Riksun MM-kisan Master-pyörän renkaanjäljillä

Suomen enduron MM-kisojen reitistä vastasi Riihimäellä aiemmin ajettujen MM-osakilpailujen, sekä monien muiden kisojen rutinoima Sauli Nordling.

Kisaviikonloppua kohti mentiin sään puolesta hyvin pessimistisissä tunnelmissa; sadetta oli tiedossa koko viikonlopuksi. Toisin kuitenkin kävi, sillä perjantaina ja lauantaina saatiin nauttia lähes helteisistä kelistä ja ainoastaan sunnuntaina katsojat saivat kaivella toisinaan sateensuojia esiin ja kuljettajat joutuivat repimään lasien roll-offeista puhdasta näköpinta-alaa esiin. Sunnuntainakin taivas repesi poutaiseksi taas iltapäivästä, ja palkintojen jako suoritettiin auringonpaisteessa.

Lauantain ja sunnuntain välisen yön vesisateen johdosta siirtymätaipaleelta oikaistiin pahin upotuspätkä ja aikatauluja rukattiin viisi minuuttia lauantaista kireämmäksi kyseisellä siirtymällä. Eero Remes totesi viikonlopun päätteeksi, että siirtymät olivat todella tiukkoja. ”Aikaa jäi lauantaina AT-asemalla minuutin verran. Sunnuntaina oli jo helpompaa, ja ennen starttia ehti huilata 2-3 minuuttia.”

(Karttakuvia klikkaamalla näet ne suuremmassa koossa.)

Siirtymien haasteellisuudesta raportoivat myös Master-pyörien kuljettajat. Yhdellä heistä oli lauantaina Biken toimesta RaceChrono ja GPS-paikannin mukana ja datan perusteella siirtymävauhdista, joka oli maastosiirtymillä enimmäkseen molemmin puolin 10 km/h tuntumassa, pystyi päättelemään sen olevan kotimaan perinteistä kivien ja kantojen kiertämistä, joista myös kuljettajat vitsailivat: ”Olihan siellä pari kiveä ja kantoakin”, Samuli Aro haukotteli sunnuntaina ennen päivän toiselle Xtremen kokeelle lähtöä. ”Kun etelän pojat ihmettelivät siirtymien vaikeutta, totesin heille, että me ajetaan näitä SM-kisoissa pätkinä, Aro naureskeli kanssatovereidensa hikoilua. Italiaanon kommentti tähän oli kuulemma ”Ei helvetti!”.

Ohessa muutama kuva Master-pyörien reitistä GoogleEarth-karttapohjaan siirrettynä. Kuviin piirtynyt reitti on osa Riutan endurotestin ja Erkylän crossitestin väliseltä siirtymältä, mm. Valion pätkää. ”Se kauheampi väli näkyy (Valiota) aikaisemmin”, kommentoi Biken ”testikuljettaja”. Kuvissa on koko siirtymä AT2:lta välitankkaukseen Riihimäen ja Hyvinkään välille. Tienpohjilla vauhdit nousivat 30-40 km/h.

Kisareitit saivat kuljettajilta positiivista palautetta ajettavuudestaan ja MM-kisoissa haasteellisuutta kuuluu ollakin. Ainoat soraäänet meidän korviin kuuluivat eräästä ”puun takaa” tulleesta ojanylityksestä, jonka pohjalla oleva kivi aiheutti ylimääräistä pulssin nousua, kun vauhtia oli kyseisessä kohdassa enemmän kuin tarvis. Varikolla tiedettiin perjantaina kertoa myös, että Kari Tiaisen pyörä tuotiin reitin varrelta raatoautolla pois, kun lohko oli saanut kipeää kivestä…

Biken nimikkokuskilta irtosi seuraava tarina, kun utelimme löytyikö reitiltä muutakin kuin kiviä ja kantoja:

”Sunnuntai-aamuna löydettiin ensimmäisen kierroksen jälkeen ”Valion kivikosta” yksi ulkomaalainen junioriluokan kuljettaja. Kaverilla silmät pyörivät päässä vähän niin kuin hedelmäpeli. Selitteli että pyörästä on mennyt tulppa tai jotain. Näytti siltä, ettei ole edes halua ruveta etsimään vikaa. Huonolla englannilla hän kertoi reitin olevan ihan karmea, isoja kiviä ja kaikkea muuta kauheata. Useaan kertaan hoki, että enduro on täällä kauhean raskasta. Kerrottiin, että siten on edessä pientä pyörän työntöä suomikivikossa ainakin 1 km matkan. Vaihtoehto tuntui sopivan kaverille hyvin ja sitten alettiin miehissä työntöhommiin. Tämän jälkeen tarjottiin nuorukaiselle mahdollisuus kokea ”suomienduroa” matkustajana pyörän kyydissä. No mies saatiin onnellisesti omien luokse. Kiitteli kyllä kuin olisi pelastettu pahemmastakin pulasta.”

Bike Galleriassa MM-enduroviikonlopusta kuvia ja BikeTV:ssä videoita…