Rossi pitää pintansa MotoGP:n kovapalkkaisimpana kuljettajana

Ja sekin tiedetään, että upean uransa suurella todennäköisyydellä kauden 2016 jälkeen päättävä Rossi ja Yamaha päätyivät viimeisen jatkodiilinsä osalta suht helposti ja maltillisesti molempia osapuolia tyydyttävään ratkaisuun.

Tarkkaa summaa ei tosin tuoda julki, mutta karkealla haarukalla Rossin vuosipalkka liikkuu 7-10 miljoonan euron välillä. Todennäköisesti lähempänä tuota jälkimmästä lukua.

Kun Ducati 15 miljoonaa
euroa Rossin tilille lapioi…

MM-sarjassa jo 19. kautta kilpailevalla Rossilla, 35, ei ole tunnetusti pikkurahasta puutetta.

Henkilökohtaiset sponsorisopimukset ja VR46-bisnekset käytönnössä tuplaavat Tavullian taikurin vuosiansion. Brändi on ja pysyy kunnossa senkin jälkeen, kun Rossi ripustaa hanskat naulaan.

Talouslehti Forbesin viimeisimmässä listauksessa Rossin vuosituloiksi kirjattiin noin 17 miljoonaa euroa. Parhaimmillaan Rossin osalta vastaavassa listauksessa lukemat ovat lähennelleet 30 miljoonaa euroa.

Silloin elettiin sitä aikaa, kun Ducati lapioi Rossin tilille peräti noin 15 miljoonaa euroa yhdestä kaudesta.

Raha ei tehnyt vuonna 2008 Italiaan 18 miljoonan euron veromätkyt mukisematta kuitannutta Rossia kuitenkaan ainakaan Ducatin tapauksessa onnelliseksi. Hän palasi viime kaudeksi takaisin "kotiinsa" Yamahalle miltei puolitetulla palkalla Ducatiin nähden.

Rossin nykyisen tallikaverin Jorge Lorenzon vuosipalkan on arvioitu tapailevan 8 miljoonaa euroa. Mies hinnoittelee itsensä edelleen vastaaviin lukemiin, vaikkakin meneillään oleva kausi on painunut ainakin tähän mennessä pahasti penkin alle.

Ei siis sinänsä mikään ihme, että selustansa Rossin kanssa turvannut Yamaha ei ole enää valmis pulittamaan Lorenzolle moista summaa mahdollisessa jatkosopimuksessa.

Jos Lorenzon vaakakupissa painaa yksinomaan raha, niin hän tarttuu Ducatin tuhtiin täkyyn. Italian suunnalta on tyrkytetty Lorenzolle takavuosina jo kertaalleen 12 miljoonan euron vuosipalkkaa.

Honda yritti pyörtää vuoden 2012 lopulla vastaavalla summalla Casey Stonerin lopettamispäätöstä – turhaan.

Marquezilla on aikaa
kartuttaa tilejään

MotoGP-luokan nykyisen herran ja hidalgon, eli Marc Marquezin toukokuussa Hondan kanssa solmiman kahden vuoden mittaisen jatkosopimuksen taloudellisista ehdoista ei ole niistäkään sen enempää hiiskuttu – korkeintaan kuiskuteltu.

Marquez ei yllä vielä Rossin lukemiin, mutta ei ole tarviskaan. Vasta 21-vuotiaalla megatähdellä on edessään vielä paljon ajovuosia saldon kartuttamiseen niin rahan kuin mestaruuksienkin muodossa.

Dani Pedrosan jatkot Marquezin tallikaverina on enää julkistamista vailla. Hondan huhuttiin sysäävän pitkäaikaisen työntekijänsä Pedrosan palkkakuoppaan, mutta aivan näin ei sentään ole käymässä.

Pedrosa kuittaa jatkossakin arviolta 4-5 miljoonan euron vuosipalkkaa.

Lorenzoa ei päätetty loppujen lopulta edes kysellä. Henkilökohtaisen mestaruuden lisäksi tukevan otteen merkkititteliin omaava Honda ei halua vaarantaa mistään hinnasta nykyistä harmoniaa tehdastiimissään.

Silmät kiinni ja 8 miljoonan
euron palkkapyyntö Suzukille

Pedrosa oli MotoGP-luokkaan ensi kaudella paluun tekevän Suzukin kiikarissa.

Hondan takuuvarman kilpailukyvyn tietäen Pedrosa päätti pelata tältä osin upporikasta ja rutiköyhää lataamalla pöytään 8 miljoonan euron hintalapun.

Tarina ei kerro, olivatko siinä vaiheessa Pedrosan tai asiainhoitaja Alberto Puigin silmät vilungisti kiinni – nähtävästi molempien – mutta ainakin neuvottelut tyssäsivät samantien siihen.

Davide Brivion projektinsa vetäjäksi valjastanut Suzuki on näet varannut kaudeksi 2015 kahta kuljettajaa varten yhteensä 5 miljoonan euron palkkabudjetin.

Se istuisi Ducatilta 2,5 miljoonan euron vuosipalkkaa nauttivan, mutta tuloksiinsa tuskastuneen Cal Crutchlowin kuvioihin.

Crutchlowin on ilmoitettava kovalla tohinalla uutta moottoria kehittävälle Ducatille heinäkuun loppuun mennessä, lunastaako hän nykyisessä sopimuksessaan olevan option kaudelle 2015.

Kaikki ennusmerkit viittaavat ainakin siihen, että Crutchlowin nykyinen tallikaveri Andrea Dovizioso rustaisi sittenkin uuden sopimuksen Ducatin kanssa – ja ihan kelpo taloudellisin ehdoin.
 

Uusin numero