina oikullisesta säästä ja hakee tulevan viikonvaihteen voittotavoitteelleen osittain apua kehnojen olosuhteiden kautta.
– Olen valmistautunut sään osalta kaikkeen. Silverstonessa saattaa olla kylmää, sateista ja tuulista. Lisäksi rata on pitkä (5,9 km) ja erittäin vaikea ajettava, Rossi kuvailee tulevaa työmaata.