Niki Ajo laskeutui vuorilta Jereziin

– Saavuin Espanjaan jo viime viikon torstaina ja olen käynyt päivittäin juoksemassa vuorilla. Lisäksi olen päässyt pitämään ajotuntumaa yllä supermoto-pyörällä. Fiilikset ovat hyvät Jerezin viikonvaihteeseen lähdettäessä. Ei muuta kuin jatketaan siitä, mihin Qatarissa kolme viikkoa sitten jäätiin, kertoo 17-vuotias "Niki" Ajo.

Vaikea rata

KTM:n mustanpuhuvalla tehdaspyörällä kilpaileva Ajo oli hyvässä iskussa Losailin aavikkoradan valonheittimien loisteessa Qatarissa ajamalla aika-ajossa hienosti viidenneksi ja uuden luokan historiallisessa MM-avauksessa sijalle 13.

Pistetili on avattu ja näyttö nopeudesta annettu.

– Uutta pyörää kehitetään koko ajan ja työnteko jatkuu Jerezissä. Löysimme Qatarissa pyörään merkittävästikin uutta, mikä paransi ajamista ja nosti vauhtia varsinkin mutkissa ja niihin tultaessa. Kaiken on tosiaankin osuttava kohdalleen ajettaessa tämän luokan kärkipäässä, Ajo viittaa MM-uransa toistaiseksi kovimpaan aika-ajosijoitukseen Qatarissa.

Moto3-luokan yli 30 kuljettajaa ajoivat talvikaudella kaksi virallista testijaksoa Jerezin 4423 metrin mittaisella radalla, jossa kamppaillaan MM-pisteistä nyt jo 26. kerran peräkkäin.

Ajo hyödynsi nuo testipäivät hakemalla uudella pyörällä ajorytmiä ja linjoja tutulle radalle. Kovien yksittäisten kierrosaikojen aikojen hakeminen ei ollut päällimmäisenä ajatuksena värikkäässä kypärässä.

– Jerez on tosi vaikea rata, joka pitää sisällään oikeastaan kaikenlaista. Vaikea sanoa vielä, miten se istuu nyt ajotyylilleni. Se nähdään sitten viimeistään sunnuntaina, toteaa Ajo rauhallisesti.

”Ei vielä senttiäkään
sadekelin renkailla”

Saksalaisen Terrell Thienin johtaman TT Motion Events Racing-tiimiin pyörän perussäädöt andalusialaisradalle ovat siis olemassa.

– Pyörään ei ole tullut Qatarin jälkeen uusien osien muodossa mainittavampaa uutta.  Kisavireen rakentaminen lähtee säädöistä ja ajamisesta, painottaa urakkansa perjantain kahdella vapaalla harjoituksella Andalusiassa aloittava Ajo.

Espanjan GP:n massiivinen yleisömeri sai vettä niskaansa viime vuonna Jerezissä. Hienoinen sateenuhka on päällä myös tulevana viikonvaihteena.

Mahdollinen sade tekisi tilanteesta todella mielenkiintoisen erityisesti Moto3-luokassa.

– Emme ole ajaneet näillä pyörillä vielä senttiäkään sadekelin renkailla, muistuttaa Ajo.

* Moto3-luokan kauden 2/17 MM-osakilpailun aikataulu Jerezin radalla ajettavassa Espanjan GP:ssä:
Perjantai 27.4.

Klo 10.15-10.55, 1. vapaa harjoitus
Klo 14.15-14.55, 2. vapaa harjoitus

Lauantai 28.4.
Klo 10.15-10.55, 3. vapaa harjoitus
Klo 14.00-14.40, aika-ajo

Sunnuntai 29.4.
Klo 09.40-10.00, warm up
Klo 12.00, MM-osakilpailu 2/17

* Jerezin ratainfo
Pituus: 4423 metriä
Leveys: 11 metriä
Mutkat vasemmalle: 5
Mutkat oikealle: 8
Pisin suora: 607 metriä
Valmistunut: 1986
Modifioitu: 2002

* Moto3-luokan tilastotärppejä Jereziin

– Espanjalainen Maverick Vinales ajoi Moto3-luokan MM-historian ensimmäisen osakilpailuvoiton Qatarissa. Hän on voittanut nyt kolme osakilpailua peräkkäin, kun mukaan lasketaan viime kauden loppu silloisessa 125-kuutioisten luokassa. Jos Vinales ajaa ykköseksi sunnuntaina kotiyleisönsä edessä Jerezissä, niin hänestä tulee 17 vuoden ja 108 päivän iässä GP-historian kaikkien aikojen nuorin, neljään peräkkäiseen voittoon kyennyt kuljettaja. Ennätys on hänen maanmiehensä Marc Marquezin (17 vuotta ja 123 päivää) nimissä kaudelta 2010. Marquez ajoi silloin piikkiluokan maailmanmestariksi suomalaistalli Ajo Motorsportin riveissä.

– Vinales on saanut etunimensä Tom Cruisen tähdittämän ”Top Gun”-elokuva mukaan. Cruisen roolinimi kyseisessä, hävittäjälentäjistä kertovassa kulttielokuvassa oli Pete “Maverick” Mitchell.

– Sandro Cortese ajoi GP-debyyttiinsä 15-vuotiaana kaudella 2005 Jerezissä.  Hän ajoi viime vuonna 125-kuutioisten kilpailussa Jerezissä paalupaikalle. Cortese kaatui kisassa, mutta nousi silti kuudenneksi. Cortese ajoi kolme viikkoa sitten Qatarissa Moto3-luokan historian ensimmäisen paalupaikan.

– Zulfahmi Khairuddin sijoittui Qatarissa kuudenneksi. Vastaavaan MM-osakilpailusijoitukseen ei ole pystynyt yksikään muu malesialaiskuljettaja.

– Arthur Sissis ajoi Qatarissa seitsemänneksi. Australialaiskuljettajista kovempaan sijoitukseen GP-sarjan pienimmässä luokassa on pystynyt vain muuan Casey Stoner. Stoner ajoi vuonna 2004 kotiradallaan Phillip Islandilla kolmanneksi.

– Jerezin talvitestien kärjen tuntumassa liikkunut Danny Kent ajoi viime vuonna Espanjan GP:ssä neljänneksi. Se on toistaiseksi hänen paras sijoituksensa MM-sarjassa.

– Suomalaistalli Ajo Motorsportissa viime kaudella kilpaillut ja uransa ensimmäisen MM-osakilpailuvoiton Britannian GP:ssä Silverstonen radalla ajanut saksalainen Jonas Folger on joutunut vetäytymään sivuun Jerezistä kuumeen vuoksi.
 

Uusin numero