RacePros Husqvarna-tiimillä onnistunut motocrosskausi

Tiimin vetäjillä on vuosien kokemus MM-tasolta, mikä heijastuu koko toimintaa. Kilpailumenestys on ehdoton edellytys Racepros-tiimille ja päättyneen kauden tavoite oli Suomen mestaruus. Samalla kasvatettiin juniorikuljettajia.

RacePros Husqvarna -tiimin toisen toimintavuoden kuljettajien ykkösnyrkki oli Helsingin Moottorikerhon Ludde Söderberg, 25, joka ajoi kotimaisen motocrossin pääluokan, MX1, SM-hopeaa.

Tiimitovereina Söderbergillä olivat nuoret kuljettajat, Espoon Moottorikerhon Emil Silander, 18, ja Vantaan Moottorikerhon Teemu Lahtinen, 17. Silander ajoi MX2-luokan SM-sarjassa 11:ksi ja Lahtinen tulokaskaudellaan samassa luokassa 28:ksi. Lahtinen otti lisäksi 125-kuutioisten pyörien MX-liigassa pronssia.

RacePros Husqvarna -tiimin ykköstavoite ei aivan toteutunut, mutta tulosta tuli ja askeleet veivät nuorta tiimikonseptia ylöspäin.

– Kokonaisuutena tiimimme kausi oli hyvä. Söderbergin SM-hopea on erinomainen saavutus. Lahtinen puolestaan palasi pitkän loukkaantumisjakson jälkeen radoille, ajoi ehjän kauden ja täräytti vähän extrana huikean vedon SM-kerhojoukkuekilpailussa. Silander väläytteli yksittäisissä erissä, mikä todisti hänellä olevan selkeästi potentiaalia ja vauhtia, RacePros-tiimin Timo ”Herkkä” Virtanen paketoi kautta.

– Suomen mestaruuskamppailu kulminoitui yhteen hetkeen. Kun Söderberg kaatui Rauman osakilpailussa jääden ilman pisteitä, oli se merkittävä takaisku SM-kultataistossa. Hän sinnitteli kivuista huolimatta toisesta erästä pisteitä, mutta sarjan kärjessä ajanut Henric Stigell karkasi. Söderberg oli koko muun kauden erittäin vahva ja varma, mutta mestariksi ajanut Stigell oli vain todella kova.

Söderberg on
tyytyväinen SM-hopeaan

Söderberg on kauden 2010 pikkuluokan, MX2:n, Suomen mestari ja hänellä on MM-sarjataustaa. Söderberg ajoi ensimmäisellä RacePros-kaudellaan 2014 MX1:n SM-sarjassa hopealle ja tavoite kaudelle 2015 oli selvä – Suomen mestaruus.

Moninkertaisen SM-mitalistin mestaruus jäi lopulta 25 pisteen päähän. Söderberg myöntää, että viimeisen osakilpailun enduron MM-maajoukkue-edustuksen takia väliin jättänyt seuratoveri Stigell oli tänä vuonna huikeassa vireessä.

– Minulle jäi hyvä fiilis kaudestani. Alkukausi oli oikein hyvä ja olin koko ajan mukana mestaruustaistossa, Söderberg aloittaa.

– Raumalla tuli kuitenkin kaatumisen takia valitettava nollaerä ja jouduin ajamaan toisen erän melkein kokonaan seisaaltaan, koska selkäni oli niin kipeä eikä kestänyt iskuja. Siihen asti ja sen jälkeenkin meillä oli pääasiassa Stigellin kanssa kovaa ja tasaväkistä kilvanajoa.

Söderberg harmittelee, että kauden 2014 Suomen mestari Santtu Tiainen oli lähes koko kauden sivussa loukkaantumisen takia eikä kärkikaartiin vuosia kuulunut Toni Erikssonkaan pystynyt ajamaan.

350-kuutioisella nelitahtisella Husqvarnalla kilpailleen Söderbergin mukaan kausi oli silti kovatasoinen ja SM-pronssille sekä -neloseksi ajaneet Joni Roos ja Teemu Keljo nostivat tasoaan ja varmuuttaan.

– Kauden viimeinen osakilpailu Heinolassa oli minulta todella vahva esitys. Otin kaksi erävoittoa ja jos olisin ajanut koko kauden niin hyvällä rytmillä ja ottanut samanlaiset startit, olisin ehkä voittanut myös Stigelliä erissä.

– Suomen mestaruus oli selkeä tavoitteeni, mutta Stigell oli koko ajan hieman parempi. Olin ainakin kymmenessä erässä vain sekunnin häntä hitaampi, mutta sehän riittää. Stigell oli myös parempi starteissa ja hän oli erittäin periksiantamaton. En ollut huono, vaan toiseksi paras.

Lahtisella ehjä ja
nousujohteinen kausi

Lahtisen kausi 2014 jäi kesken jo kesällä selkävamman takia. Hän johti MXJ-luokan Suomen Cupia ja oli MX125-luokan MX-liigassa toisena ennen loukkaantumistaan.

Lahtinen lähti ensimmäiseen MX2-luokan SM-kauteensa 2015 oppimaan uutta, kehittymään ja tekemään tulosta. Hän jatkoi 125-kuutioisella kaksitahtisella, vaikka tiedossa oli, että 250-kuutioiset nelitahtiset ovat lähtökohtaisesti etulyöntiasemassa SM-sarjassa.

– Koko kauteni oli hyvä ja mukaan mahtui useita onnistumisia. Otin urani ensimmäiset SM-pisteet, voitin eriä MX-liigassa ja taistelin MX-liigamestaruudesta viimeiseen erään saakka, Lahtinen kertoo.

