Mugellon huippunopea rata kärjistää prototyyppi- ja CRT-pyörien huimat erot

MM-sarjaa johtava Jorge Lorenzo tyylitteli Yamahan tehdaspyörällään perjantain harjoituksiin todella kovan pohja-ajan 1.48,076, josta nopein CRT-kuljettaja, Aprilialla kilpaileva Aleix Espargaro jäi 5,2 kilometrin mittaisella radalla 1,939 ja hitain, eli BQR:ää käskyttävä Ivan Silva 4,482 sekuntia.

CRT-nipun selvästi nopeimman kaksikon Aspar-tiimikaverinsa Randy de Punietin kanssa muodostaneen Espargaron ero hitaimpaan prototyyppipyörällä ajavaan kuljettajaan, Gresinin Honda-tiimin Alvaro Bautistaan oli sekin kahdeksan kymmenystä.

Räikein ja perjantaina jo yhden vaaratilanteen Hondan Casey Stonerin ja  Ioda Racingin Danilo Petruccin välillä aiheuttanut ero löytyy kuitenkin huippunopeuksista.

Barbera 346,7 km/h ja
Petrucci 302,6 km/h…

Pramac-tiimin Ducatia kuskaava Hector Barbera mittautti 1141 metrin mittaisella pääsuoralla kovimman huippunopeuden 346,7 km/h. Petrucci tuli viimeisenä lukemin 302,6 km/h. Huippunopeuksissa oli siis huima 44,1 km/h:n ero.

– CRT-pyörät ovat vaarallisia tällä radalla. Tilanne on vakava, mutta toisaalta myös naurettava. Se on vähän sama, kun radalla ajaisivat yhtä aikaa F-ykköset ja touring-luokan autot. Tilanne on myös epäoikeudenmukainen CRT-kuljettajia kohtaan. Erot ovat kerta kaikkiaan aivan liian suuret. MotoGP-luokassa ajetaan kahta eri sarjaa, eikä se todellakaan ole oikea tapa, jyrähti radat tämän kauden jättävä Stoner.

Huippunopeudet eivät suinkaan kerro aina täyttä totuutta kokonaisuudesta, mutta kahta harjoitusta peilattaessa ne tarjoavat jo kutakuinkin tinkimättömän mittarin omassa kategoriassaan.

Kalexit ja KTM kärjessä
pienemmissä luokissa

Moto2-luokassa kovimmat huiput kirjattiin perjantaina Mugellossa myös harjoitukset nimiinsä Kalex-pyörällä vieneelle Pol Espargarolle: 289,9 km/h.

Moto2-luokan ainoa nais- ja Moriwaki-kuljettaja Elena Rosell oli viimeinen, mutta ei läheskään yhtä räikeällä erolla kuin MotoGP-luokan meininkiin verrattuna: 271,7 km/h. Tietenkin pitää muistaa, että Moto2:ssa kaikilla kuljettajilla on käytössään Hondan identtiset moottorit.

Mika Kallio ajoi Kalexilla parhaimmillaan 286,3:n kilometrin tuntinopeutta. Hyvältä näyttää siis myös sillä rintamalla.

Moto3-luokassa suomalaistalli Ajo Motorsportin kuljettajat miehittivät KTM:n tehdaspyörillään huippunopeustilaston kärkisijat: Arthur Sissis 233,9, Zulfahmi Khairuddin 233,3 ja Danny Kent 231,3.

Niklas Ajo tuli KTM:llään viidentenä lukemin 230,5. Perjantain harjoitusykkönen Maverick Vinales oli FTR Honda-pyörällään oli kymmenes lukemin 228,4.

Vaisuimmat huiput kirjattiin Mahindralla ajavalla Danny Webbille: 218,8 km/h. Webbin uusi tiimikaveri Riccardo Moretti paineli parhaimmillaan 219,4 kilometrin tuntinopeutta.

MotoGP-sarjan puolivälin saavuttavassa Italian osakilpailussa ajetaan lauantaina kolmannet vapaat harjoitukset ja aika-ajot.

Uusin numero