MotoGP: mitä tiedämme tiimien tämän kauden villin kortin suunnitelmista?

Dani Pedrosa

Osa tiimeistä on jo kertonut suunnitelmistaan käyttää villin kortin kuljettajia tietyissä kisoissa, mutta lopulliset päätökset tulevat Grand Prix -komissiolta.

Kaudella 2023 MotoGP-luokan tiimit saavat sopimuskuljettajiensa lisäksi käyttää kisoissa rajoitetusti villin kortin kuljettajia. Menestyneillä tehdastiimeillä on lupa kolmen villin kortin käyttöön, ja heikommin menestyneille niitä sallitaan kuusi. Ensin mainitut eivät saa käyttää villin kortin kuljettajia peräkkäisissä kisoissa, kun taas jäljempänä mainituille se on sallittua. Lisäksi muutoksia tiimien esittämiin suunnitelmiin tuo se, että yhteen kilpailuun hyväksytään korkeintaan kaksi villin kortin kuljettajaa. Villin kortin käyttäminen on osa tärkeää kehitysprosessia, sillä se antaa tiimeille mahdollisuuden testata kolmannen kuskin avulla uusia kehitysosia kisaviikonlopun aikana.

Jotta tiimit saisivat luvan villin kortin kuljettajalle haluamaansa kisaan, on hakemus lähetettävä IRTA:n kautta Grand Prix -komissiolle vähintään 90 päivää ennen tapahtuman alkua. GP-komissio päättää joko hyväksyä tai hylätä hakemukset, ja ilmoittaa päätöksistään FIM:lle. 

Red Bull KTM Factory Racing ilmoitti jo pitkän aikaa sitten, että se haluaa testikuljettaja Dani Pedrosan kilpailevan villillä kortilla Espanjan GP:ssä. Pedrosa on sikäli erikoinen tapaus, että MotoGP:n Hall of Fameen nimitetty kuljettaja harvoin enää kilpailee MM-tasolla, ja todennäköisenä pidetäänkin että Pedrosa saa luvan osallistua tiimin haluamaan kisaan. Lisäksi tiimipäällikkö Francesco Guidotti on ilmoittanut haluavansa Pedrosan kilpailevan myös San Marinon GP:ssä. 

Ducati Lenovon tiimipäällikkö Davide Tardozzi puolestaan haluaa tiimin testikuljettaja Michele Pirron kilpailevan Pedrosan tavoin San Marinon GP:ssä. Myös Assenin MotoGP:stä on puhuttu Pirron toisena mahdollisena esiintymisenä MM-tasolla. 

Aprilia Racingin tiimipäällikkö Paolo Bonora haluaa testikuljettajansa Lorenzo Savadorin kilpailevan kaudella kolmesti, Mugellossa, Assenissa ja Itävallan GP:ssä. Hondan ja Yamahan kohdalla suunnitelmat ovat edelleen auki, missä kisoissa Stefan Bradl ja Cal Cruthchlow tulevat kilpailemaan kaudella 2023. Yamahan kohdalla villin kortin hyödyntäminen on ehkä tärkeämpi kuin millään muulla tiimillä, sillä Yamaha operoi MM-sarjassa nykyään vain kahden kuljettajan voimin, jolloin kaikki lisäapu testaamiseen on enemmän kuin tervetullutta.  

Lue myös:

Ja:

Uusin numero