Moto Morini X-Cape 1250 – Bialbero Corsa Corta V2 tekee paluun?

Moto Morini suunnittelee X-Cape 650 -seikkailupyörän yläpuolelle 1250-kuutioista mallia, jonka moottori pohjautuu Corsaro 1200 -mallissa käytettyyn Bialbero Corsa Corta -koneeseen.

Moto Morini on julkaissut rakennepiirroksia uudesta V2-moottorisesta seikkailupyörästä. Pitkään näytti siltä, että Franco Lambertinin suunnittelema 87-asteen sylinterikulmalla varustettu V2 on jo jäänyt pois tuotannosta, mutta nyt ennakoidaan sen tekevän uutta tulemista Moto Morinin suuren seikkailupyörän voimanlähteenä.

Moto Morini Corsaro 1200 vm. 2006

Bialbero Corsa Corta suunniteltiin Moto Morini Corsaro 1200 -malliin, jossa 1187-kuutioinen veekakkonen Verlicchin ristikkorakenteiseen teräsputkirunkoon kiinnitettynä tuotti 140 hevosvoiman tehon 8500 kierroksella ja 123 newtonmetrin väännön 6500 kierroksella. Mallin esittelyn aikoihin vuonna 2005 molemmat lukemat olivat kovia, ja Corsaroa pidettiinkin luokassaan brutaalina pyöränä vailla minkäänlaisia ajoavustimia, edes ABS-jarruja mallissa ei tuolloin ollut. Mallia ei enää päivitetty Euro5-yhteensopivaksi, ja niin Corsaro 1200 ZZ Euro4-luokan moottorilla uhkasi jäädä sen viimeiseksi esiintymiseksi. Sylinterin halkaisija on 107 milliä ja iskunpituus 66 milliä.

Nyt julkaistujen rakennepiirrosten perusteella on päivänselvää, että tulevan ison seikkailupyörän moottori on läheistä sukua Bialbero Corsa Cortalle, ainakin ulkoisesti se on käytännössä identtinen vanhan Corsarossa käytetyn moottorin kanssa. Huhujen mukaan iskutilavuutta olisi kasvatettu, jolloin tulevan mallin mallimerkintä olisi 1250 ja nimenä voisi olla joko pienemmän 650-mallin tapaan X-Cape, tai toisena vaihtoehtona on esitetty Granpasso, joka oli Moto Morinin aikaisemman ison seikkailupyörän nimi.

Piirrosten perusteella tulevan pinnavanteisen Moto Morinin etupyörä olisi 19-tuumainen ja takapyörä 17-tuumainen. Edessä on USD-haarukka ja nelimäntäiset radiaalijarrusatulat. Runko näyttää sivuprofiilipiirroksissa alumiinipalkkirakenteiselta, mutta todellisuudessa runko on putkiristikko jossa moottori toimii osana kantavaa rakennetta ja runko on vain peitetty muoviosilla, jotka antavat vaikutelman alumiinipalkkirakenteesta. 

Lisää Moto Morini X-Cape 650 -mallista:

Uusin numero