Niko Kantola ottaa road racingin vetovastuun rakkaudesta lajiin

– Rakkaudesta lajiin, Kantola kiteyttää lähtökohdat lajipäällikön haastavaan tehtävään.

SML:n hallitukselle myöntävästi vastannut Kantola ei moottoripyöräpiireissä esittelyjä kaipaa. Motivoinut moniosaaja työskentekee nykyisin Suomen Messuilla myyntiryhmäpäällikkönä vastuullaan mm. mp-moottoripyörämessut.

– Moottoripyörät ovat kuuluneet toimialaani jo 16 vuoden ajan. Olen myös ajanut RR:ää, jossa nyt vuorostaan 10-vuotias Juho-poikani kilpailee. Näen, että minulla on kompetenssia ja intoa tähän, linjaa Kantola.

Kansainvälisen huipun
takana riittää työsarkaa

Suomalainen road racing voi ja näkyy hyvin kansainvälisillä radoilla.

Kiitos tästä kuuluu ensisijaisesti MotoGP-sarjan kuljettajille Mika Kalliolle ja Niklas Ajolle, tallipäällikkönä jo kolme maailmanmestaruutta saavuttaneelle Aki Ajolle, sekä edelleen monille muille kansainvälisen läpimurtonsa kynnyksellä oleville kuljettajille.

– Meillä on Suomen kokoisena maana aivan huipputilanne, asiat todella hyvissä kantimissa ja tulevaisuuskin vaikuttaa varsin valoisalta kansainvälisesti katsottuna, vahvistaa Kantola.

Asialla on myös kääntöpuolensa ja sen korjaamisessa lajiryhmällä riittää työsarkaa.

– Kuljettajat lähtevät maailmalle yhä nuorempina, eli jo tuossa kymmenvuotiaina. Muun muassa tästä ja monista muista erinäisistä syistä johtuen kotimainen RR on aika haasteellisessa asemassa siitäkin huolimatta, että myös Suomessa ajetaan kovia ja tasokkaita kisoja, kuvailee Kantola.

– Meidän on pyrittävä nostamaan Suomessa tapahtuvaa toimintaa ylös, panostettava RR:n markkinointiin sekä näkyvyyteen ja saatava laji näiden toimenpiteiden myötä taas arvoiseensa asemaan myös kotimaan puitteissa, jatkaa Kantola.

Selkeä toimintamalli
kolmen vuoden periodilla

Lajipäällikkö korostaa samalla, että taikatemppuja ei tältäkään osin ole tehtävissä.

Mitään mullistavaa ei tapahtu hetkessä, vaan kaikki perustuu pitkäjänteiseen, suunnitelmalliseen ja tinkimättömän kovaan työhön.

– Ensimmäiseksi pitää pysähtyä yhdessä miettimään, mitä on oikeasti hyödyllistä tehdä ja luoda lajiryhmälle selkeä toimintamalli sekä runko kolmelle seuraavalle vuodelle. Voimme tehdä lyhyellä aikavälillä pieniä korjauksia ja oikeita liikkeitä, mutta työn lopputulos on nähtävillä 2-3 vuoden kuluttua. Se on realistinen tavoite.

Kantola kutsuu uuden lajiryhmän ensimmäisen kerran koolle tammikuussa.

– Pistän tähän oman kroppani likoon ja lähden lajiryhmän kokoamisessa silloin siitä, että kokoonpanosta tulee omannäköiseni. Road Racingin lajiryhmä tulee koostumaan näkökulmiltaan laajasta kokoonpanosta, alleviivaa Kantola.