Niklas Ajo ajaa ensimmäisen MM-kisansa Valenciassa

Toisen polven ratamoottoripyöräilijä, heinäkuussa 16 vuotta täyttänyt valkeakoskelainen Ajo tekee unelmastaan totta Ricardo Tormo-radalla, jossa hän ajaa villin kortin voimin nousujohteisen uransa ensimmäisen MM-osakilpailun 125-kuutioisten luokassa.

– Tämä on yksi askel kohti päätavoitetta, mikä on kilpailla täysipainoisesti MM-sarjassa viimeistään vuonna 2012, kertoo Niklas Ajo.
Niklas Ajo tekee MM-debyyttinsä isänsä Aki Ajon johtamassa Ajo Motorsport-tiimissä, jonka vakiokuljettajina tällä kaudella kiitävät maailmanmestaruudessa kiinni oleva espanjalainen Marc Marquez ja saksalainen Sandro Cortese.
– Niklas kilpailee Valenciassa Derbin RSW-pyörällä, joka on tehtaan tuotantokilpuri, eikä varsinainen tehdaspyörä. Nuorelle kuljettajalle sillä ei ole kuitenkaan niinkään merkitystä. Tärkeintä on pitää pää kylmänä ja jatkaa oppimisprosessia nöyrin mielin, tähdentää tallipäällikkö Ajo.
Isän ja pojan ajatukset liikkuvat täsmälleen samoilla linjoilla. Päällimmäisenä mielessä tulee ehjä kolmen päivän kokonaisuus, jolloin spekulointi kisatuloksen osalta saa jäädä suosiolla muiden murheeksi.
– Oma tavoitteeni on lähteä tekemään hyvää suoritusta ja tasaisen kovia aikoja heti ensimmäisestä harjoituksesta lähtien. Kisassa oleellisinta on maaliin pääsy. Ja eipä silti, kyllä minun pyöräni on aikalailla samanlainen kuin vastaavan tasoisilla kilpailijoillakin. Enhän minä vielä yltäisi kärkikuljettajien vauhtiin, vaikka allani olisikin samanlainen pyörä.
Kummallakaan Ajolla ei ole, ei ainakaan vielä, perhosia vatsassaan Valencian osalta. Kyseessä on molemmille jo varsin tuttu ympäristö ja kilpailu, jossa näyttöjä annetaan ilman suurempia paineita.
– Valencia merkitsee ”Nikille” nimenomaan mahdollisuutta ammentaa lisää oppia. Valenciaan on keskityttävä samalla tavalla kuin mihin tahansa kilpailuun, evästää Aki Ajo.
Nuorempi Ajo on ehtinyt ajaa tähän mennessä jo kaksi kertaa kilpaa 4005 metrin mittaisella ja Chestessä sijaitsevalla Ricardo Tormo-radalla. Aina huikean yleisömäärän keräävä MM-sarjan päätösnäyttämö kävi edelleen entistäkin tutummaksi alkuviikolla, kun Ajo vetäisi siellä kahden päivän testit maanantaina ja tiistaina.
– Ihan ok testit, kuittaa määrätietoinen nuorukainen.

Niklas Ajon pääpaino on tällä kaudella Espanjan avoimessa mestaruussarjassa CEV:ssä, jota hän kiertää Marc Marquezin managerin ja vuoden 1999 piikkiluokan espanjalaisen maailmanmestarin Emilio Alzamoran johtamassa Monlau Competicion-tiimissä.
– Kansainvälisen moottoriliiton FIM:n myöntämän villin kortin takana on Nikin menestys Espanjan sarjassa. CEV on seuraavaksi kovin sarja MM:n jälkeen, painottaa Aki Ajo.
CEV-sarjasta on takana viisi osakilpailua ja edessä ovat vielä marraskuussa ajettavat Valencian sekä Jerezin osakilpailut. Ajo on sarjan yhteispisteissä seitsemäntenä.
– Alkukausi sujui jopa yli odotusten. Ajoin kolmessa ensimmäisessä kilpailussa sijoitukset 5-5-7, sekä edelleen kaksi eturivin lähtöpaikkaa. Kaksi viimeisintä CEV-kisaa ovat päättyneet osaltani keskeytyksiin, mutta sunnuntain EM-kilpailu Albaceten radalla meni taas ihan hyvin, Ajo kertaa tiivistä kauttaan.

Ajo Motorsportilla on meneillään jo yhdeksäs täysipainoinen MM-kausi 125-kuutioisten luokassa. Suomalaistiimin toistaiseksi kirkkaimpana kruununa on vuoden 2008 maailmanmestaruus, joka oli ranskalaisen Mike Di Meglion käsialaa.
Aki Ajon merkitys suomalaisessa ratamoottoripyöräilyssä on muutenkin kiistaton. Niklas Ajo on nyt jo neljäs suomalalaiskuljettaja, jonka hän tuo MM-tasolle.
Villin kortin voimin MM-sarjassa ovat Ajo Motorsportin riveissä tätä ennen debytoineet Mika Kallio vuonna 2001 ja Eeki Kuparinen vuonna 2009. Molempien estradina oli Saksa ja Sachsenringin rata.
– Lisäksi Mikko Kyyhkynen tuurasi kaudella 2004 kahdessa osakilpailussa tanskalaista Robbin Harmsia, muistuttaa Aki Ajo.
Valencian MM-osakilpailusta kehkeytyy historiallinen siinäkin mielessä, että Aki ja Niklas Ajon tilit ovat sen jälkeen tasan MM-starttien määrässä.
Aki Ajo ajoi omalla aktiiviurallaan yhden MM-osakilpailun vuonna 1993 piikkiluokassa. Sen hän teki niin sanottuna keikkakuskina Unemoto-tiimissä ja Salzburgringin radalla Itävallassa.