MotoGP-sarjan sääntöuudistukset 2022

Grand Prix -komissio on tehnyt sääntömuutoksia MotoGP-sarjaan vuodelle 2022.

Grand Prix -komissioon kuuluvat Carmelo Ezpeleta (Dorna), Paul Duparc (FIM), Herve Poncharal (IRTA), Lin Jarvis (Yamaha – MSMA) ja Paolo Ciabatti (Ducati – MSMA). Tässä tehdyt sääntömuutokset pääpiirteittäin.

Urheilusäännökset

-Aiempi 107 prosentin sääntö muuttuu 105 prosentiksi, eli kuljettajan on aika-ajoissa saavutettava aika, joka on 105 % sisällä nopeimman kuljettajan ajamasta ajasta.

-Luokkien alaikärajoja nostetaan. Vuonna 2022 Moto3- ja Moto2-luokkien alaikäraja on 16 vuotta, mutta vuonna 2023 18 vuotta. MotoGP-sarjan ikärajana on 18 vuotta. Poikkeuksena FIM Moto3 Junior MM- sarjan ja Red Bull MotoGP Rookies Cupin voittaja voi kilpailla Moto3-luokassa sopimus-, villikortti- tai varakuljettajana, jos kuljettaja on saavuttanut 15 vuoden iän (2022). Vuonna 2023 tämä raja nousee 16 vuoteen ja 2024 17 vuoteen. Sujuvan siirtymisen varmistamiseksi myönnetään poikkeus 2022 Moto3 MM-sarjassa 16-vuotiaana aloittaneille kuljettajille, jotta he voivat jatkaa sarjassa kaudella 2023. Moto2- ja Moto3-luokkien villin kortin kuljettajien ikäraja vuonna 2022 on 17 vuotta. 

Teknisiin määräyksiin tulee seuraavat muutokset.

MotoGP-luokka:

-Aikaisemmin passiivisen ajokorkeuden säätöjärjestelmän detaljikuvat on tullut toimittaa tekniselle johtajalle tarkastettavaksi. Kaudella 2022 vaaditaan 3D CAD -mallit kyseisistä järjestelmistä. Jos tiimillä on käytössään kauden 2021 ajokorkeuden säätöjärjestelmä, riittävät siitä edelleen detaljikuvat. 

-Jarrutoimittaja Brembon pyynnöstä jarrujen mittoihin ja tiimille kauden aikana toimitettavan jarrupaketin sisältöön on tehty muutoksia. Hiilikuitujarrulevyjen halkaisijavaihtoehdot ovat 320, 340 ja 355 mm. Tietyillä radoilla 340 tai 355 mm jarrulevyjen käyttö on pakollista, jos kilpailu on julistettu kuivan kelin kilpailuksi. Tällä hetkellä 340/355-millisiä levyjä on käytettävä Motegissa (Japani), Spielbergissä (= Red Bull Ring, Itävalta) ja Burinamissa (Thaimaa). Märän kelin kilpailuissa ei ole rajoituksia jarrulevyjen koolle. Nykyinen Brembon yhden kauden jarrupaketti sisältää kolme vasenta ja kolme oikeaa jarrusatulaa, kolme pääsylinteriä ja 10 hiilikuitulevyä sekä 28 sarjaa jarrupaloja. Toiseksi vaihtoehdoksi tulee kaksi vasemman- ja oikeanpuoleista satulaa, kolme pääsylinteriä, 10 hiilikuitulevyä ja 32 settiä jarrupaloja.

Moto2-luokka:

-Etulokasuojaan on sallittua lisätä jäähdytyskananvia ainoastaan jarrujärjestelmän ja -levyjen jäähdyttämiseksi. Kaikki kanavat on hyväksytettävä ennen käyttöä teknisellä johtajalla. 

Moto3-luokka:

Polttoainejärjestelmän paineensäädin luokitellaan jatkossa ”suorituskykyyn vaikuttavaksi osaksi”, joten se on hyväksytettävä. 

Kuljettajan turvavarusteet

Ajovarusteiden (ajopuku, saappaat, käsineet) ainoa tarkoitus on suojata kuljettajaa onnettomuustilanteessa, joten niissä ei saa olla osia tai ratkaisuja, joiden ainoa tarkoitus on parantaa aerodynamiikkaa. 

Kuljettajan kuntoon liittyvät säännökset

-Komissio hyväksyi muutoksia sääntöihin, jotka koskevat kuljettajan paluuta radalle onnettomuuden jälkeen. Muutokset koskevat erityisesti toipumista päävammoista ja aivotärähdyksistä sekä vatsan/rintakehän ja tuki- ja liikuntaelinten vammoista. 

Kypärät

-Kaikkien törmäyksen tai kaatumisen jälkeen ratasairaalaan toimitettujen kuljettajien kypärät on säilytettävä lääkintähenkilöstön tai järjestäjien tarkastusta varten, ennen kuin niitä palautetaan kuljettajille tai tiimeille. 

-Päävamman tai aivotärähdyksen aiheuttaneen onnettomuuden jälkeen kypärä toimitetaan Zaragozan yliopiston FIM-laboratorioon asiantuntijoiden analysoitavaksi.

Kurinpitosäännökset

-Aavistuslähtöjen ja muiden rikkomusten käsittelyä varten on nimitetty ”faktatuomareita” (judges of facts), joiden päätöksestä ei voi valittaa heidän toimivaltaansa kuuluvissa asioissa. 

-Viestintää protesteista ja valituksista monitoreilla sekä virallisilla ilmoitustauluilla pidetään jatkossa pätevänä ilmoituksena.

Lue myös:

Uusin numero