– Ajovauhtini kasvoi kauden aikana, mutta toki mukaan mahtui myös jonkin verran kaatumisia.

Lahtinen päätti kilpailukautensa kerhojoukkueiden SM-kilpailuun, missä Vantaan Moottorikerho oli Lahtisen, Miro Sihvosen ja Karl-Robert Reiniken muodostamalla kolmikolla ajollisesti ykkönen. Sääntörikkomuksen takia joukkueen yksi erätulos kuitenkin hylättiin ja nuorisojoukko valahti tulosten hännille.

Lahtiselle SM-kerhojoukkuekilpailu oli todellinen näyttö osaamisesta. Hän ajoi vain parin harjoituskerran jälkeen ensimmäisessä kilpailussaan 250-kuutioisella nelitahtisella Husqvarnalla karsintaeränsä voittoon ja kilpaerissä neljänneksi sekä kymmenenneksi. Mukana oli käytännössä Suomen parhaimmisto kummastakin SM-luokasta.

– Yllätin itsenikin vauhdistani. Myös startit onnistuivat, vaikken ollut harjoitellut niitä. Tulipa sitä ajettua hetki kärjessäkin.

– Tästä on erittäin hyvä lähteä talven treeneihin. Lisäksi sillä on suuri merkitys, että päätän kauteni ehjänä varmaan ensimmäistä kertaa vuoden 2008 jälkeen.

Silander väläytteli

Silanderin tavoite oli ajaa MX2-luokan SM-sarjassa viiden parhaan joukkoon. Hän lähti käytännössä ensimmäiseen SM-kauteensa, sillä vuosi 2014 meni ohi polvivamman takia.

Vuoden 2015 tavoite loppupisteiden osalta ei toteutunut, mutta Kuopiossa ajettu toisen erän nelostila oli osoitus kyvyistä.

250-kuutioisella nelitahtisella Husqvarnalla ajanut Silander pitää parhaana kilpailunaan Karkkilan osakilpailua, missä hän oli yhteistulosten viides. Kauden yksi huippukohta osui Raumalle, missä nuorukainen johti erää 17 minuutin ajan, kunnes kaatui.

– Tein talvella paljon töitä fysiikkani eteen ja panostin myös keväällä ja kesällä ajamiseen. Mielestäni vauhtini olisi riittänyt erittäin hyviin tuloksiin, mutta kenties pääkoppani ei aina riittänyt ajamaan kärkisijoilla. Kesällä tulleen aivotärähdyksen takia pari kisaa jäi väliin, mikä rokotti loppusijoitustani, Silander kuvailee.

– Ajoni oli positiivista koko kauden ajan, vaikka matkaan mahtuikin virheitä. Koko kauden tavoitteeni ei toteutunut, mutta pystyin selkeästi taistelemaan SM-sarjan kärkisijoista yksittäisissä erissä.

Kohti kautta 2016

RacePros Husqvarna -tiimin kuljettajia nähdään todennäköisesti vielä Tampereen kansainvälisessä supercrossissa Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa 6.-7. marraskuuta, mutta varsinaisesti tiimin kausi 2015 on paketissa. Vuoden 2016 rakentaminen aloitettu.

– Olemme aloittaneet neuvottelut tiimin ensi kauden kokoonpanosta. Kehitämme edelleen tiimiämme ja panostamme erityisesti siihen, että tarjoamme kuskeillemme huippuluokan pyörät, Timo Virtanen painottaa.

– Todennäköisesti jatkamme samantyylisellä konseptilla kuin tähän asti, eli haluamme tiimiimme Söderbergin kaltaisen kokeneen mestariehdokkaan sekä nuoria, nousevia junioreita viiden kärkeen.

Virtasen ja Mika Sirosen kolmisen vuotta sitten perustama yritys on vielä alkutaipaleella, mutta konsepti on ollut alusta asti selvä. Kaksikolla on huipputason kansainvälistä mekaanikkokokemusta yhteensä yli 20 vuoden ajalta, mitä hyödynnetään niin päivittäisessä työssä kuin tiimitoiminnassa.

RacePros myy Husqvarna-pyöriä ja niiden varaosia. Myös monipuoliset kaikkien offroad-pyörämerkkien huoltopalvelut ovat yritystoiminnan keskiössä, lähtien tavallisesta harrastajasta ja nousten tarvittaessa kilpaurheilun vaativuustasolle saakka.

Tiimitoiminnalla RacePros haluaa saavuttaa tuloksia, kehittää kuljettajia sekä markkinoida osaamistaan.

RacePros toimi tänä vuonna myös motocrossin MX-liigan yhteistyökumppanina. MX-liiga on satojen lasten, nuorten ja harrastajien epävirallinen mestaruussarja, jonka suosio on pysynyt korkeana jo seitsemän vuoden ajan.

– Kaupallisessa mielessä haemme tiimillämme näkyvyyttä yrityksellemme ja palveluillemme. Sitä saadaksemme kuljettajiemme pitää olla tuloslistan kärjessä.

– Näkyvyys vaatii paljon työtä minulta ja Mikalta sekä tiimikuljettajiltamme ja taustajoukoiltamme. Toimintamme on kasvanut jatkuvasti ja pyrimme kehittymään edelleen.

RacePros Husqvarna -tiimin yhteistyökumppanit olivat kilpailukaudella 2015 Husqvarna, Sinisalo, WP, BelRay, FMF, ZAP Technix, Aliant, Dunlop, Arai, Porvoon LVI-talo, RK Chain, GET, Alpinestars ja Oakley.
 

Viimeisin numero