RC213V-S – Maailman kallein huutokauppa-Honda

Collecting Carsin huutokaupassa myydystä Honda RC213V-S:stä tuli maailman kallein huutokaupassa koskaan myyty Honda-moottoripyörä.

Collecting Carsin huutokaupassa myytiin Honda RC213V-S -moottoripyörä 182 500 punnan eli noin 218 000 euron hintaan. Korkea hinta selittyy kahdellakin asialla. Ensinnäkin RC213V-S on Honda RC213V -MotoGP-pyörästä tehty katulaillinen versio, jonka osista 80 prosenttia on suoraan kisapyörästä. Toiseksi huutokaupassa myyty pyörä oli täysin ajamaton, koskematon ja virheetön, sillä sitä ei oltu koskaan otettu pois kuljetuslaatikosta.

Vuoden 2016 RC213V-S eroaa Hondan MotoGP-pyörästä mm. teräksisisillä venttiilijousilla (MotoGP:ssä pneumaattinen venttiilikoneisto), perinteisillä jarrulevyillä (hiilikuitu), normaalilla vaihteistolla (seamless) ja Marchesinin 17-tuumaisilla takovanteilla (16,5”). Sen kuivapaino on vain 170 kiloa. 

Euro-normien melurajojen takia Eurooppaan tuotavan version kierrosluku rajoitettiin 12 000 kierrokseen, minkä takia tehoksi ilmoitettiin vain 159 hv / 11 000 rpm. Pyörään olikin saatavilla ”pakollinen” Race Kit, jolla teho kasvoi mutta pyörä muuttui samalla vain ratakäyttöön tarkoitetuksi. Race Kitillä säästettiin painoa 10 kiloa ja teholukemaksi saatiin 215 hv / 13 000 rpm. Huutokaupatussa pyörässä oli tämä Race Kit. V4-moottorin sylinterin halkaisija oli MotoGP-pyörän kanssa identtinen 81 milliä (sääntöjen sallima maksimi) ja iskunpituus 48,5 milliä. Euroopan version kuristus ei ehkä harmita yhtä paljon, kun mainitaan että jenkkiversio sekä Ranskaan myytävät pyörät oli kuristettu 100 hevovoimaan (/8000 rpm) ja kotimarkkinoille Japaniin myytävät pyörät 70 hevosvoimaan (/6000 rpm).

Collecting Cars -huutokaupassa ostajalta peritään 5% (+alv) provisio ja sen maksimimäärä on 6000 puntaa, eli Hondan myyjältä perittiin vain reilun kolmen prosentin provisio.

Nykyään Hondan mallistosta löytyy vielä tätäkin tehokkaampi laite:

Uusin numero