MT-07 ja Z650 saamassa kovan kilpailijan? – Triumph Trident kiilaa samoille apajille

Triumph julkaisi kuukausi sitten kuvat kokovalkoisesta Trident-konseptimallista. Uusissa kuvissa pyörä näyttää selvästi valmiimmalta ja myös lisää yksityiskohtia paljastuu kuvien avulla.

Tuleva Triumph Trident on suunniteltu kilpailemaan Yamaha MT-07:n ja Kawasaki Z650:n kanssa samasssa luokassa. Tämä tarkoittaa sitä, että brittivalmistaja on suunnitellut Street Triplen alapuolelle kustannustehokkaasti valmistettavan mallin, jonka hinta pyritään painamaan mahdollisimman lähelle em. kilpailijoita. Kilpailijoiden rivikakkosmoottorisista malleista Triumph poikkeaa eniten sillä, että Tridentin voimanlähteenä on kolmesylinterinen rivimoottori.

Nyt julkaistuissa kuvissa näkyy, että jarruvarustuksena on edessä Nissinin valmisteet tuplalevyillä. Jousitusratkaisut näyttävät vahvasti Showan valmistamilta ja alla pyörivät ainakin tässä vaiheessa Michelin Road 5 -renkaat. Runkorakenne poikkeaa selvästi Street Triplestä, ja tarkoituksena lienee ollut yksinkertaisempi ja edullisemmin valmistettava runko. Sama yksinkertaisuus näkyy myös siinä, että Street Triplen tupla-ajovalon sijaan edessä on yksi pyöreä ajovalo ja myös mittari on simppeli ja muotoilultaan pyöreä.

Triumphin mukaan uusi Trident soveltuu A2-korttiluokkaan. Jotta se voitaisiin kuristaa A2-luokan korkeimpaan sallittuun tehoon eli 35 kilowattiiin, saa se täystehoisena olla korkeintaan 70 kilowatin eli 95 hevosvoiman tehoinen. Kaikki tämä viittaa siihen, että moottori pohjautuu vahvasti Street Triple S:n 660-kuutioiseen ja 70-kilowattiseen rivikolmoseen. Paremmin varustellussa Street Triple RS:ssähän moottorin iskutilavuus on suurempi, 765 kuutiosenttimetriä.

Entäpä hinta? Street Triple S:n hinta Suomessa on 11 900 euroa, ja yksinkertaisemmilla suunnitteluratkaisuilla ja komponenttivalinnoilla Triumph pyrkii pääsemään Tridentillä selvästi sen alle. Yamaha MT-07:n hintalapussa lukee 8998 euroa ja Kawasaki Z650:n saa omakseen 9490 eurolla. Niissä on samassa järjestyksessä mainittuna 75 ja 68 hevosvoiman huipputehot, joten jos Triumphin rivikolmonen kirnuaa jatkossakin 95 hevosvoiman teholla, saa se hinnaltaan jäädäkin aavistuksen japskikilpailijoita kalliimmaksi. Mielenkiinnolla odotamme tarkempia teknisiä tietoja ja ennen kaikkea sitä, saadaanko hinta neuvoteltua Suomen markkinoilla 10 000 euron rajan alle.

Lue myös aikaisempi artikkeli aiheesta:

Uusin numero