Niko Mäkisen terveiset Barcelonasta

– Viikonloppu oli jälleen täynnä haasteita ja rata asetti omat paineensa, sillä se oli nopea ja erittäin tekninen, toteaa Mäkinen tiedotteessaan.

Mäkinen pääsi perjantaina tositoimiin vapaiden harjoitusten merkeissä. Homma eteni pikkuhiljaa ja kierrosajat putosivat kilometrien lisääntyessä.

Lämmintä oli 30 asteen paikkeilla ja niissä olosuhteissa radan pinta alkaa olla jo 50-60 asteen tuntumassa, jolloin pito heikentyy väkisin. Micheliniltä käytiin kertomassa, että käytössä olevat eturenkaat olivat uusia ja kovempia, jotka on kehitetty vain Barcelonaa varten.  

Iltapäivän toiseen harjoitus sessioon ei tehty varsinaisia muutoksia, vain pyörän jousitusta hieman tiukennettiin.  

Valitettavasti pyörässä oleva GPS-anturi pääsi jostain syystä putoamaan paikaltaan ja meni rikki. Näin loppu viikonlopusta meni siis ilman dataa, nopeuksien, kallistusten yms. asioiden osalta, mutta se ei suuremmin tuntunut haittaavan.

Lauantain aika-ajot alkoivat vasta klo 11.30. Aika-ajo harjoitus eteni hyvin ja aika parani pikku hiljaa.

Mäkinen löysi hyviä ajolinjoja seuraamalla muiden ajajien suorituksia oman ajamisen ohella. Se kannatti, sillä ajasta lähti ajolinjamuutoksien myötä pari sekuntia pois.

Kun aika-ajoa oli enää viisi minuuttia jäljellä, Mäkinen pääsi hienosti nopeamman kaverin imuun ja yrittämään parasta aikaansa.

Keskisektorilla hän oli omaa parasta aikaansa jo kaksi sekuntia edellä ja kierroksesta olisikin tullut paras, mutta viimeinen mutkaan meno tuli liian nopeasti. Mäkinen ei saanut enää käännettyä, vaan ajoi suosiolla ulos radalta – onneksi kaatumatta.

Toinen aika-ajo sessio ajettiin myöhään iltapäivällä ja keli oli jälleen todella kuuma, eli asteita yli 30.

Pyörä toimi moitteetta, mutta nähtävästi kuumuuden takia pito radalla oli heikentynyt selkeästi. Mäkinen sai kun saikin vielä ajettua reilu kaksi kymmnystä nopeamman ajan, joka oli hyvä suoritus. Vain seitsemän kuskia pystyi parantamaan aikaansa iltapäivän aika-ajossa.  

Toisen aika-ajo session jälkeen Mäkinen oli sijalla 21/29, mutta kun lähes kaikki ajoivat aamun harjoituksessa parempia aikoja kuin iltapäivällä, niin lopulliseksi sijoitukseksi muotoutui 25/29.

(Tulokset: http://www.fimcevrepsol.com/en/results/results?anyo=2014&type=2&circuito=116&categoria=1&what=1541)

Sunnuntaiaamulla Montmelon radalla ajettiin vielä warm up ennen kisoja ja silloin oli hieman viileämpi keli. Ajat eivät kuitenkaan parantuneet lauantaista, sillä alla olivat edellispäivän aika-ajo renkaat. Pito ollut paras mahdollinen, mutta tuli taas jälleen hyvin kierroksia alle kisaa ajatellen.  

Kisa oli vuorossa puoliltapäivin ja siihen Mäkinen valmistautui tuttuun tyyliinsä rauhallisesti.  

Startti ei onnistunut ihan nappiin, vaan pyörä hieman pomppi lähdössä pystyyn ja Mäkinen ei pystynyt vielä sijoitustaan parantamaan.

Ensimmäiseltä kierrokselta tullessa sijoitus oli kuitenkin noussut pari pykälää ja kisan kuluessa, vaikkakin Mäkinen ajoi sen lähes koko kisan yksikseen, sijoitus parani pikku hiljaa ja oli maalissa 17. Tosin tulolistalla sijoitukseksi merkittiin 16. Tähän ei ole mitään tietoa, mistä muutos johtuu.

Tämä tarkoitti sitä, että Mäkinen oli ”Privateers”-luokassa seitsemäs kartuttaen pistetiliään yhdeksällä.

Seuraava kisaviikonloppu odottaa vuoroaan vajaan kahden viikon kuluttua Albaceten radalla Espanjassa.

Albacete on Mäkiselle tuttu ennestään ja vuoden 2011 EM-kilpailusta Superstock 600-luokan pyörällä, jolla turkulainen ajoi sijalle 12 ja nappasi juniori-kategoriassa EM-hopeaa.   

* Linkki kisan 1 lopputuloksiin (kokonaistulokset ja ”privateers”-tulokset:
http://www.fimcevrepsol.com/en/results/results?anyo=2014&type=2&circuito=116&categoria=3&what=1557    
http://www.fimcevrepsol.com/en/results/results?anyo=2014&type=2&circuito=116&categoria=3&what=1558     
 

Uusin numero