Honda CBR1000RR-R Fireblade SP 2022 – vähemmän äärimmäisyyttä, enemmän suorituskykyä

Kaudeksi 2020 täysin uudistunut Fireblade on menestynyt ratatesteissä, mutta äärimmäiset ominaisuudet eivät ole oikein sopineet katuajoon. Nyt Honda on muokannut ominaisuuksia paremmin katuajoon sopiviksi.

Ylävireisen moottorin 217 hevosvoimaa 14 500 kierroksella ja äärimmäisen pitkät välitykset ovat sopineet rata-ajoon, ja ratatesteissä Honda onkin nakutellut uusimman sukupolven Bladellaan useita ykkössijoja. Katuajoon moottori ja välitykset ovat sen sijaan sopineet huonommin, eikä Honda ole pysynyt katutesteissä kilpailijoiden vauhdissa tai mukavuudessa mukana. Nyt siihen halutaan muutosta, ja Honda onkin muokannut Firebladen ominaisuuksia pehmeämmiksi kaudelle 2022.

Perstuntumalla voisi sanoa, että muutos parempaan syntyisi pelkästään välityksiä tihentämällä. Niin yksinkertainen asia ei kuitenkaan ole, sillä epävirallisen tiedon mukaan syy Bladen pitkiin välityksiin on Eurovitosen melumittaukset, ja että pitkät välitykset auttavat vaadittavan melutason alituksessa.

Niinpä Honda on ottanut härkää sarvista ja muokannut moottorin hengitystä uuteen uskoon. Imukanavia ja imusuppiloita on muokattu ja kakkos- ja kolmossylinterien imusuppiloita on samalla lyhennetty 15 milliä. Moottori on luokkansa lyhytiskuisin iskunpituuden ollessa vain 48,5 milliä. Suuren kierrosluvun mahdollistamiseksi on käytetty 50 prosenttia kevyempiä titaanikiertokankia, sormiseuraajia venttiilikoneistossa kuin myös hyödynnetty DLC-pinnoitusta, jolla on saatu pienennettyä venttiilikoneiston kitkaa merkittävästi. Muutoksia on kopioitu melko suoraan Hondan RC213V MotoGP-pyörästä. Kaudeksi 2022 puristussuhdetta on nostettu lukemasta 13,2:1 lukemaan 13,4:1. Myös pakoputkistoon on tehty muutoksia virtausten parantamiseksi. Hondan mukaan muutoksilla on saavutettu parempi keskialueen vääntö. Moottorin muutosten jälkeen toisiovälitystä on tihennetty vaihtamalla 40-piikkinen takaratas 43-piikkiseen. 

22YM HONDA CBR1000RR-R FIREBLADE SP 30TH ANNIVERSARY

Elektroniikkakaan ei ole säästynyt muutoksitta. Luistoneston toiminta on nyt pehmeämpää, sähköisen kaasukahvan tuntumaa on parannettu, quickshifterin katkoaikaa on lyhennetty ja toimintaa pehmennetty. Vakiovarustukseen kuuluu myös lähtöavustin ja kaasunvasteen, luiston- ja keulimiseneston ohella myös moottorijarrun määrä on säädettävissä. Aerodynamiikkakin on saanut vaikutteita MotoGP-pyörästä, sillä katteiden sivuilla olevat siivet on kopioitu vuoden 2018 RC213V:stä. Jousituksena on edessä Öhlins NPX S-EC 43 ja takana Öhlins TTX36 S-EC. Ensiasennusrenkaina Fireblade SP:ssä on Pirelli Diablo Supercorsa SP tai vaihtoehtoisesti Bridgestone RS11.

Fireblade esiteltiin ensimmäistä kertaa kaudelle 1992, joten Honda juhlistaa mallin 30-vuotista taivalta tarjoamalla Fireblade SP:stä rajoitettuna eränä valmistettavaa 30th Anniversary -erikoismallia. Perusmallista se eroaa lähinnä Tricolor-värityksellään, joka on alkuperäisen vuoden 1992 Firebladen muotoilijan Mr Hiroaki Tsukuin käsialaa. Anniversary-mallin yläkolmioon on kaiverrettu sarjanumero sekä 30-vuotisjuhlalogo, joka löytyy myös äänenvaimentimesta. 

Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, 1000cc

Poraus x isku: 81 x 48,5 mm

Puristussuhde: 13,4:1

Teho: 217 hv (160 kW) / 14 500 r/min

Vääntö: 112 Nm / 12 500 r/min

Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1460 mm

Caster / jättö: 24 ast / 102 mm

Istuinkorkeus: 830 mm

Tankin tilavuus: 16,1 litraa

Paino tankattuna: 201 kg

Uusin numero