Prätkä on pätevä työmatkaliikenteessä

Suomen Motoristit SMOTO järjesti päivää varten testin. Mobility Test Helsinki ajettiin 12 kilometrin mittaisella reitillä Konalasta Helsingin keskustaan Kampin linja-autoaseman läheisyyteen. Reitille lähdettiin tiistaiaamuna kello 7.30 henkilöautolla, sähkömoottoripyörällä, moottoripyörällä, moposkootterilla, sähköpolkupyörällä (25 km/h) sekä linja-autolla. Sähkömoottoripyörä ja mopo selvisivät reitistä nopeimmin. Ne käyttivät reittiin 28 minuuttia. Henkilöauto käytti 34 ja linja-auto 40 minuuttia.
– Moottoripyöräily tuo selviä etuja kaupunkiliikenteeseen. Se vie vähän tilaa ja on nopea, ja haitalliset päästöt jäävät autoja pienemmäksi, Teknisen Kaupan Liiton Moottoripyöräjaoston puheenjohtaja, Harley-Davidsonin Suomen ja Norjan verkostopäällikkö Mikko Summa sanoo.
Ruuhkista aiheutuvat kustannukset voivat kasvaa noin 50 prosenttia vuoteen 2050 mennessä (VTT:n SMOTOlle tekemä kysely). Moottoripyörät eivät myöskään aiheuta ruuhkia.
– SMOTOn tekemän testin tulokset tukevat näitä väittämiä, Summa huomauttaa.
Moottoripyörä on kestävän kehityksen mukainen liikkumisväline niin kaupungeissa kuin maaseudullakin. Kaupunkiajossa moottoripyörän kulutus on noin puolet henkilöautojen polttoainekulutuksesta, ja ne aiheuttavat vähemmän ilmansaasteita kuin autoliikenne. Moottoripyöriin on myös tulossa yhä enemmän sähkömoottorilla varustettuja malleja.
Prätkällä töihin -päivän järjestää uusi moottoripyöräalan yhteistyöfoorumi, joka kokoaa verkostoksi alan toimijat – moottoripyörien ja mopojen sekä niihin liittyvien palvelujen maahantuojat, kauppiaat, harrastajat ja sidosryhmät. Foorumiin kuuluvat Teknisen Kaupan Liiton Moottoripyöräjaosto, Moottoriliitto, Suomen Motoristit SMOTO ry ja MP-kauppiaat ry. Foorumi yhdistää alan edunvalvonnan ja edistää moottoripyöräharrastusta Suomessa.
Prätkällä töihin -päivänä järjestettiin Helsingin Messukeskuksessa moottoripyörien Suuri koeajopäivä.
 

Uusin numero