MotoGP-luokan ventti varmistui Hernandezin riittävällä pesopinolla

Kaksi edellistä kautta Moto2:ssa kilpaillut Hernandez debytoi MotoGP-luokassa espanjalaisen Raul Romeron johtamassa Avintia Racing CRT-tiimissä. Tiimi tunnetaan paremmin nimellä BQR.

Hernandezin piti kiikuttaa Romerolle yhteensä 500 000euroja ajopaikkansa lunastaakseen. Ensimmäinen puolikas tästä summasta oli koossa ja hyvissä ajoin, mutta jälkimmäisen 250 000 euron kerääminen on tiennyt välillä jo epätoivon partaalla käyneelle Hernandezille tuhottomasti töitä ja unettomia öitä – eikä toisaalta metriäkään uuden pyörän sarvissa.

Avintia Racing operoi MotoGP-luokassa pyörillä, joissa FTR:n runkoon on istutettu Kawasakin moottori.

Kolumbian valtio avuksi

Romeron pelastukseksi koitui käytännössä Kolumbian valtio.

Kolumbian kulttuuriministeriön alaisuudessa toimiva urheiluinstituutio järjesti kampanjan, jonka tuotto, eli noin 125 000 euroa sananmukaisesti takasi Hernandezin paikan MotoGP-luokassa.

– Meillä on nyt koossa puolet vaaditusta rahasummasta, eli 200 miljoonaa pesoa. Tämä raha takaa sen, että voin vihdoin liittyä tiimiin. Loppuosan suoritan sitten kahdessa osassa, kertoo Hernandez.

Hernandez pääsee tositoimiin tulevana tiistaina, kun MotoGP-luokan toinen ja kolmen päivän mittainen testijakso käynnistyy Sepangin radalla Malesiassa.

Hernandez ei ollut siis mukana vielä ensimmäisissä testeissä, jotka ajettiin samalla radalla tammi- ja helmikuun vaihteessa. Tiimipäällikkö Romeron mukaan Hernandezin poissaolon syy oli se, että kolumbialainen ei ollut toipunut vielä täysin vasemman ranteen leikkauksesta.

De Puniet tarjosi mallia
muille CRT-kuljettajille

Romero kutsui silloin espanjalaisen sopimuskuljettajansa Ivan Silvan rinnalle hänen maanmiehensä Jordi Torresin ja venezuelalaisen Roberto Pietrin, jolle suunnitelleen ensi kaudeksi viisi villin – kolme Espanjassa ja kaksi USA:ssa – kortin kilpailua. Rahoitus on tosin tämänkin diilin osalta vielä viimeistelemättä.

Romeron trio piti tukevasti Sepangin ensimmäisten testien tuloslistan perää. Silva jäi tiukat pohjat Hondalla ajaneesta hallitsevasta maailmanmestarista Casey Stonerista 8,618, Pietri 10,033 ja Torres 10,577 sekuntia.

Aika kylmiä lukemia.

Aivan näin ankealta CRT-pyörien tilanne ei onneksi silti vaikuta ainakaan kaikkien osalta vertailussa tehdaskalustoon.

Aspar-tiimin ranskalainen ART (Aprilia Racing Technology)-kuljettaja Randy de Puniet näpäytti ilahduttavasti epäilijöitä ajamalla Jerezin keskiviikkona päättyneissä testeissä ajan 1.40,3. Sillä lukemalla aletaan pistää MotoGP-luokassa kampoihin jo ainakin muutamalle satelliittitiimin kuljettajalle.

Jerezin viime vuoden kilpailun nopein kierrosaika 1.48,753 kirjattiin – hieman yllättäen – Ducatin tehdastiimin Valentino Rossin nimiin.