Päällikkö Gobmeier linjasi Wroom’issa Ducatin tavoitteet: ”Säännöllisesti podiumilla”

– Ducatilla saavutettiin kaudella 2012 kaksi podiumsijoitusta. Ensisijainen tavoitteemme lyhyellä aikavälillä on kaventaa eroa kärkeen, saksalainen Gobmeier viittasi Madonna di Campigliossa järjestettävän perinteisen Wroom-mediaspektaakkelin avauksessa Yamahan ja Hondan suuntaan.

– Sen jälkeen meidän pitää pystyä taistelemaan jokaisessa kilpailussa vähintään podiumsijoituksessa, jatkoi Gobmeier teesien naulaamista.

Taikatemppujen sijaan
pitkäjänteistä työtä

Gobmeier tähdentää, että mitään taikatemppuja ei ole ole olemassa viime kauden ongelmien korjaamiseksi ja tilanteen parantamiseksi.

– Ei se ole suinkaan sitä, että kehitämme yhden uuden osan, jonka avulla kuljettajamme nousee kärkeen, kuvailee metsän puilta näkevä Gobmeier kokonaisuutta.

– Kyse on nimenomaan koko paketista ja töitä on tehtävä pitkäjänteisemmin. On todistettu, että satunnainen uusien osien kehittäminen ei toiminut kahtena edellisenä kautena, Gobmeier heittää piikkiä myös Valentino Rossin puoleen.

Gobmeierin usko ei horju Ducatin paremman tulevaisuuden osalta.

– Perusta on kunnossa. Ducatilla riittää erittäin ammattitaitoista ja korkean työmoraalin omaavaa henkilökuntaa. Potentiaalia on olemassa paljonkin, mutta se ei ole vain viime vuosina päässyt puhkeamaan kukkaan. Ducati GP12-pyörä ei ollut läheskään täydellinen. Tämä ei suinkaan merkitse silti sitä, ettemmekö pystyisi kehittämään siitä kaikilla osa-alueilla parampaa GP13:a.

Gobmeier korostaa oikean suunnan löytymistä. Ducatilla on menty kahtena edelliseä kautena tältä osin vuoristoradalla ja välillä miltei katastrofaalisesti takapakkiakin.

– Ducati on kehittynyt paljon kausien 2011 ja 2012 aikana, mutta suunta ei ole ollut aina oikea, jolloin toivottua lopputulosta ei ole saavutettu.

Del Torchio: ”Audi tuo luottamusta
tinkimättä italialaisesta perinnöstämme”

Ducatin toimitusjohtaja Gabriele Del Torchio muistutti avauspuheenvuorossaan viime vuoden tärkeydestä, vaikka loisto jäikin kauas kuninkuusluokassa.

– Se oli merkittävä vuosi ja suuri muutos kohti tulevaa. Uusi aikakausi alkoi Audi Group’in myötä. Se tuo meille luottamusta tulevaisuuteen tinkimättä italiaisesta perinnöstämme.

Ducati Corsen taustoilla tehtiin merkittäviä organisaatiomuutoksia viime kauden jälkeen.

– Menestys ei ollut hyvä ja päätimme organisoida uudelleen kilpailuosastomme nimittämällä Gobmeierin Ducatin Corsen uudeksi päälliköksi. Hänen edeltäjänsä Filippo (Preziosi) teki hienoa työtä ja kiitän häntä viimeisistä 12 vuodesta. Lisäksi toivotan Paolo Ciabattin (MotoGP-projektin vetäjä) tervetulleeksi takaisin. Vittoriano Guareschi jatkaa puolestaan tiimimme magerina, taustoitti Del Torchio.

Kuljettajien osalta Del Torchio evästi Haydenia saavuttamaan kovempia tuloksia.

– On hienoa jatkaa Nickyn kanssa, mutta odotamme häneltä parempia tuloksia kuin viime vuonna. Andrea Dovizioso on meille varsin tervetullut kuljettaja ja haluan tähdentää samalla tiivistynyttä yhteistyötä Pramac-tiimin kanssa, jonka kuljettajat Andrea Iannone ja Ben Spies ovat suorassa sopimussuhteessa kanssamme.


Hayden ja Dovizioso ovat
valmiina käärimään hihansa

Perjantaihin asti ulottuva Ducatin ja Ferrarin yhteinen Wroom on nyt avattu odotetusti osittain kovinkin sanankääntein. Tiistain ohjelmaan sisältyi edelleen Haydenin ja Dovizioson pressitilaisuudet, sekä iltaan ajoittuva GP13-pyörän julkistamistilaisuus.

Ducatilla jo pitkän päivätyön tehneen ja vielä yhden vuoden jatkavan Haydenin pääsanoma tuli kiteytettynä ja kaunistelematta tässä:

– Ducatin moottorin osalta voimaa pitää ehdottomasti saada jouheammin ulos. Ja mitä runkoon tulee, niin pyörä kaipaa ensisijaisesti parempaa kääntyvyyttä.

Ducatin kanssa kahden vuoden mittaisen sopimuksen solminut Dovizioso ajoi viime kaudella Yamahan Tech 3-satelliittitiimissä. Sitä ennen hänelle oli takanaan pitkä ura Hondalla ja myös sen tehdastiimissä Dani Pedrosan sekä Casey Stonerin rinnalla.

– Katseeni ovat nyt tämän vuoden ensimmäisissä, helmikuun alussa Malesiassa ajettavissa kolmipäiväisissä testeissä. Ne päivät ovat erittäin tärkeitä fiiliksen löytämiseen ja ajotyylini sovittamiseen taas uuteen pyörään. Tämän jälkeen voimme aloittaa tosissamme pyörän kehitystyön. En lähde kopioimaan mitään pyörää. Jokaisella pyörällä on oma filosofiansa. Nyt on kaivettava ne positiiviset puolet esiin Desmosedicista, sanoi niskaansa Monzan rallin jälkeen edelleen hieman aristeleva Dovizoso.

– Saatan olla jatkossa todellinen kiusankappale kilpailuosastolle, sillä asun vain 30 kilometrin etäisyydellä sieltä, virnisti Dovizioso.

Hayden soi ajatuksiaan jo tässä vaiheessa myös Ducatin Pramac-tiimin uusien kuljettajien, niin ikään Wroom’issa mukana olevien Spiesin ja Iannonen suuntaan. Spies kilpaili viime kaudella Yamahan tehdastiimissä ja Iannone Moto2-luokassa.

– Spies on todellinen lahjakkuus, joka ei päässyt osoittamaan potentiaaliaan viime kaudella. Ben kuuluu ehdottomasti MotoGP-luokkaan ja tämä on tärkeää myös USA:ta ajatallen, Hayden muotoili kuvaa maanmiehestään.

Andrea Dovizioson haastattelu:
http://www.motogp.com/en/videos/2013/Dovizioso+ready+for+Ducati+challenge

Nicky Haydenin haastattelu:
http://www.motogp.com/en/videos/2013/Hayden+looking+forward+to+a+new+Ducati+era


* Kuvassa Paolo Ciabatti (vas.), Vittoriano Guareschi, Nicky Hayden, Bernhard Gobmeier, Andrea Dovizioso ja Gabriele Del Torchio. Kuva: Ducati Corse Press