MotoGP-luokassa muhii yllättävä sääntömuutos kauden kynnyksellä – ”Factory 2” jakaa jyrkästi mielipiteet

Toteutuessaan tämä tietäisi sitä, että alkavalla kaudella MotoGP-luokassa kilpailtaisiin teknisiltä säännöiltään kolmeen eri kategoriaan sijoitettavilla pyörillä.

"Factory 2" sijoittuu säännöiltään
tehdas- Open-pyörien välimaastoon

Tahdaspyörien ja niin sanotun Open-luokan statuksella radalle rullaavat pyörät saisivat rinnalleen vielä työnimellä ”Factory 2” kulkevan luokan kilvanajolaitteet.

”Factory2”-luokan pyörät sijoittuisivat kahden ensin mainitun välimaastoon.

Kaiken takana on tahtomattaan Ducati, joka oli alun alkaen lähdössä ensi kauteen kolmella tehdas- ja yhdellä Open-luokan sääntöjen mukaisella pyörällä.

Ducati ilmoitti kuitenkin välittömästi viime viikolla Malesiassa ajettujen testien jälkeen, että he valjastavatkin kaikki kuljettajansa Open-luokan pyörillä tehdastiimiä myöten.

Tämä tarjoaa Ducatille ensisijaisesti liikkumavaraa pitkin kautta jatkuvassa kehitystyössä.

Tehdaspyörillä ajavilla kuljettajilla on 18 osakilpailun mittaisen kauden aikana käytössään vain viisi moottoria, joihin muutokset eivät ole sallittuja. Tehdaspyörissä voi olla kisakohtaisesti polttoainetta maksimissaan 20 litraa, mutta toisaalta moottorinohjausyksikön (ECU) ohjelmisto saa tulla omasta takaa.

Open-luokassa on vastaavasti käytettävissä 12 moottoria, joita on lupa kehittää kauden aikana. Polttoainetta on neljä litraa tehdaspyöriä enemmän, mutta moottorinohjausjärjestelmä on Dornan toimittamana kaikille identtinen. Openin rengasrepertuaarista löytyy toisaalta edelleen myös pehmeämpi versio, jota voidaan käytännössä luonnehtia lähinnä aika-ajorenkaaksi.

Honda on arvostellut
rajusti Ducatin siirtoa

Ducatin ratkaisua on arvosteltu ja protestoitu varsinkin Hondan taholta kovinkin sanankääntein. Open-luokan filosofia kustannusten kurissapitämisen osalta ei välttämättä Ducatin kuviossa toteudu. Se saattaa kääntyä tältä osin jopa päinvastaiseksi. Ducatilla ollaan tietenkin täysin toista mieltä.

Dornan on ollut käytännössä pakko reagoida tilanteeseen, vaikka mitään virallista vahvistusta asiaan ei siis ainakaan vielä ole saatu. Ducatin taholta tosin myönnetään, että valmistajien yhdistys MSMA on informoinut heitä "hyvin lyhyellä varoitusajalla" suunnitteilla olevasta sääntömuutoksesta.

Ezpeleta kertoo AS.comin haastattelussa, että ”Factory 2” otetaan esille MotoGP-komission kokouksessa ensi tiistaina Jerezissä, jossa Moto2- ja Moto3-luokat käynnistävät viimeisen virallisen testijaksonsa. Dornan lisäksi tiettävästi kansainvälinen moottoriliitto FIM ja tallien yhdistys IRTA ovat antaneet jo suostumuksensa kohun nostattaneelle sääntöuudistukselle.

Ezpeleta on avannut ”Factory 2”-konseptia korostamalla, että sen osalta kaikki pyörät käynnistävät kauden Open-luokassa.

Tietyn tason saavuttaminen ja menestys – podiumsijoitukset kolmen GP:n aikavälillä – johtaisi jatkossa polttoaineen ja myös moottorien määrän vähentämiseen kyseisissä pyörissä. Sekavaksi suuren yleisön silmissä taatusti vaikuttavaan sääntöviidakkoon tulisivat silloin vielä 22,5 polttoainelitran ja yhdeksän moottorin variaatiot.


Pitää kuitenkin muistaa, että tämä kaikki on yhä ehdotuksen asteella. Monen puolesta se saisi suosiolla myös sellaiseksi jäädä, vaikka valmistelut onkin jo viety pitkälle. Tuntuu kieltämättä oudolta ajatukselta, että menestyksestä rangaistaisiin, jos sitä saavutetaan podiumsijoitusten muodossa muulla kuin tehdaspyörällä.

Kaikkia osapuolia miellyttävään ratkaisuun on mahdotonta päätyä.

Yksi asia on kuitenkin jo tässä vaiheessa täysin varmaa, käy MotoGP:n sääntöjen osalta kuinka tahansa: Moto2- ja Moto3-luokkien arvostus nousee entisestään.

Kahdeksan kuljettajaa
ajaa tehdaspyörillä

Ducatin ratkaisu Andrea Dovizioson ja Cal Crutchlowin siirrosta Open-luokkaan merkitsi sitä, että tehdaspyörillä ajavien kuljettajien määrä putosi kahdeksaan.

Kyseiset herrat ovat Hondan tehdastiimin Marc Marquez ja Dani Pedrosa, Yamahan tehdastiimin Jorge Lorenzo ja Valentino Rossi, Hondan Gresini-tiimin Alvaro Bautista, Hondan LCR-tiimin Stefan Bradl, sekä Yamahan Tech 3-satelliittitiimin Bradley Smith ja Pol Espargaro.

Testeissä kärkeä hätyytellyt Espargaron veljeksistä vanhempi, eli Aleix kilpailee Open-luokan mukaisella Forward-tiimin Yamahalla GP-jermu Colin Edwards rinnallaan.

Uusin numero