Nita Korhonen ajaa naisille omaa MM-sarjaa ratamoottoripyöräilyyn

Rattaat suunnitelman osalta ovat jo pyörähtäneet käyntiin. Naisten MM-sarjalla on selvästikin niin sanotusti tilausta.

– Projektissa edetään pikkuaskelin, eikä hätiköidä, mutta kaikki palaute on ollut tähän mennessä positiivista. MotoGP-sarjaa hallinnoiva Dorna oli varsin kiinnostunut asiasta käytyämme siitä keskustelua Espanjan GP:n yhteydessä Jerezissä.

– Maailman parhaat naiskuljettajat pyrkivät MotoGP-sarjaan, mutta se ei suinkaan poissulje sitä, että he ajaisivat myös omaa MM-sarjaa, jatkaa Korhonen.

Ensimmäinen konkreettinen askel asiassa otetaan EM-kisan yhteydessä 4.-6. lokakuuta Albaceten radalla Espanjassa. Naiskuljettajille järjestetään silloin harjoitusleiri, jossa kartoitetaan samalla tulevaa.

– Jos kaikki sujuu suunnitelmien mukaan, niin ensi vuonna on tarkoitus järjestää lisää leirejä. Kaudella 2015 voitaisiin sitten ajaa vaikkapa EM-sarjaa, joka pohjustaisi MM:ää. Yksi mahdollisuus on myös esimerkiksi Saksassa, Espanjassa ja Qatarissa ajettava yhteinen sarja. Qatarin liiton (QMMF) taholta tälle on näytetty jo voimakkaasti vihreää valoa, kertoo Korhonen.

Albaceten leirille tungosta

FIM järjestää Albaceten tähän mennessä ainutlaatuisen leirin yhdessä Dornan ja Espanjan liiton (RFME) kanssa. Näkyvimpänä yhteistyökumppani naisten matkassa on BMW Motorrad S 1000 RR-pyörien muodossa.

– Albaceten leiri on jo nyt saavuttanut maailmanlaajuisen kiinnostuksen ja sinne on tulossa näillä näkymin toistakymmentä naiskuljettajaa. Kyselyjä leiristä ja kaluston osalta on kantautunut muun muassa Japania, Intiaa, Etelä-Amerikkaa ja Yhdysvaltoja myöten. Odotan todellakin innolla tämän projektin käynnistymistä Albacetessä, sanoo Korhonen.

Leirin kouluttajiksi on tässä vaiheessa varmistuneet yhdysvaltalainen Shelina Moreda ja espanjalainen Oscar Pena.

– Olisi tietenkin hienoa, jos menestyneistä naiskuljettajista myös esimerkiksi espanjalaiset Ana Carrasco ja Maria Herrera ehtisivät paikalle, vinkkaa Korhonen.

Carrasco kilpailee ainoana naiskuljettajana Moto3-luokan MM-sarjassa. Herrera puolestaan kohautti koko moottoriurheilumaailmaa ajamalla toukokuussa Aragonin radalla kautta aikojen ensimmäisenä naiskuljettajana Espanjan tunnetusti kovatasoisen CEV-sarjan osakilpailuvoittoon Moto3-luokan pyörällä.

Herreran saavutus oli todella merkittävä. MotoGP-sarjassa tallipäällikkönä kolme maailmanmestaruutta saavuttanut Aki Ajo luonnehtii CEV:iä junioreiden epäviralliseksi MM-sarjaksi.

Lisätietoja leiristä:
http://us5.campaign-archive2.com/?u=69315ffb18e8b267d43186168&id=ccd17ded4a&e=ff60e38006