Rossi on huolissaan Ducatista – kuninkuusluokkaan luvassa lisää säpinää

Tämän kauden piti olla voimasuhteiltaan edellisten kaltainen, eli Hondan Marc Marquez ja Dani Pedrosa vastaan Yamahan Rossi ja Jorge Lorenzo.

Ducatin tehdastiimin Andrea-duo Dovizioso ja Iannone on kuitenkin hämmentänyt huolella hierarkiaa ainakin testikaudella.

Ducatilta on toitotettu vilungisti useaan otteeseen, että heille riittää tällä kaudella paluu voittokantaan sitten Casey Stonerin vuonna 2010 Australian Phillip Islandilla ajaman ykkössijan.

Rossi näkee asian kuitenkin täysin toisin.

– Olen huolissani Ducatista. Jos Ducati pystyy ottamaan vielä yhden stepin, niin he voivat ajaa jatkuvasti kärkisijoista. Oletan, että siinä tapauksessa Ducati taistelee myös mestaruudesta Hondan ja Yamahan kanssa.

Ducatilla toppuutellaan
”Tohtori” Rossin puheita

Ducati-pomo Paolo Ciabatti hymähtää ”Tohtorin” puheille, mutta kiittää tätä samalla kohteliaisuudesta.

– Valentino puhuu kauniisti meistä, mutta tosiasia on, että Ducatilla ei ajeta vielä tänä vuonna mestaruudesta. Voiton me kyllä haluamme, kuten myös tiimipäällikkö Gigi Dall’Igna on linjannut.

Ducati käynnisti talvitestikauden Sepangissa vielä GP14.3-pyörällä. Losailin MM-kenraaliin tuotiin pakasta vedetty GP15 ja sillä karautettiin samantien kärkeen.

– Ducati oli jo Malesiassa nopea vanhalla pyörällä. Tämä uusi pyörä vaikuttaa yhä paremmalta ja kuljettajat ovat tyytyväisiä siihen, jatkaa Rossi perusteluja entisen työnantajansa vaarallisuudesta.

Riittääkö ruuti myös
kisapituuksia ajettaessa?

Ducati kilpailee – toisin siis kuin Hondan ja Yamahan tehdastiimit – niin sanotun Open-luokan sääntöjen mukaisella pyörällä, mikä tuo yhtenä etuna tullessaan pehmeämmän takarenkaan.

Se on Ducatin nykyiskussa entistäkin merkittävämpi seikka erityisesti aika-ajossa. Yksittäisestä nopeasta kierroksesta on kenties kehkeytymässä jopa näytöstä Ducatin taholta.

– Meillä on varsinkin harjoituksissa erittäin vaikea yltää kärkeen. Ducatilla on tuo pehmeä takarengas, joka tarjoaa heille ison edun. Toivottavasti pystymme kuitenkin säilyttämään etumme siinä tärkeimmässä, eli kisapituuksia ajettaessa. Honda ja Yamaha olivat viime kaudella Ducatia vahvempia viimeistään kisan jälkimmäisellä puoliskolla, Rossi muistuttaa.

Viime vuoden meriiteillä ei ole kuitenkaan paljoakaan painoarvoa, kun uusi kausi käynnistyy torstaina Losailissa ajettavilla vapailla harjoituksilla.

Ducati on tuomassa kirpeän lisämausteen Hondan ja Yamahan välillä jo turhankin yksipuoliseksi käyneeseen keskinäiseen nahisteluun.

Ja se jos mikä on kuninkuusluokan viihdearvon kannalta enemmän kuin tervetullutta.

Niin usein mainostettu ”kaikkien aikojen MotoGP-kausi” ei jää tällä erää ainakaan pelkäksi sanahelinäksi.