Piskuisen Pedrosan voimavarat viedään äärirajoille uudella pyörällä

Linnunluiseksi ja loukkaantumisherkäksi luonnehditun Pedrosan mitat ovat kaksipiippuinen juttu.  Keveys auttaa kulkupuolessa, mutta pitkässä kisassa fysiikka tapailee väistämättä äärirajoja.

– Väsymys tosiaankin tuntui kolmantena ja viimeisenä päivänä, Pedrosa viittaa MotoGP-luokan kauden ensimmäisiin, Sepangin radalla Malesiassa ajettuihin testeihin.

Kuninkuusluokassa siirryttiin täksi kaudeksi 800-kuutioisista moottoreista 1000-kuutioisiin voimanlähteisiin.

– Pyörässä on enemmän voimaa, mutta sen ajaminen on fyysisesti tuntuvasti raskaampaa kuin 800-kuutioisen. Olen keskittynyt olkapäiden vahvistamiseen loukkaantumisten jäljiltä.

Pedrosa ja muut MotoGP-luokan kuljettajat käynnistävät toisen, kolmen päivän mittaisen testijakson tiistaina Sepangissa.

MotoGP-luokan sääntöjä muutettiin viime tingassa siten, että pyörien painoa päätettiin nostaa neljällä kilolla, eli 157 kiloon. Tuota päätöstä ainakin Pedrosan ja tiimikaverin ja hallitsevan mestarin Casey Stonerin oli vaikea sulattaa. Honda RC213V oli alun perin suunniteltu 153 kilon painoiseksi prototyyppipyöräksi.

– Tuo neljä kiloa tosiaankin tuntuu jarrutuksissa ja suunnan vaihdoksissa. Huono juttu, kuittaa Pedrosa.

Pedrosa ei ole vielä pystynyt ajamaan mestariksi MotoGP-luokassa. Pedrosan ja hänen pitkäaikaisen työnantajansa HRC:n sopimus on katkolla tämän kauden jälkeen.