Rossi ja Pedrosa tuhannesosalleen yhtä nopeita Sepangin radalla – Ducatit odotetusti Open-luokkaan

Rossi karautti vuoden toisen testijakson kärkeen yhdessä Hondan Dani Pedrosan kanssa. Rossi alitti Sepangin 5,5 kilometrin mittaisella radalla kahden minuutin rajan aamupäivällä ja Pedrosan vastaisku tuli hänen kolmanneksi viimeisellä kierroksellaan.

Kaksikko teki todellakin kellosepän tarkkaa työtä: 1.59,999.

Rossin toiseksi paras kierrosaika oli kuitenkin niukasti kovempi, joten ”Tohtori” saa kunnian hääriä tuloslistan kärjessä.

– Olen ensinnäkin iloinen kärkipaikasta ja hyvästä ajasta, vaikka se jäikin yksittäiseksi. Olen kuitenkin sekunnin nopeampi kuin vuosi sitten vastaavissa testeissä täällä. Otimme tänään myös stepin uusien renkaiden kanssa, mutta töitä toki vielä riittää paljon, pudotteli Rossi.

Pedrosa panosti aamupäivällä kisasimulaatioon. Rossikin lähti myöhemmin ajamaan pitkää veroa, mutta se keskeytyi eturenkaassa ilmeennen ongelman seurauksena.

– Hyökkäyskin onnistui, mutta ehdottomasti tärkeintä tänään oli tuo kisasimulaatio, painotti Pedrosa.

Sepangissa ei ylletty vastaaviin aikoihin kuin kolme viikkoa sitten ajatulla ensimmäisellä testijaksolla. Marc Marquez paineli silloin Hondalla suvereeniin tyyliin rataennätyksen 1.59,533 ja Rossi tuli toiseksi lukemin 1.59,727. Marquez oli sivussa Sepangin toiselta jaksolla pohjeluussa olevan murtuman vuoksi.

Ducati: Open-luokkaan!

Perjantain kolmanneksi parhaasta vauhdista vastasi Ducatin Andrea Dovizioso 68 tuhannesosaa Rossin takana.

Ducati vahvisti välittömästi testien jälkeen odotetun uutisen: myös sen molemmat tehdastiimin kuljettajat, eli Dovizioso ja Cal Crutchlow lähtevät ensi kauteen sittenkin Open-luokan pyörällä.

Tämä ratkaisu tarjoaa Ducatille tuntuvasti enemmän liikkumavaraa pyörän ja erityisesti moottorin kehitystyössä pyrittäessä kuromaan Hondan ja Yamahan etumatkaa kiinni.

– Olemme tutkineet tarkoin uusia teknisiä sääntöjä ja olemme päätynyt siihen, että Open-vaihtoehto on kiinnostavin Ducatin kannalta nykyisessä tilanteessa. Voimme nyt jatkaa pyöriemme kehitystyötä koko kauden. Tehdaspyörän status olisi ollut liian rajoittava tarpeisiimme. Olemme varmoja, että Magneti Marellin ja Dornan tarjoama elektroniikkapaketti on laadultaan erittäin hyvä, perustelee Ducatin tehdastiimin päällikkö Gigi Dall'Igna.

Aleix Espargaro on säväyttänyt Open-luokan sääntöjen mukaisella FTR-Yamahallaan tasaiseen vakuuttavan tahtiin talvikaudella. Linja piti perjantainakin, jolloin Espargaro päätyi neljänneksi 0,102 sekuntia Rossista.

Seuraaville sijoille ajoivat Honda-kuljettajat Stefan Bradl (LCR) ja Alvaro Bautista (Gresini). Lorenzo oli seitsemäs 0,620 sekuntia Rossia huonommalla ajalla. Kympin nipusta paikkansa lunastivat myös Crutchlow, sekä Yamahan Tech 3-satelliittitiimin väreissä kilpailevat Pol Espargaro ja Bradley Smith.

– Paransimme tänään hieman asemiamme, mutta onhan tämä uusi rengas meille paljon huonompi ja Hondalle parempi. Pyörässä ei ole sinänsä mitään vikaa. Se on kyllä riittävän kilpailukykyinen. Mutta tuo rengas: kokeilin tänään kisasimulaatiota ja rengas oli kierros kierrokselta huonompi. Sepangin kaltaisella liukkaalla radalla meillä on mahdottomuus kamppailla Hondaa vastaan. Tosin esimerkiksi Phillip Islandilla tai Mugellossa tilanne saattaisi olla täysin eri näillä renkailla, tuumi Lorenzo.
 

Tiivis testitahti jatkuu
Australiassa ja Qatarissa

MotoGP-luokan testit jatkuvat tiiviillä aikataululla ensi viikolla.

Tehdastiimien kuljettajat kiertävät Phillip Islandin rataa Australiassa maanantaista keskiviikkoon Bridgestonen rengastestien merkeissä. Moto2-luokan kuljettaja Mika Kallio testaa samalla estradilla puolestaan Dunlopin renkaita yhdessä tiimikaverinsa Esteve Rabatin ja Asparin kuljettajien kanssa.

MotoGP-luokan talvikauden viimeinen testijakso sijoittuu MM-kenraalin merkeissä perjantaista sunnuntaihin Losailin radalle Qatariin. Australiassa testiä ajaneet kuljettajat eivät ole mukana Losailin jaksolla.

MM-sarja käynistyy 23. maaliskuuta Qatarissa.

Sepang, Malesia.
MotoGP-luokan vuoden toisen testijakson 3/3 ajopäivä:

  1. Valentino Rossi Italia, Yamaha Factory Racing 1.59,999    
  2. Dani Pedrosa Espanja, Repsol Honda Team 1.59,999
  3. Andrea Dovizioso Italia, Ducati Team + 0,068    
  4. Aleix Espargaro Espanja, NGM Mobile Forward Racing FTR-Yamaha + 0,102
  5. Stefan Bradl Saksa, LCR Honda + 0,165    
  6. Alvaro Bautista Espanja, GO&FUN Honda Gresini + 0,507    
  7. Jorge Lorenzo Espanja, Yamaha Factory Racing + 0,620    
  8. Cal Crutchlow Iso-Britannia, Ducati Team + 0,791    
  9. Bradley Smith Iso-Britannia, Monster Yamaha Tech 3 + 0,805
10. Pol Espargaro Espanja, Monster Yamaha Tech 3 + 1,033
11. Andrea Iannone Italia, Pramac Racing Ducati + 1,199
12. Randy de Puniet Ranska, Team Suzuki + 1,431
13. Yonny Hernandez Kolumbia, Energy T.I. Pramac Racing Ducati + 1,498
14. Colin Edwards USA, NGM Mobile Forward Racing FTR-Yamaha + 1,749    
15. Nicky Hayden USA, Drive M7 Aspar Honda + 1,925

Täydelliset tulokset:
http://www.motogp.com/en/TestResults/MotoGP+Sepang+Test2+2014

Uusin numero