Kokoontumisrajoitukset tai koronapelko eivät selitä MP21-messujen järjestämistä verkkotapahtumana, vaan syyt ovat paljon moninaisemmat.
Koko syksyn jatkunut spekulointi voidaanko MP21-messut järjestää perinteisesti vai ei, sai päätöksensä kun messujärjestäjä julkaisi tiedotteen, jonka mukaan messut järjestetään tällä kertaa verkkotapahtumana. Päätös on osittain odotettu, mutta osalle motoristeista perinteisen kaudenavaustapahtuman korvaaminen tällä tavalla on pettymys.
Moottoripyörämaahantuojat ja messujärjestäjänä (Teknisen Kaupan Liiton Moottoripyöräjaoston toimeksiannosta) toimiva Messukeskus neuvottelivat tiiviisti ennen lopullisen päätöksen tekemistä tutkien eri vaihtoehtoja miten messut voitaisiin järjestää. Tällä hetkellä voimassaolevien kokoontumisrajoitusten puolesta MP21-messut olisi voitu Messukeskuksessa järjestää, joskin kävijämäärää (samaan aikaan hallissa sisällä olevan yleisön määrää) olisi jouduttu mahdollisesti rajoittamaan.
Lumipalloilmiö, joka lopulta johti nyt tehtyyn päätökseen, lähti vierimään Suomen rajojen ulkopuolelta jo paljon aikaisemmin. Ensin molemmat Euroopan isot kansainväliset moottoripyörämessut peruttiin tältä syksyltä (Kölnin Intermot lokakuussa ja Milanon Eicma marraskuussa). Pian sen jälkeen moni muu maa mukaanlukien Ruotsi ilmoitti, että ne eivät järjestetä moottoripyörämessuja. Ruotsin messut on perinteisesti järjestetty viikko ennen Helsingin MP-messuja.
Näiden päätösten seurauksena isot moottoripyörävalmistajat eivät ole valmistaneet ensi vuoden malleistaan ns. display-pyöriä messukäyttöä varten, koska tarvetta niille ei ole. Samoja messupyöriä valmistajat ovat aikaisemmin kierrättäneet niin Kölnin, Milanon kuin monilla pienemmilläkin kansallisilla moottoripyörämessuilla, mukaanlukien Ruotsin ja Suomen messut. Display-pyöriä valmistetaan siksi, että monien uutuusmallien tuotanto alkaa vasta messujen jälkeen keväällä. Nämä messupyörät ovat olleet käytännössä käsintehtyjä, ja aika usein myös vain ulkokuoreltaan valmiita, mutta esimerkiksi moottori tai elektroniikka ei kaikin osin ole välttämättä ollut valmis. Huolimatta teknisistä puutteistaan display-pyörät ovat selvästi kalliimpia valmistaa kuin tuotantomoottoripyörät, mikä johtuu siitä että ne joudutaan tekemään puhtaasti käsityönä (koska esimerkiksi alihankkijoiden tekemiä osia ei vielä ole tai muotteja osien tekemiseen ei vielä ole valmiina).
Kaikesta tästä seuraa, että Helsinkiin ei olisi saatu kuin muutama ensi kauden uutuuspyöristä. Ne kaikkein mielenkiintoisimmat uutuudet olisivat jääneet messuvierailta näkemättä. Normaalisti suuri osa Suomen messuilla nähtävistä uutuuksista rahdataan suoraan Ruotsin näyttelystä meille, joten rahtikustannukset ovat kohtuulliset. Nyt ne harvatkin saatavilla olevat uutuudet olisi pitänyt haalia kauempaa ja kalliimmalla, jopa lentorahtina. Epävarmuutta paikalle saatavien uutuuksien määrästä lisäsi sekin, että vallitsevasta tilanteesta johtuen moottoripyörävalmistajat esittelevät nyt omaan tahtiinsa vähitellen uutuuksia talven läpi, kun ennen käytännössä kaikki uutuudet on julkaistu syksyn kansainvälisillä messuilla.
Ennen MP21-messujen järjestämistä koskevan päätöksen tekemistä moottoripyörien jälleenmyyjät esittivät huolensa siitä, että jos messuille töihin tulevien myyjien todetaan messujen aikana altistuneen koronatartunnalle, merkitsisi se karanteenia ja käytännössä liikkeiden sulkemista parin viikon ajaksi messujen jälkeen. Siihen nähden miten vajavainen messujen anti olisi tänä vuonna ollut, pidettiin tätä riskiä liian suurena. Taloudellista riskiä messujen järjestämisestä lisäsi se, että kokoontumisrajoitukset ja koronatilanne saattavat muuttua olennaisesti ennen helmikuun alkua, mikä olisi saattanut aiheuttaa messujen peruuntumisen vaikka nyt olisikin tehty myönteinen päätös.
Lue myös:
MP21 Moottoripyörämessut järjestetään täysin uudella konseptilla