Niklas Ajo kilpailee KTM:n tehdaspyörällä Moto3-luokassa

– Kilpaileminen KTM:n tehdaspyörällä on minulle hieno mahdollisuus ja tilaisuus. En ole ajanut vielä metriäkään sillä, mutta uskon ja luotan, että se on kilpailukykyinen pyörä, sanoo Ajo.

Paluun MotoGP-sarjaan tehnyt Euroopan toiseksi suurin moottoripyörävalmistaja KTM panostaa vahvasti kunnianhimoiseen projektiinsa.

KTM:n nelitahtinen ja 250-kuutioinen Moto3-pyörä on kehitetty ja rakennettu tehtaan kilpailuosastolla Itävallan Mattighofenissa. Moto3-luokassa on mukana viisi KTM:n tehdaspyörää huhtikuussa Qatarissa käynnistyvällä kaudella.

– Lähden luottavaisin mielin ensi kauteen. Edessä on kokonaan uusi luokka ja sen tuomat tekniset haasteet.

Uuden projektin alkutaipaleella on tietenkin aina olemassa se mahdollisuus, että siinä saatetaan kohdata jotain vaikeuksia. Takana on kuitenkin siksi iso tehdas, että jos näin kävisi, niin siihen reagoidaan varmasti välittömästi.

Ensimmäiset testit tammikuun lopulla

Kuljettajan antama palaute ja näkemys pyörästä nousee Moto3-luokassa suurempaan rooliin, kuin historiaan painuneiden kaksitahtisen ja 125-kuutioisten osalta.

– Perusasiat ovat samat, mutta Moto3 tuo mukanaan paljon uutta erityisesti elektroniikan muodossa. Säätömahdollisuuksia tulee tuntuvasti lisää, kertoo Ajo.

Tiiminsä ainoana Moto3-luokan kuljettajana kilpailevalle valkeakoskelaisnuorukaiselle tarjoutuu ensimmäiset maistiaiset odotetusta uutukaisesta Valenciassa 30.-31. tammikuuta ajettavissa testeissä. Talliyhdistys IRTA:n ensimmäiset viralliset testit odottavat vuoroaan samalla radalla 8.-10. helmikuuta.

– 17 MM-osakilpailua kattavan sarjan avauskilpailu ajetaan 8. huhtikuuta Losailin radalla Qatarissa. Jos vain kelit ovat suotuisat, niin ajan sitä ennen testiä 11-13 päivää. Se on ihan hyvä määrä, vaikka ainahan näitä testipäiviä saisi olla enemmänkin.

Näyttävä luokka

Peruskuntokautta hikoileva Ajo ei ole uhrannut vielä suuremmin ajatuksiaan Moto3-luokan pyörän luonteen pohtimiseen.

– Siitä on tässä vaiheessa vaikea sanoa mitään sen syvällisempää, koska en ole pyörällä vielä ajanut. Olemme tältä osin viisaampia monessa asiassa, kunhan testit saadaan käyntiin.

– Uskoisin kuitenkin, että Moto3-pyörä on tasaisempi ajettava kuin 125-kuutioinen. Siinä on paljon vääntöä ilman repiviä tehopiikkejä. Ajan niin sanotuilla pyöreämmillä linjoilla. Moto3-luokan pyörällä mutkavauhdit ja sen myötä mutkista ulostulot ovat kohdallaan, joten siinäkin mielessä sen pitäisi istua tyyliini, tuumii Ajo.

Moto3:sta on luvassa mielenkiintoinen, näyttävä ja erittäin kilpailtu luokka, jossa on mukana 32 sopimuskuljettajaa. Lisää säpinää radoille tuovat edelleen kisakohtaiset villin kortin kuljettajat.

– KTM mukana tehtaana, enemmän kuljettajia, hienot äänet ja varmasti tiukkaa taistelua. Tästähän yleisö pitää.

Ajolla on sopiva jännitys päällä uuden luokan tositoimia odotellessa. Moto3:n voimasuhteita on tosin tässä vaiheessa turha edes spekuloida.

– Uusi pyörä merkitsee minulle omalla tavallaan vastaavia lähtökohtia kuin vuosi sitten, jolloin valmistauduin ensimmäiseen MM-kauteeni. En lähde ottamaan itselleni turhia paineita tavoiteasettelun muodossa.

Viime kaudesta paljon arvokasta kokemusta

Ajon ympärille rakennettu MotoGP-projekti on edennyt vuoden verran alkuperäistä suunnitelmaa etuajassa. Ajon oli nimittäin määrä ajaa ensimmäinen täysipainoinen MM-kautensa vuonna 2012.

– Se oli ehdottomasti oikea ratkaisu, että lähdin sarjaan mukaan jo viime vuonna.

– Oppivuosi on takana Moto3-luokkaan siirryttäessä ja sarjan kuviot sekä radat tuttuja. Ehdin opetella viime vuonna kaikki radat ja se on tosi tärkeä seikka, joka helpottaa huomattavasti alkavaa kautta. Pääsen keskittymään GP-viikonvaihteina välittömästi ensimmäisistä harjoituksista lähtien itse asiaan, kun minun ei tarvitse opetella enää ratoja, painottaa Ajo.

Ajo sijoittui ensimmäisellä MM-kaudella parhaimmillaan kahdeksanneksi Valencian Ricardo Tormo-radalla marraskuussa ajetussa päätösosakilpailussa.

– On ilo jatkaa yhteistyötä Niklaksen kanssa. Hän on hyvin sitoutunut työhönsä ja pidän häntä yhtenä lahjakkaimmista ja lupaavimmista kuljettajista. Niin, ja lisäksi hän on suomalainen, heitti tallipäällikkö Thien.

MotoGP-sarjan kauden 2012 kilpailukalenteri:
08.04. Losail, Qatar*
29.04. Jerez, Espanja
06.05. Estoril, Portugali
20.05. Le Mans, Ranska
03.06. Barcelona, Espanja
17.06. Silverstone, Iso-Britannia
30.06. Assen, Hollanti**
08.07. Sachsenring, Saksa
15.07. Mugello, Italia
29.07. Laguna Seca, USA***
19.08. Indianapolis, USA
26.08. Brno, Tshekki
16.09. Misano, San Marino
30.09. Aragon, Espanja
14.10. Motegi, Japani
21.10. Sepang, Malesia
28.10. Phillip Island, Australia
11.11. Valencia, Espanja

* Iltakilpailu
** Kilpailu lauantaina
*** Vain MotoGP-luokka

Kauden 2012 virallinen talvitestiohjelma, Moto3-luokka:
8.-10.2. Valencia, Espanja
16.-18.2. Jerez, Espanja
19.-21.3. Jerez, Espanja

Moto3-luokan tekniset säännöt pähkinänkuoressa:
– Moto3-luokan moottorit ovat 250-kuutioisia yksisylinterisiä nelitahtimoottoreita
– Moottorin maksimikierrosluku on 14 000 kierrosta minuutissa
– Sylinterin poraus max. 81 mm
– Kaikki luokan pyörät käyttävät täsmälleen samanlaista moottorinohjausyksikköä (ECU)
– Kukin kuljettaja saa käyttöönsä maksimissaan 8 moottoria kilpailukaudelle

Uusin numero