Motorg ry:n kannanotto rataharrastajan turvallisuuteen

Motorg ry järjestää vuosittain yli 20 ajoharjoittelutapahtumaa jokaisella Suomen isolla moottoriradalla. Turvallisuus on keskeinen osa yhdistyksemme toimintaa ja pyrimme huolehtimaan turvallisuudesta niin hyvin kuin mahdollista. Ajoharjoittelutapahtumissamme on riittävästi henkilökuntaa huolehtimassa tapahtuman turvallisuudesta jakamalla kuljettajan vauhtiryhmittäin radalle, jotta nopeuserot ovat pieniä.

Tapahtumissamme on myös aina ensihoito saatavilla, sillä ambulanssi päivystää radalla kahdella ammattitaitoisella ensihoitajalla varustettuna. Motorg ry tarjoaa myös ilmaista koulutusta ajotaito2-kurssin muodossa, jonka tarkoituksena on opastaa niin teoriassa kuin käytännössä harjoittelijat turvalliseen katuajoon. Koulutuksen jälkeen kuljettaja hallitsee moottoripyöränsä paremmin ja yllättävien tilanteiden varalta kuljettaja tietää miten pyörä käyttäytyy ja miten sitä tulee ohjata, jotta onnettomuuksilta vältytään.

Ajoharjoittelu moottoriradalla kehittää kuljettajan teorian ja käytännön osaamista merkittävästi ja tekee kuljettajista vastuullisempia ja turvallisempia myös katuajossa, oli kuljettaja sitten rataharrastaja tai ensikertalainen radalla.

Moottoriurheilu on riskialtista ja nopeudet ovat moottoriradalla suuria. Joskus onnettomuuksia sattuu ajovirheiden tai teknisen vian vuoksi ja siksi on tärkeää, että apu saadaan nopeasti, mikäli henkilövahinkoja syntyy. Henkilövahinkojen sattuessa on myös ensiarvoisen tärkeää, että vakuutus on henkilövahinkojen osalta kattava.

Tämän hetken mallissa jokaiselta ajoharjoittelijalta vaaditaan liikennevakuutus, joka takaa erinomaisen turvan henkilövahinkojen varalle. Joillakin harjoittelijoille voi myös olla kaluston osalta kaskovakuutus myös radalle, mikäli osallistuu radalla tapahtuvaan koulutukseen. Oli vakuutusmuoto jatkossa millainen tahansa, niin meidän mielestä kuljettajan henkilöturvasta ei voi joustaa, vaan jatkossakin täytyy löytyä vakuutus, joka on yhtä kattava henkilövahinkojen osalta. Vakuutuksen tulisi olla myös kustannustehokas, jotta rataharrastusta pystyy jatkamaan nykymuodossaan.

Motorg ry:n hallituksen puolesta,

Verneri Kohonen