Niklas Ajo GP-voittajan pyörän päivityksillä Ranskan osakilpailuun

TT Motion Events Racingin riveissä kilpaileva Ajo, 17, saa KTM:n tehdaspyöräänsä samat, runkoa jäykentävät päivitysosat, jotka MM-sarjaa johtava saksalaiskuljettaja Sandro Cortese koki toimiviksi edellisessä osakilpailussa Portugalissa. Tehdastiimissä kilpaileva Cortese ajoi KTM:lle sen historiallisen Moto3-luokan avausvoiton Estorilin radalla.

– Odotan mielenkiinnolla mahdollisuutta päästä kokeilemaan ja testaamaan, miltä ajaminen tuntuu tällä pyörän jäykemmällä rungolla. Ainakin Cortese piti siitä Portugalissa. Aina on tietenkin otettava huomioon myös se, että radat poikkeavat toisistaan, toteaa Ajo.

Luvassa röykkyjä ja
kovia jarrupaikkoja

Legendaarista, nyt jo 55. kertaa MM-näyttämönä toimivaa Le Mansia luonnehditaan niin sanotuksi ”stop and go”-radaksi, joka jakaa kuljettajien mielipiteet. Vajaan 4,2-kilometrisen radan pisimmältä suoralta löytyy mittaa 674 metriä.

– Le Mans on omalla tavallaan varsin haastava. Siellä on paljon kovia jarrupaikkoja ja rata on aika röykkyinen. Mutkat ovat pääosin tiukkoja. Eipä sieltä kauheasti nopeita mutkia löydy.

Heinäkuussa 18 vuotta täyttävälle Ajolle tarjoutui viime kaudella ensimmäiset maistiaiset Le Mansin radasta. Hänellä oli kova hinku sinne jo vuonna 2008 Red Bull Rookies Cupin merkeissä, mutta silloin Ranskan lakipykälät estivät kilvanajon: valkeakoskelaisnuorukaiselta uupui niihin aikoihin vajaat kaksi kuukautta vaaditusta 14 vuoden iästä.

– Silloin fiilikset taisivat olla vähän maassa, mutta nyt ne ovat varmasti hyvät ja korkealla. Edellinen kisaviikonvaihteeni Jerezissä oli keleiltäänkin aika erikoinen, eli lähdetään nyt jatkamaan Le Mansissa lähinnä siitä, mihin Qatarissa jäätiin, suunnittelee 19. MM-osakilpailuunsa valmistautuva Ajo.

Ajo ajoi Qatarissa uransa tähän mennessä parhaan aika-ajosijoituksen ollen viides. Kilpailussa hän leikkasi maalilinjan pisteillä ja sijalla 13.

– En aseta itselleni Le Mansiin sijoitustavoitteita. Tärkeintä on tehdä hyvää työtä ensimmäisistä harjoituksista lähtien ja rakentaa sitä kautta mahdollisimman hyvää virettä sunnuntain kilpailuun. Le Mansiin on luvattu epävakaata säätä, mutta saa nyt nähdä, mitä lähipäivät tuovat tältä osin todellisuudessa tullessaan, tuumii Ajo kelejä sen suuremmin murehtimatta.

* Moto3-luokan tilastotärppejä Le Mansiin:

– MM-sarjaa johtava suomalaistalli Ajo Motorsportin Sandro Cortese on ajanut kauden kolmessa ensimmäisessä osakilpailussa podiumille. Hän oli Qatarin Losailissa sekä Espanjan Jerezissä kolmas ja voitti viimeksi ajetun Portugalin kisan Estorilin radalla. Cortesella on takanaan Le Mansissa seitsemän GP:tä silloisessa 125-kuutioisten luokassa. Paras, eli kuudes sija on kaudelta 2010.

– MM-pisteissä toisena oleva Blusens Avintia-tiimin Maverick Vinales voitti viime kaudella 125-kuutioisten kilpailun Le Mansissa. Hän ajoi silloin vasta uransa neljännen GP:n.  Vinales on ajanut yhteensä 20 GP:tä, joista hän on voittanut viisi. Podiumsijoituksia hänellä on kaikkiaan 11.

– MM-pisteissä kolmantena oleva RW Racing GP-tiimin Luis Salom on kivunnut alkaneella kaudella kaksi kertaa podiumille. Piikkiluokassa hän tarvitsi 43 starttia samaan saldoon. Salom on ollut kymmenes molemmissa Le Mansissa ajamissaan kilpailuissa.

– MM-pisteissä viidentenä oleva  Ajo Motorsportin Zulfahmi Khairuddin ajoi malesialaista rr-historiaa sijoittumalla Portugalin GP:ssä neljänneksi ja aika-ajossa viidenneksi. Khairuddin on koonnut Moto3-luokan kolmessa ensimmäisessä kisassa 29 pistettä, eli vain yhden vähemmän, kuin koko viime kaudella yhteensä.

* Ranskan GP:n aikataulu 18.-20.5. Le Mansin radalla, Moto3-luokka:
Perjantai 18.5.

Klo 10.15-10.55, 1. vapaa harjoitus
Klo 14.15-14.55, 2. vapaa harjoitus

Lauantai 19.5.
Klo 10.15-10.55, 3. vapaa harjoitus
Klo 14.00-14.40, aika-ajo

Sunnuntai 20.5.
Klo 09.40-10.00, warm up
Klo 12.00, MM-osakilpailu 4/17

* Le Mansin ratainfo
Pituus:  4180 metriä
Leveys: 13 metriä
Mutkat vasemmalle: 4
Mutkat oikealle: 9
Pisin suora: 674 metriä
Valmistunut 1966
Modifioitu: 2008

Uusin numero