Pala Honda Gold Wing -historiaa

Kaikkein ensimmäinen wing, GL 1000, oli monella tapaa uraauurtava. Se oli ensimmäinen japanilainen nestejäähdytteinen nelitahtinen ja siinä oli Hondan ensimmäinen kardaani. Tämän lisäksi se kurkotti kohti aivan uudenlaisia moottoripyöräilijöitä; sellaisia, jotka ajoivat pitkiä matkoja. Mikään pyörä ennen Gold Wingiä ei ollut yhdistänyt matalia muotoja, mukavuutta ja pitkää kantamaa yhtä hyvin. Se oli myös amerikkalaisten ja saksalaisten vaihtoehtojen rinnalla melko edullinen.

Gold Wingin historia on pitkä ja lukuisia päivityksiä on tehty, muutama vuosittain. Matkalla on muutama tärkeä virstanpylväs. Erityisen suuri hetki oli, kun Honda esitteli GL 1500:n vuonna 1987.

Uusi 1500 oli kehittynyt kaikin puolin, mutta ennen kaikkea siinä esiteltiin pyörälle nykyäänkin ominainen suljettu muotokieli. Se oli myös varsin raskas, kokonaiset 378 kiloa.

20180305132807.png?itok=iWZ-G0il

Yksi syy reiluun painonnousuun oli moottorissa: se kasvoi 1182-kuutioisesta 1520-kuutioiseksi ja sylintereitä oli neljän sijaan kuusi. On kiistatonta, että bokserikutonen otti samanaikaisesti askeleen sekä eteen että taakse; Gold Wingin voimanlähteen alkuperäinen prototyyppi oli näet 1470-kuutioinen kuusisylinterinen bokseri.

Korkean painon seurauksena pyörä sai myös peruutusvaihteen, jonka huippunopeus on 3 km/h. Toiminto on oikeasti mielekäs silloin, kun pyörää pitää siirtää taaksepäin. Muita touring-elämyksen maksimoimisen mahdollistavia lisävarusteita olivat stereot (kasettisoittimen kera toki) ja keskuslukitus.

Kun aikoinaan testasimme Wingiä rauhallisessa kisassa BMW:n, Suzukin ja Yamahan edustajia vastaan, Micke Stillman totesi Hondan luokan ehdottomaksi kuninkaaksi, mikä varmasti olisi saanut hymyn yhden jos toisenkin japanilaisen insinöörin huulille.

Jo alusta pitäen Gold Wingin tarkoitus oli luoda ”kuninkaiden kuningas” – Honda CB 750 kun oli jo kauan kantanut nimeä ”moottoripyörien kuningas”.

 

Uusin numero